Toisille varsin tutut seurat, Palloseura ja Kiekko-Vantaa kohtasivat jälleen Suomen Cupin merkeissä. Viime kaudella FPS oli niskan päällä, mutta nyt K-Vantaa onnistui hakemaan tiukan otteen Cupin puolivälieriin numeroin 1-3.

Avauserässä Palloseura loi hyviä tilanteita, Jere Ohtonen pääsi Zack Malikin kiekon ylöstuonnin jälkeen yrittämään, mutta päin K-Vantaa vahti Samuli Tervoa. Kuuden minutin kohdalla ensin Joni Kuoppala laukoi hyvin , Tervo torjui ja hetkeä myöhemmin Ohtonen oli jälleen maalipaikasssa maalin edustalla. Kun Palloseuralla ei maalinteko onnistunut iski vierailija K-Vantaa, Tomi Purmolalle pelattiin kiekko täyteen vauhtiin Palloseuran pakkien taakse ja Purmola laukoi kiekon ohi Petrus Lintosen ajassa 6:38, 0-1.

Erän puolivälissä Miku Ronkainen vapautti Aapo Alapurasen nokikkain Tervon kanssa, mutta Lohipaita veti jälleen pidemmän korren. Kiekko-Vantaalla oli hyvä tilanne kahdennellatoista minuutilla, ensin Tomi Palo yritti ja useasti FPS-paidassa HPK-lainana esiintynyt Atso Lehtinen pääsi kokeilemaan reboundista, kuitenkin ilman tulosta.

K-Vantaalle tuomittiin rangaistuslaukaus ajassa 12:40 kun Eemeli Mäki huitoi läpi pyrkinyttä Matias Laaksosta, Matias Laaksonen ujutii rankkarin Lintosen pujuista verkkoon ja tilanne oli 0-2.

Palloseura joutui alivoimalle Mika Huhtasalon kampitus jäähyn myötä ja K-Vantaa siirtyi Kristjan Komben vedolla jo 0-3 johtoon ajassa 18:55. Aivan lopulla Erkki Laiholla oli kavennuspaikka, mutta tästäkään ei uponnut joten avauserä 0-3.

Toisen erän ensimmäisellä minuutilla K-Vantaan Jami Jokela taklasi rumasti keskialueella kiekottoman Samuli Aaltosen joka ei onneksi loukkaantunut. Tuomaristo passitti Jokelan vain pikkukakkoselle. Ylivoiman paras paikka pelattiin takatolpalle Michal Kvasnicalle joka kuitenkin laukoi ohi. Erän neljännellä minuutilla Eetu Moberg punnersi maalipaikkaan, Tervo torjui. Pari minuuttia myöhemmin Eemeli Mäki rakensi ja Kvasnica laukoi, ilman tulosta. K-Vantaa pääsi puolestaan kokeilemaan ylivoimaa Eetu Mobergin jouduttua koukkaamisesta jäähylle. Palloseuran alivoima oli nyt vahvaa ja toiseen erään maalille luistellut Eetu Nieminen hoiteli loput.

Erä oli edennyt pari minuuttia yli puolivälin, kun Eemeli Mäki harhautteli Vantaalaispakit ja pääsi Tervon kanssa nokikkain, vain huono tuuri esti tässä maalinsyntymisen. Pari minuuttia myöhemmin tuomaristo tarjoili K-Vantaalle viiden minuutin ylivoiman, Topi Hägg taklasi, tosin tuomariston mielestä se oli koukkaaminen. Eetu Niemisen johdolla alivoima kestettiin ja erän viimeisellä minuutilla ensin Mäki kaadettiin, käsi ei noussut..mutta hetkeä myöhemmin Eppu Varjamo kaadettiin ja nyt Erkka Seppälä joutui jäähypenkille.

Erätauon yli jatkunut yv-peli oli ihan kohtuullista, kuitenkin se tärkein eli maali jäi syntymättä. Laukauksia tuli ehkäpä liian vähän, paras tontti taisi olla Samuli Aaltosella joka laukoi kovaa keskeltä. Seppälä joutui uudelleen jäähylle, mutta tuomariston mielestä Joni Kuoppala sukelsi joten jatkettiin tasavajaalla, K-Vantaa pääsi ylivoimalle Zack Malikin jäähyn myötä, erikoistilanteessa ei syntynyt tulosta.

Palloseura sai kuparisen rikki ajassa 47:22. Mika Huhtasalo ja Aapo Alapuranen tekivät esityön, Joni Kuoppala sai kiekon laidan tuntumassa josta ajoi komeasti keskelle ja laukoi kiekon vastustamattomasti ohi Samuli Tervon ja tilanne 1-3. Kiekko-Vantaa onnistui hyvin pitämään Palloseuran pois parhailta laukaisusektoreilta eikä edes Eetu Niemisen vaihto kenttäpelaajaan tuottanut kavennusta vaikka ihan lopussa sitä yritettiin jopa seitsemällä pelaajalla, tuomaristo ei yritystä arvostanut ja palkitsi tämän tempun joukkuerangaistuksella. Lopputulos siis 1-3 Kiekko-Vantaalle.

Palloseuran maalille toiseen erään tullut Eetu Nieminen piti maalinsa puhtaana torjuen 21 kertaa. Petrus Lintonen torjui avauserässä 11 kertaa. Kiekko-Vantaan Samuli Tervo torjui 23 kertaa.

Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi ottelua seuraavasti : Heikko alku. Joukkue kasasi itsensä toiseen ja kolmanteen. Maalinteko sakkaa hiukan ja hyökkäyspelaamisesta puuttuu rentous. Lisää harjoittelua vaan ja uskoa omaan tekemiseen.

Teksti ja kuva: FPS Mediaryhmä / Timo Tukia