Palloseuran viimeinen ottelu ennen joulutaukoa pelattiin lauantaina kotihallissa Joensuun Kiekko-Poikia vastaan. Jo päivällä oli selvää että ottelusta tulee vaikea sillä HPK:n jouduttua koronakaranteeniin oli selvää että sieltä ei tällä kertaa tullut ketään vahvistukseksi.

Palloseura joutui heti ottelun kolmannella minuutilla alivoimalle kun Joona Vainio esti tuomariston mielestä laittomin ottein maalille noussutta Aaron Milleriä. Palloseura nousi hyvin alivoimalla Mikko Lahtelan ja Miska Ronkaisen toimesta, mutta Ronkainen ei aivan osunut Lahtelan syöttöön ja vieraat pääsivät samantien kääntämään itselleen hyökkäyksen. Joel Kerkkänen syötti keskeltä vasemmalle josta Eemeli Jeskanen tykitti suoraan syötöstä Kiekko-Pojat johtoon ajassa 3:36.

Minuuttia myöhemmin tuomaristo otti roolia ja Palloseura joutui pelaamaan täydet 2 minuuttia kolmella viittä vastaan. Leevi Kanniston maila osui Millerin visiiriin ja siitä kaksi minuuttinen mutta samantien myös Palloseuran vaihtopenkille tuomittiin ilmeisesti kommentoinnista 2 minuuttia joten 3vs5 oli seurauksena. Kahden miehen alivoima onnistui kuitenkin mainiosti eikä JoKP päässyt lisäämään johtoaan.

Erän puolivälissä Joensuulaiset kuitenkin ottivat 0-2 johdon kun avausmaalin syöttänyt Kerkkänen nousi maalille ja onnistui ujuttamaan kiekon ohi Eetu Niemisen.

Avauserässä JoKP laukoi 19 kertaa joista Niemiselle torjuntoja kertyi 12. Palloseuralla oli 9 laukaisuyritystä joista Leevi Nikkinen joutui torjumaan vain 4.

Toinen erä oli parasta Palloseuraa. Toki erän alkupuolella vieraat kilauttivat kertaalleen Palloseuran maalin tolppaa. Aapo Alapurasella oli hyvä paikka ennen erän puoliväliä mutta veto suuntautui puolityhjän maalin ohi. Aivan erän lopulla Karri Forsblom oli yksin maalin edessä mutta kiekko meni tolppaa hipoen ohi. Toki Palloseuran hallintaa edes auttoi vieraiden kolme rangaistusta. Palloseuran ylivoimasta kuitenkin huomasi esimerkiksi Paavo Tynin puuttumisen.

Palloseuralla oli toisessa erässä peräti 29 laukaisuyritystä josta Nikkinen joutui torjumaan 17 kertaa. Eetu Niemiselle kertyi toisessa erässä 7 torjuntaa.

Kolmannen erän alussa Palloseura onnistui saamaan kiekon ohi Leevi Nikkisen, mutta erän ensimmäisellä minuutilla syntynyt maali kuitenkin hylättiin videotarkastuksen jälkeen korkealla mailalla tehtynä.

Ottelun kulminaatiopiste oli heti seuraavalla minuutilla. Kiekko-Pojille oli jäähy tulossa ja Eetu Nieminen oli jo luistellut vaihtoaitioon. Erkki Laiho haki laidasta siniviivalle syöttöä mutta kiekko lipui Palloseuran tyhjään maaliin ajassa 41:20. Jonne Brygger merkittiin maalintekijäksi. ”Maalintekijä” Brygger passittettiin maalin jälkeen jäähylle. Palloseuran illan viideskään ylivoima ei tuottanut tulosta.

Sensijaan JoKP iski vielä kertaalleen kun kultakypärä Nicolas Werbik lauko ylivoimalla loppunumeroiksi 0-4 ajassa 51:21. Kolmannessa erässä Eetu Nieminen torjui 3 kertaa (yhteensä 21) ja Leevi Nikkinen 5 kertaa (yhteenä 26 kertaa)

Valmentaja Eemeli Parikka oli melko lyhytsanainen kommentoidessaan ottelua Palloseuran Mediaryhmälle: Epäonnekas ilta tänään, mutta hyvä syyskausi takana. Nyt levätään ja lähdetään kauden toiseen puoliskoon valmiina.

FPS Fan Club ry valitsi jälleen Hakala Foods OY:n palkintojen saajat. Tällä kertaa Hakalan tuotteita pääsivät maistelemaan Kiekko-Poikien nollan pitänyt maalivahti Leevi Nikkinen ja Palloseuran Samuli Virtanen (+-0, 4 laukausta ja peliaika 16:25).

Tappiosta huolimatta Palloseuran syyskausi sujui mainiosti ja joukkue lähtee joulutauolle hienosti sarja kakkosena!

Erikoista muuten on kun Palloseura on kohdannut Kiekko-Pojat kolmesti niin ainoastaan ensimmäisessä kotiottelussa Vihreäpaidoilla oli 2 HPK vahvistusta (puolustajat Lehtinen ja Tapio) ja tässä ottelussa loukkaantumiset taasen sekoittivat ketjut täysin. Joten voidaan sanoa että JoKP on saanut melko paljon tasoitusta moneen muuhun vastustajaan nähden.