Kuva: Shaun Duncan

Forssan Palloseura matkusti vasta kauden neljänteen vierasotteluunsa. Sekä FPS, että isäntäjoukkue KeuPa HT ovat aloittaneet kautensa vahvasti, sillä ennen viikonlopun otteluita joukkueet majailivat sarjataulukossa sijoilla kaksi ja kolme. Lisämaustetta otteluun toi se, että joukkueet kohtasivat edellisen kerran Suomi-sarjan finaaleissa kaudella 2013-2014.

Ottelu käynnistyi hyvällä vauhdilla, kuten kärkikamppailun teemoihin kuuluu. Heti ensimmäisellä minuutilla Jere Jokinen sekä Paavo Tyni pääsivät kokeilemaan Juho Ahopellon torjuntaosaamista KeuPa HT:n veräjällä. Ensimmäisen viiden minuutin ajan Palloseura prässäsi tutusti ylhäältä ja isännillä oli vaikeuksia päästä keskialueen yli. Erän puoltaväliä kohti edetessä myös isännät onnistuivat saamaan painetta FPS:n puolustuspäähän. Hyökkäykset olivat kuitenkin enemmän tai vähemmän yksittäisiä ja suoraviivaisia. Pidempiä painejaksoja FPS:n puolustuspäässä ei juuri nähty. Ensimmäinen FPS:n laatupaikka siunaantui Mika Huhtasalolle. Joonas Uimonen löysi upealla poikittaisyötöllä Huhtasalon, mutta tulosta ei syntynyt. Toisessa päässä sen sijaan helähti. Olli-Petteri Viinikainen pääsi sivaltamaan 1-0 maalin b-pisteen kaarelta, kun peliä oli pelattu reilu seitsemän minuuttia. Juuri ennen C Moren mainoskatkoa isännillä oli paikka siirtyä 2-0 johtoon maalin edestä, mutta FPS:n maalilla torjunut Petrus Lintonen onnistui torjumaan. Heti mainoskatkon jälkeen KeuPa kuitenkin onnistui. Justus Mikkonen laukoi löysän rannelaukauksen Anssi Rantasen jaloista, joka yllätti Lintosen. Palloseura sai kuitenkin erän loppuun asti hyviä maalintekopaikkoja. Joona Vainio luisteli vahvasti kaksi kertaa läpiajoon, mutta Ahopelto onnistui torjumaan molemmat yritykset. FPS pääsi pelaamaan ensimmäisen erän loppuun ylivoimaa, joka oli kuitenkin heikkoa.

KeuPa HT lisäsi hieman kaasua toiseen erään, joten toisen erän alku oli huomattavasti tasaisempi. Isäntien Tommi Niskanen kilautti tolppaa 30 sekunnin jälkeen ja pari minuuttia myöhemmin FPS:n kakkosvitja Karri Forsblomin johdolla loi kaksi hyvää maalipaikkaa, kuitenkin ilman tulosta. Erän ensimmäiset viisi minuuttia oli kokonaisuudessaan hyvin tasaista, KeuPa HT hienoisesti kuskin paikalla. Jere Jokinen sai loistavan pystysyötön ja punnersi läpi, kun vajaat seitsemän minuuttia oli pelattu, mutta rannelaukaus suuntautui suoraan Ahopellon syliin. Tilanteen jälkeen FPS:n ykköskenttä piti hyvää painetta hyökkäysalueella, mutta varsinaisia huippupaikkoja kavennukseen ei kuitenkaan tullut. Erä aaltoili tovin päästä päähän. Jokinen pääsi yrittämään kavennusta uudelleen muutama minuutti myöhemmin, kun mies pääsi käyttämään tulista laukaustaan b-pisteen kaarelta mainion karvauksensa jälkeen. Ahopelto onnistui kuitenkin torjumaan kiekon yläriman kautta tolppaan ja siitä ulos. Samasta tilanteesta FPS pääsi jälleen ylivoimalle, mutta avauserän tavoin ylivoimapeli oli heikkoa. Paras paikka siunaantui kapteeni Anssi Rantaselle, joka ohjasi Paavo Tynin kovan syötön, mutta nolla säilyi tulostaululla. Molemmat joukkueet saivat vuorollaan erän loppuhetkillä rangaistukset, joten kolmanteen erään lähdettiin erikoistilanteesta.

Kolmannen erän alussa FPS:n ylivoima oli nyt pykälän nopeamaa ja kokonaisuudessaan parempaa, mutta maaliin asti kiekkoa ei saatu millään. Hyvällä pelipäällä ollut Jere Jokinen hankki jälleen isännille jäähyn, mutta KeuPa HT:n puolustus Juho Ahopellon johdolla kesti kaikki yritykset. Ylivoiman jälkeen peli aaltoili pitkän pätkän päästä päähän. Joonas Uimonen pääsi kilauttamaan tolppaa kahdeksannella minuutilla, mutta maalirautoja lähemmäs FPS ei tänään päässyt. Erän päätösvitosella FPS pääsi jauhamaan jälleen ylivoimalla. Paras paikka syntyi, kun Karri Forsblom löysi hyvällä lättysyötöllä Mika Huhtasalon, mutta laukaus suuntautui sivuverkkoon. Kolme minuuttia ennen loppua FPS veti Petrus Lintosen pois maaliltaan, mutta loppukiri ei oikeastaan päässyt edes alkamaan, kun Anssi Rantaselle tuomittiin hyökkäysalueen kampitusjäähy. Jani Siekkinen kaunisteli reilu minuutti ennen päätössummeria lukemiksi 3-0. Palloseura jäi ensimmäistä kertaa tällä kaudella nollille.

Tänään kovatasoinen Mestis-ottelu. Paikkoja oli riittävästi voittoon. Vastustaja pääsi hiukan liian helposti johtoon ja jouduttiin jahtaamaan. Työmäärä oli hyvä ja positiivisesti katse huomiseen. Onneksi uusi peli tulee nopeasti ja päästään kotiyleisön eteen, FPS:n valmennuksesta Eemeli Parikka summaa.