Mestis-kausi 2020-2021 käynnistyi FPS:n osalta Kiekko-Vantaan vieraana Vantaan Trio Areenalla. Kolmentoista vuoden tauon jälkeen paluun Mestis-karkeloihin tehnyt FPS pysyi ensimmäiset 20 minuuttia mukana, mutta kokonaisuudessaan kauden avausottelu oli kova oppitunti siitä, mitä tämän päivän Mestis-kiekko on. Kiekko-Vantaa nappasi pisteet lukemin 9-0 (2-0, 2-0, 5-0).

Ottelun avauserä käynnistyi vauhdikkaasti. 48 sekunnin jälkeen FPS-kippari Anssi Rantanen tökkäsi poikittaisella mailalla kakkosen arvoisesti Kiekko-Vantaan hyökkääjän kumoon omassa puolustuskulmauksessa. Kiekko-Vantaa ehti pelata ylivoimaansa 54 sekuntia, jolloin isäntien Juho Jokiharju onnistui onnekkaiden pomppujen jälkeen viemään Lohipaidat 1-0 johtoon ajassa 01:42. Maalin jälkeen peli tasoittui ja myös Palloseuralla oli omat hyvät hetkensä. Aiemmin tällä viikolla sopimuspelaajien joukkoon liittynyt Juhani Tamminen tarjoili hienon poikittaissyötön Miska Ronkaiselle, mutta Kiekko-Vantaan maalilla Samuel Jukuri torjui. Muutama minuutti tästä Karri Forsblom onnistui katkaisemaan Kiekko-Vantaan syötön ja tavoitti Aleksi Karlssonin, mutta mies ei onnistunut tasoittamaan hyvästä paikasta huolimatta. Kesken hyvän FPS:n painostuksen Kiekko-Vantaa pääsi iskemään toistamiseen kiekon FPS:n maaliin. Miika Heiskarin millin tarkka rannelaukaus sujahti yläriman kautta sisään ajassa 12:12. Hetkeä myöhemmin Kiekko-Vantaan Matias Sointu ajoi FPS:n maalille törmäten samalla FPS:n maalilla pelanneeseen Tuomas Aaltoon, josta Sointu pokkasi 2+10 min päähän kohdistuneesta taklauksesta. FPS ei onnistunut kehittämään ylivoimalla kuin yhden laatupaikan. J-P Kurtelius löysi namupassilla takatolpalta Aleksi Karlssonin, mutta mies ei onnistunut, joten toiseen erään lähdettiin lukemista 2-0.

Toisen erän alku oli FPS:n osalta synkkä. Kiekko-Vantaan Konsta Hirvonen pääsi iskemään maalin edestä Lohipaidat jo 3-0 johtoon näyttävän sommitelman päätteeksi. Maalin jälkeen Kiekko-Vantaa hallitsi toisen erän kulkua. Toki Palloseurallakin oli hetkensä, mm. Miku Ronkaisen läpiajo, mutta Lohipaitojen maalilla Samuel Jukuri oli itse varmuus. Erän puolen välin jälkeen Kiekko-Vantaa siirtyi 4-0 johtoon. Tuomas Aalto torjui ensin Aku Kinnarin laukauksen, mutta FPS-kasvatti Jolle Nikander oli irtokiekolla ensimmäisenä ja Nikanderilla oli helppo työ siirtää kiekko tyhjään maaliin. Erän loppupuolella Aleksi Karlsson pääsi vielä yrittämään nokikkain Samuel Jukuria vastaan, mutta Jukuri veti tälläkin kertaa pidemmän korren. Jos ensimmäinen erä oli maaleja lukuunottamatta tasaisempi, niin kokonaisuudessaan toinen erä oli vahvasti isäntien. Kolmanteen erään lähdettiin lukemista 4-0.

Kolmannen erän alussa Totte Moberg komennettiin kampituksesta istunnolle. Erikoistilanteen parhaat paikat tuli kuitenkin Palloseuralle. Ensin Juhani Tamminen pääsi 1 vs 1-hyökkäykseen, mutta hienoista veiveistä huolimatta viimeistely kilpistyi jälleen kerran Jukuriin. Hetkeä myöhemmin oli Aleksi Karlssonin vuoro yrittää läpiajosta, mutta Jukuri oli jälleen mies paikallaan. Pari minuuttia myöhemmin Paul Manushin katkaisi Kiekko-Vantaan syötön puolustussinisellä ja lähti ajamaan kohti maalia, kuitenkin päätyen tuttuun lopputulokseen, jossa Samuel Jukuri oli jälleen kerran kiekon tiellä. Hieman ennen erän puolta väliä taululla oli lukemat 5-0, kun Lohipaitojen Oliver Kiljunen polki vauhdilla laidasta ylös ja veivasi kiekon ohi Tuomas Aallon. Seitsemän minuuttia ennen loppua alkoi FPS:n osalta synkkä kaksiminuuttinen, kun ensin Rasmus Lahnaviik siirsi Kiekko-Vantaan 6-0 johtoon Jarkko Pynnösen epäonnistuneen laukauksen jälkeen. Minuutti tästä ja Eetu Mäki nosti kiekon läpiajosta yläkulmaan, lukemat 7-0. Puoli minuuttia tästä ja lukemat oli 8-0. Miika Heiskari teki illan toisensa puolittaisesta läpiajosta. Puolitoista minuuttia ennen loppua Juho Jokiharju löi kiekon vielä kertaalleen FPS-rysään maalin edestä.

Kausi jatkuu rumasta tappiosta huolimatta heti huomenna, jolloin kotiavauksessa vastaan luistelee tänään TUTO:n kaatanut KOOVEE Tampereelta.