Palloseuran vuosi 2022 päättyy back-to-back otteluihin TUTO Hockeyta vastaan. Torstaina TUTO saapuu Forssaan ja perjantaina puolestaan pelataan Turussa.

Torstaina 29.12 klo 18.30 Forssan Jäähalli FPS vs TUTO Hockey

Perjantaina 30.12 klo 18.30 Rajupaja Areenalla Turussa TUTO Hockey vs FPS

TUTO Hockey löytyy sarjataulukosta sijalta kymmenen. Joukkue on pelannut 25 runkosarjaottelua joista se on haalinut kokoon 30 pistettä. Huomioon otettava asia loppukautta ajatellen on se että se on näistä 25.stä ottelusta pelannut kotonaan 16 ja vieraissa 9 eli kevätkausi sujuu vierasottelu painotteisesti. Kotonaan TUTO on pelannut saldolla 4-4-2-6. Vieraissa joukkueen saldo on puolestaan 2-1-0-6 eli kaksi 3:n pisteen voittoa, näistä toinen tosin Forssasta syyskuun lopulla jolloin TUTO haki viime hetken voittomaalilla pisteet maalein 4-3. Lisäksi TUTO ja Palloseura kohtasivat kahdesti tasaisissa harjoitusotteluissa, jotka Turkulaiset onnistuivat molemmat voittamaan.

TUTO Hockey kärsi joulun alla kolme tappiota putkeen, kun K-Vantaalle kärsityn 4-6 kotitappion jatkoksi joukkue hävisi Imatralla 6-3 ja Heinolassa 3-1.

TUTO Hockeyn kolme parasta pistemiestä ovat Roope Ranta 6+20, Robin Colombian 6+14 ja Leevi Lemberg 11+7. HIFK laina Leevi Teissala on ollut tehokas, sillä hän on pelaamissaan 9:ssä ottelussa tehoillut pisteet 6+7.

TUTO Hockeyn maalivahti paletti on ollut hieman sekaisin sairastelujen ja loukkaantumisten takia. Emil Vuorio ja Tuomas Aalto muodostivat alunperin joukkueen maalivahtikaksikon, mutta myöhemmin seuraan liittyi kokenut Julius Pohjanoksa. Yhdessä ottelussa maalilla pelasi myös Lukosta lainattu Samuel Jukuri. Viime aikoina kuitenkin Vuorio ja Aalto ovat jälleen olleet pelaava kaksikko. Vuorio on pelannut eniten otteluita, 16, torjunta % on 88,64.

Palloseura lähti joulunviettoon haettuaan Pohjoisen kiertueelta kaksi vierasvoittoa. Sekä Rovaniemellä että Kokkolassa jouduttiin ylitöihin, mutta Palloseuran kantti kesti joten mukavat 4 pistettä kuljettiin Kivistön Bussin kyydissä Forssaan.

Palloseuran sijoitus on nyt kahdestoista, 8 pistettä TUTO:n takana joten varsin tärkeistä otteluista on kysymys. Edellisistä viidestä ottelustaan Palloseura on voittanut 3, tosin kaikki nämä jatkoilla. Viimeisin kolmen pisteen voitto on niinkin kaukaa kuin marraskuun 19 päivä jolloin Peliitat kaatui 3-2. Palloseura on pelannut kotona 14 kertaa saldolla 3-2-2-7. Vieraissa puolestaan ollaan pelattu 11 kertaa saldolla 1-2-0-8.

Palloseuran pistepörssin kärki on edelleen tuttu. Miku Ronkainen kantaa kultakypärää tehoin 8+13, Michal Kvasnica sisäisen pörssin toisena tehoin 8+9 ja parhaana maalintekijänä jatkaa Mika Huhtasalo jolla on tehot 10+3. Puolustaja Joona Vainio on päässyt mukavasti vauhtiin, loukkaantumisen jälkeen pelaamissaan 8:ssa ottelussa on pisteitä kertynyt 1+6.

Maalivahdit pelasivat pohjoisessa kumpikin yhden ottelun. Sekä Petrus Lintonen että Eetu Nieminen onnistuivat hyvin, voittosarakkeeseen molemmilla yksi täppä lisää.

Urheilutoimenjohtaja Mikko Aho ilmoitti että joukkue on terveenä eli ei loukkaantumisia. Jure Povse palasi Vaasaan ja pelasi Tapaninpäivänä Sportin paidassa Raumalla. Liigalainojen tilannetta selvitellään. Samuli Aaltonen on pelikuntoinen ja Forssassa.

Poissa: Miska Ronkainen (toistaiseksi)

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa