Forssan Palloseuran ensimmäinen joulukuun härkäviikko päättyi matkalla Savonlinnaan SaPKo:n vieraaksi. Edellisen kerran FPS vieraili Savonlinnassa vuonna 2007, jolloin isännät sysäsivät FPS:n Mestis-karsintaan ja loppu on historiaa. Joukkueet kohtasivat edellisen kerran noin kuukausi sitten Forssassa FPS:n ollessa parempi lukemin 4-0. Kuva: Kari Vahaniitty

Vauhdikas erä sai FPS:n kannalta unelma-alun. HPK:sta lainalla oleva Oliver Kiljunen karvasi kiekon hyvin ja ajoi maalille vieden Palloseuran 0-1 johtoon jo minuutin pelin jälkeen. FPS:n startti otteluun oli äärimmäisen tehokas, sillä viiden minuutin pelin jälkeen taululla komeili 0-2 lukemat. Topi Hägg ajoi mainiosti kulmasta maalille ja Aleksi Karlsson iski karat sisään. Tämä riitti SaPKo:n maalilla aloittaneelle Valtteri Nousiaiselle ja tolppien väliin luisteli Jukureista lainalla oleva Waltteri Ignatjew. SaPKo aloitti ottelun hienoisesti kuskin paikalla, mutta FPS:n maalien jälkeen pelin ote siirtyi täysin vieraille ja SaPKo:lla oli vaikeaa päästä jopa omalta puolustusalueelta pois. Pitkien FPS:n paineistusjaksojen seassa SaPKo pääsi muutamaan vastahyökkäykseen, jotka FPS:n maalia vartioinut Eetu Nieminen torjui kuitenkin mainiosti. Joukossa mm. loistava tuplatorjunta erän puolessa välissä. Viisi minuuttia ennen erän päätöstä FPS:n Julius Grönroos taklasi SaPKo:n Karri Kapasta FPS:n maalin takana. Kapanen ei ilmeisesti ymmärtänyt mihin mies oli ryhtymässä, sillä tilanteesta seurannut kastikereseptien vaihto kesti arviolta neljä sekuntia Grönroosin näyttäessä kaapin paikan. Molemmat kuittasivat tilanteesta kaksiminuuttiset väkivaltaisuudesta. Puolitoista minuuttia ennen erän päätöstä SaPKo onnistui myös maalin teossa, kun Eetu Mäki toimitti kiekon maaliin pienen flipperin päätteeksi maalin edestä. Ensimmäisen erän torjunnat: Nousiainen 4 & Ignatjew 11, Nieminen 14.

Toinen erä käynnistyi käytännössä samalla kavalla. SaPKo hallitsi toisen erän ensiminuutteja, mutta kuin salama kirkkaalta taivaalta Oliver Kiljunen vapautti Niki Huovisen läpiajoon, jonka 1-3 maali oli samalla miehen ensimmäinen FPS-paidassa. Maalin jälkeen peli aaltoili päästä päähän kummankin joukkueen saadessa muutaman puolittaisen maalintekopaikan, mutta varsinaista huipputontteja ei nähty. Erän lähestyessä puoltaväliä SaPKo sai pienen painejakson aikaiseksi FPS:n puolustusalueella, mutta Eetu Nieminen jatkoi hyviä ja varmoja otteitaan. Erän puolenvälin jälkeen nähtiin sarja erikoisia tapahtumia, sillä ensin FPS paineisti hurjalla tavalla pari minuuttia putkeen SaPKo:n puolustusalueella, eikä SaPKo:n jäällä ollut viisikko päässyt vaihtoon pidemmän vaihtomatkan vuoksi. Lisäosumia ei kuitenkaan nähty. Tämän jälkeen kummaltakin joukkueelta nähtiin perä jälkeen kaksi vastahyökkäystä. Hurlumhei-vaiheen jälkeen FPS sai jälleen painetta aikaan ja SaPKo joutui roiskimaan paljon pitkiä kiekkoja. Erän lopussa Paavo Tynin maila sotkeutui SaPKo:n hyökkääjän jalkoihin ja siitä Tyni komennettiin istunnolle, mutta SaPKo:n ylivoima ei saanut toisen erän loppuun mitään pahempaa pyöritystä aikaiseksi. Tynin jäähystä jäi minuutti jäljelle kolmanteen erään. Torjunnat toisessa erässä: Ignatjew 11, Nieminen 10.

Toisella erätauolla jääkoneen tultua jäälle nähtiin ikävä ja harvinainen tapaus, kun Talvisalon jäähallin jääkone hajosi SaPKo:n vaihtoaition eteen. Ottelun tuomaristo ja molempien joukkueiden pelaajat kävivät vuoroillaan testaamassa jään kuntoa, joka osoittautui pelikelvottomaksi. Ottelun kolmas erä pelattiin viereisessä harjoitushallissa, eikä kenttätapahtumia luonnollisestikaan saatu välitettyä TV-ruutuihin.

Kolmannen erän alussa Palloseuran alivoima kesti Tynin jäähyn lopun helposti. Hetkeä myöhemmin SaPKo syyllistyi väärään vaihtoon ja vieraat pääsivät ylivoimalle, yv pyöri melko hyvin mutta vetoja tuli liian vähän. SaPKo:n Jere Kuivisto onnistui voitetun b-piste aloituksen jälkeen kaventamaan lukemiksi 2-3 ajassa 46:13. Hetki tästä ja Paavo Tyni komennettiin toistamiseen rangaistusaitioon, mutta SaPKo:n ylivoima vesittyi, kun Krisztian Nagy sai jäähyn estämisestä. Jere Jokisen veto erän puolivälissä viuhui vain hieman takakulman ohi. Palloseura oli lähellä neljättä maalia mutta Karri Forsblomin veto osui tolppaan toiseksi viimeisellä minuutilla. Muutenkin Palloseura sai hyvin pidettyä kiekkoa hyökkäysalueella joten SaPKo sai vasta puoli minuuttia ennen ottelun päätöstä Ignatjewin pois maalinsa suulta. SaPKo sai kehittetyä pientä painetta,mutta enempää maaleja ei ottelussa nähty. Pisteet matkasivat Forssaan ja FPS täydensi mainion viikkonsa hankkimalla seitsemän pistettä yhdeksästä mahdollisesta. Kolmannen erän torjunnat: Ignatjew 13, Nieminen 10.

Erikoinen peli. Kolme pistettä lämmittää ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Huomasi, että energiat oli vähissä, mutta siitä huolimatta taisteltiin. Joukkue osoitti henkistä vahvuutta, FPS:n valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi ottelun päätyttyä.

Ottelun CMORE maalikooste löytyy TÄÄLTÄ