Kuva: Kari Vahaniitty

Palloseura sai vuoden ensimmäiseen otteluunsa vieraakseen Heinolan Peliitat. Tämä oli joukkuieden kolmas kohtaaminen, kaksi ensimmäistä Palloseura oli voittanut, mutta nyt pisteet karkasivat Heinolaan.

Ottelun alku oli tasainen ja molemmat maalivahdit ottivat hyviä torjuntoja ottelun alkupuolella. Peliittojen Juuso Arola joutui jäähylle kahdeksannella minuutilla, mutta Palloseuran maalitili jäi avaamatta. Lähimmäksi pääsi Mika Huhtasalo joka kilautti tolppaa. Toki Peliitoilla oli myös hyvä paikka alivoimalla, mutta Miko Rautamo ei onnistunut maalinteossa karkumatkansa päätteeksi. Heti jäähyn päättymisen jälkeen Damir Galin kolhi korkealla mailalla Erkki Laihoa ja sai 2 minuuttisen. Ylivoima kuivui kuitenkin kokoon kun tuomaristo otti roolia ja antoi Palloseuralle jäähyn syynä rike aloitustilanteessa. Tasavajaalla Peliitat sai otetta ja Sergey Popov survoi kiekon verkkoon, tuomaristo tarkasti tilanteen sillä Petrus Lintonen ajeltiin tilanteessa selälleen, mutta tuomaristo katsoi että Lintonen kaatumisen aiheutti Palloseuran puolustus joten kiekko vietiin keskelle ajassa 10:30.

Hetkeä myöhemmin sai Joona Vainio Elias Elomaan mailasta kasvoihin hyökkäysalueella, tuomaristo ei huomannut tilannetta ja tämän seurauksena Peliitat pääsivät ylivoimahyökkäykseen josta Juuso Arola laukoi tarkalla vedolla tilanteeksi 0-2. Palloseura pääsi vielä kokeilemaan ylivoimaa Riku Uusikartanon istuessa jäähyllä. Kakkos ylivoimaviisikko Leevi Kanniston ja Erkki Laihon toimesta järjestivät hyvät tilanteet, mutta Oskari Parviainen Peliittojen maalilla kesti.

Toisen erän alussa Peliitat pääsivät ylivoimalle kun Totte Mobergille tuomittiin 2+10 minuuttinen hyökkäyspään selästätaklaamisesta. Vieraat onnistuivat värkkäämään ylivoimamaalin. Juuso Arola laukoi ja Miko Rautamo pääsi irtokiekosta tekemään tilanteeksi 0-3 ajassa 21:58.

Palloseuralla oli hyvä tilanne noin neljän minuutin kohdalla, Karri Forsblom rakansi ja Mikko Lahtela laukoi terävästi, mutta Parviainen pystyi torjumaan. Vastaavasti toisessa päädyssä Petrus Lintonen epäonnistui torjunnassan ja Peliitat tekivät numeroiksi 0-4 Aleksi Ekin laukauksella ajassa 25:27. Maalin jälkeen Petrus Lintonen komennettiin vaihtoon ja Palloseuran maalille luisteli Eetu Nieminen.

Ennen toisen erän puoliväliä vieraiden Juuso Heikkilä joutui kampituksesta jäähylle ja nyt Palloseura onnistu. Kaukaloon pitkästä aikaa palannut Joonas Uimonen laukoi siniviivalta 1-4 kavennuksen ajassa 30:39. Maalin syöttivät Valtteri Suni ja Erkki Laiho. Maalin jälkeen Palloseura sai mukavasti otetta ja Parviainen joutui näyttämään taitojaan. Mika Huhtasalo nousi vahvasti maalille, tämänkin Parviainen selvitti vaikka näytti jo että maali syntyy vääjäämättömästi. Kolmisen minuuttia ennen summeria sai Mikko Lahtela yrittää hyvästä paikasta, laukaus suuntautui valitettavasti kohti Parviaista.

Kolmas erä oli hyvin pitkälti toisen erän lopun kaltainen, Palloseura puski päälle, mutta kiekkoa ei saatu Parviaisen ohi verkkoon. Erkki Laiho nousi hyvin maalille ja hyviä ohjauksia oli. Tuuriakaan ei ollut kun Samuli Virtasen veto osui tolppaan. Erän puolivälin jälkeen kolmikko Leevi Kannisto-Veikka Kärjä-Aapo Alapuranen pyöritti vahavasti ja jokaisella oli maalipaikka kuitenkin ilman tulosta. Vajaa neljä minuuttia ennen loppusummeria Palloseura otti aikalisän ja Niemisen pois maaliltaan. Reilun minuutin Palloseura pyöritti ilman tulosta kunnes Miko Rautama karkasi laukomaan illan toisen maalinsa.

Pari minuuttia ennen loppua Riku Uusikartano joutui illan toiselle jäähylleen ja Palloseura onnistui tekemään illan toisen ylivoimamaalinsa ajassa 59:27. Mika Huhtasalo ja Joonas Uimonen rakensivat ja Leevi Kannisto viimeisteli lähietäisyydeltä loppunumeroiksi 2-5.

Valmentaja Eemeli Parikka kommentoi Palloseuran mediaryhmälle seuraavasti: Heikot kotipelit jatkuivat. Vastustajat puolustaa tiiviisti ja saa hiukan liian helposti maaleja eteen. Nyt pitää kuitenkin ladata huomiseen ja lähteä Kajaaniin metsästämään pisteitä. Huomenna on taas kova kamppailu tiedossa.

FPS Fan Club valitsi Hakala Foods palkintojen saajat. Palloseurasta palkittiin tehot 1+1 tehnyt Joonas Uimonen ja Peliitoista 1+2 tehot kerännyt Juuso Arola.

Teksti: FPS Mediaryhmä/Timppa