kuva: Kari Vahaniitty

Palloseuran kotiottelu rupeama jatkui kauden viimeisellä ottelulla Tampereen KOOVEE:tä vastaan. Palloseura oli tähän asti voittanut kauden aikaisemmat kohtaamiset.

Ottelu alkoi Palloseuran kannalta huonosti, heti toisen minuutin aluksi Petteri Haverin laukaus yllätti Petrus Lintosen ja tilanne oli 0-1.

Ote säilyi vierailla eikä Palloseura meinannut saada peliä millään käyntiin. Mika Huhtasalo olisi karannut läpi neljän minuutin kohdalla, mutta tilanne oli niukasti paitsio. Kuudennella minuutilla KOOVEE meni jo 0-2 johtoon, vieraat pyörittivät ensin reilun minuutin eikä Palloseura päässyt vaihtamaan. Adam Wolin kuljetti siniviivaa pitkin kohti keskustaa ja laukoi sopivasta kohdasta komeasti kiekon verkkoon.

Palloseura onnistui onneksi kaventamaan heti seuraavalla minuutilla. Erkki Laiho syötti, Anssi Rantanen laukoi ja KOOVEE vahti Reima-Ville Roos ei saanut kiekkoa haltuunsa, paikalla oli Eetu Moberg joka siirsi kiekon verkkoon ajassa 6:14.

Avauserän toinen puolisko oli Palloseuralta heikkoa suorittamista. Vieraat olisivat voineet johtaa avauserän jälkeen vaikka 1-5 mutta toiseen erään lähdettiin kuitenkin 1-2 numeroista.

KOOVEE saivat ylivoiman kun Anssi Rantaselle tuomittiin 2+10 minuuttinen laitataklauksesta. Palloseuran alivoima oli kyllä hyvää eikä vieraat saaneet kunnon paikkoja. Jäähyn jälkeen KOOVEE kilautti tolppaa ja kiekko jäi pyörimään todelle lähelle maaliviivaa. Vili-Jesper Koivula pääsi kokeilemaan hyvästä paikasta, mutta laukoi takakulmasta yli. Eemeli Mäki onnistui katkaisemaan Erkki Laihon poikittaissyötön, mutta Petrus Lintonen oli heräillä ja torjui. Karri Forsblom jätti omalla alueella taakseen ja KOOVEE:n Jakub Kos pääsi nokikkain Lintosen kanssa, Petu veti pitemmän korren. Erän viime hetkille Eetu Moberg rikkoi maalipaikkaan pyrkinyttä Valtteri Ilomäkeä ja tuomaristo näytti rangaistuslaukausta. Nuori kultakypärä Jani Nyman laukoi rankkarin joka ei kuitenkaan onnistunut joten tilanne siis 1-2 avauserän jälkeen.

Toiseen erään Palloseura tuli paremmalla sykkeellä, toki KOOVEE piti peliä tasaisena pitkään. Palloseura onnistui tasoittamaan ajassa 27:46. Ivan Rybchyk laukoi ensin, kiekko ajautui kulmaan josta Ivan nappasi sen itselleen ja syötti maalin eteen josta Miku Ronkainen laukoi kiekon varmasti verkkoon. Maalin toinen syöttäjä oli Paavo Tyni.

Heti seuraavassa vaihdossa Mika Huhtasalo nousi hienosti KOOVEE:n maalille, mutta Roos onnistui torjunnassaan. Santtu Hakanen tuli hyvään laukaisupaikkaan, mutta maaliverkkoon ei mennyt kuin Paavo Tyni joka puolustuksen avustuksella löysi itsensä vieraiden maalista.

Palloseura onnistui ottamaan johdon ajassa 32:26. Totte Moberg syötti siniviivalle josta Atso Lehtinen laukoi, kiekko jäi b-pisteen kaarelle josta Leevi Kannisto otti kiekon ja pyörähdyksen jälkeen laukoi jo kauden kymmenennen maalinsa, numerot 3-2,

Palloseura pääsi ylivoimalle kun Jimi Kaasinen rikkoi Miku Ronkaista, yv ei tuottanut tulosta. Paras paikka oli Totte Mobergilla joka nousi hyvin kulmasta maalille. KOOVEE kehitteli vaarallisen paikan, ensin Eppu Varjamo laukoi. Kiekko tuli toiselle puolelle josta Janne Seppänen laukoi, kiekko pomppasi korkealle Palloseuran maalin eteen josta se pomppi maaliin, Tuomaristo tarkasti tilanteen videolta todeten että maali tehtiin kädellä ja numerot säilyivät Palloseuran 3-2 johtonumeroissa.

Toisen erän lopulla Palloseura joutui jäähyjen myötä vaikeuksiin, ensin Totte Moberg joutui huitomisesta jäähylle ja puolisen minuuttia myöhemmin Joona Vainio joutui melko helposti jäähylle kun Joonan ja Joni Nymanin luistimet osuivat yhteen joten KOOVEE sai yrittää kahden miehen ylivoimalla. Palloseura onnistui tappamaan jäähyt tai Vainion jäähyä jäi vähän kolmanteen erään johon siis lähdettiin numeroissa 3-2.

Kolmas erä oli Palloseuralta tarkkaa pelaamista, Petrus Lintonen joutui torjumaan kolmannessa erässä vain 4 kertaa (koko ottelussa 29 kertaa) Kolmannen erän ainoa tilasto merkintä oli erän alussa jolloin Petteri Haveri joutui jäähylle, ylivoimassa oli jälleen toivomisen varaa eikä lisäosumia syntynyt.

Palloseura onnistui pitämään kiekkoa hyvin hallussaan vieraiden päädyssä pitempiä jaksoja kerrallaan. Maalipaikkojakin oli, esim. pirteästi pelannut Veikka Kärjä vapautti Leevi Kanniston maalipaikkaan, mutta nosto meni yli.

KOOVEE:n parhaat tasoituspaikat olivat noin 4 minuuttia ennen loppua, kun kiekko pyöri hieman vaarallisen näköisesti Palloseuran päädyssä. Viimeisellä minuutilla KOOVEE otti myös 29 kertaa torjuneen (kolmannessa erässä 8 torjuntaa) Reima-Ville Roosin pois maalilta. KOOVEE kuitenkin sohlasi ja hukkasi viimeisenkin saumansa kun ei pystynyt purkamaan paitsiota johon meni monta sekuntia.

Myöskään Palloseura ei onnistunut lyömään kiekkoa tyhjään KOOVEE maaliin joten Palloseuralle viikon toinen 3-2 kotivoitto. Palloseura onnistui siis nappaamaan neljännen voiton Tamperelaisista joten pisteet sarjassa meille 12-0.

FPS Fan Club valitsi joukkuieden parhaat pelaajat jotka palkittiin Hakala Foods Oy tuotepalkinnoilla. KOOVEE;n parhaaksi arvioitiin Adam Wolin joka laukoi komean maalin. Palloseurasta palkittiin avausmaalin tehnyt ja vahvasti alivoimalla uurastanut Eetu Moberg.

teksti: FPS Mediaryhmä/ Timppa