Myös toinen Pohjoisempana pelattu viikonlopun vierasottelu ei ratkennut varsinaisella peliajalla vaan ratkaisu jouduttiin myös Kokkolassa hakemaan jatkoajalla. Miku Ronkainen karkasi läpi ja teki 2-3 voittomaalin joten Palloseura pääsi joulutauolle iloisin tunnelmin.

Avauserässä laidat ryskyivät kun molemmat joukkueet hakivat otetta kovalla taklauspelillä. Joona Tala joutui jäähylle, mutta heti perään Hermeksen Jonas Peterekin jäähy tasoitti puntit. Tasavajaalla Hermeksen Nikita Mateiko syyllistyi koukkaamiseen ja Palloseura pääsi 4vs3 ylivoimalle. Tämä tuotti lähes tulosta kun kiekko pelattiin Niclas Tenhovuorelle joka tykitti Palloseuran johtoon peliajassa 5:02. Maalin syöttivät Joona Vainio ja Miku Ronkainen. Maali jäi avauserän ainoaksi vaikka lähellä oli pari kertaa.

Toisessa erässä Palloseura pyöritti hyvin ja toinen maali oli todella lähellä kun Konsta Keteli ja Jakub Ruzek pääsivät laukomaan, pyöritys päättyi Aapo Aholan jäähyyn jonka aikana ei onnistuttu tekemään toista maalia. Jäähyn jälkeen Hermes onnistui vastahyökkäyksessään kun Eppu Karuvaara pääsi kuin varkain karkuteille ja onnistui tasoittamaan ottelun ajassa 35:29. Tästä ei mennyt minuuttiakaan kun kotijoukkue meni 2-1 johtoon. Hermes katkoi Palloseuran hyökkäyksen omalla puolustus sinisellään ja lähti vastahyökkäykseen josta Topias Liljamo pääsi vapaaseen laukaisupaikkaan ja kiskaisi kiekon Eetu Niemisen ohi. Tilanne oli 2-1 toisen erän jälkeen.

Kolmannessa erässä Hermes oli hallitsevampi, mutta erän puolivälin jälkeen Miku Ronkainen katkoi omalla puolustusalueella Hermeksen syötön ja kuljetti kiekon hyökkäyspäätyyn, keskeltä löytyi Michal Kvasnica joka syötti taakse Niclas Tenhovuorelle, Tenhovuori laukoi terävästi illan toisen maalinsa ja peli oli tasan 2-2 ajassa 51:54.

Vajaa viisi minuuttia ennen päätöstä Jure Povse joutui jäähylle, mutta Palloseura protestoi hieman aiemmin tapahtunutta Joni Kuoppalan kolhimista. Tuomaristo tarkasti tilanteen ja tarkastuksen seurauksena Hermeksen Henri Limma sai päähän kohdistuneesta taklauksesta 2+10 joten ottelua jatkettiin tasavajaalla. Kolmannen erän lopulla Palloseura pääsi pyörittämään ylivoimaa kun Topias Liljamo joutui pelin viivyttämistä jäähylle. Palloseura haki vahvasti voittomaalia, mutta koska sitä ei syntynyt niin ratkaisua jouduttiin hakemaan jatkoajalta.

Jäähyn jo päätyttyä oli Palloseuran voittomaali todella lähellä, ensin Joona Vainion laukauksen Hermes vahti Jesse Haukka torjui ja jatkotilanteesta Niclas Tenhovuori nosti kiekon yli Haukan mutta tolppa pelasti Hermeksen vielä tässä vaiheessa. Jatkoaikaa oli pelaamatta hieman yli minuutti kun Konsta Keteli vapautti Miku Ronkaisen karkumatkalle ja Miku narutti Haukan ja viimeisteli Palloseuralle voittomaalin!

Eetu Nieminen venyi kiekon eteen 26 kertaa ja kotijoukkueen Jesse Haukka 25 kertaa.

Palloseura voitti siis molemmat Pohjoisessa pelatut ottelunsa jatkoilla ja sai mukavat 4 pistettä lisää taulukkoon.

Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi ottelua näin: Syyskausi hienosti pakettiin. 4 pistettä reissusta kova suoritus. Tänään taisteluvoitto vaikka hiukan tukkoista oli paikoitellen.

Sarjassa on nyt lähes parin viikon tauko, joulun jälkeen kohdataan TuTo back-to-back otteluissa. Torstaina 29.12 Forssassa ja perjantaina 30.12 Turussa.

Kuvat: Sami Mutka

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa