Palloseura ja Tampereen KOOVEE hioivat kuvioita Mestis kauden kenraaliharjoituksessa. KOOVEE oli lopulta terävämpi ja vei voiton maalein 3-6. Ottelu oli numeroita tasaisempi, sillä vieraat osuivat kahdesti tyhjään Palloseuran maaliin loppuhetkillä.

Ottelun alussa tilanteet olivat kortilla ja Petrus Lintonen sai melko rauhassa katsella peliä maalillaan. Palloseuralla oli pari laukausta, mutta ei mitään vaarallista kunnes Miku Ronkainen voitti KOOVEE puolustajan luistelukisassa ja ehti ensimmäisenä irtokiekkoon laukoen sen lämärillä takayläkulmaan ja Palloseura otti 1-0 johdon ajassa 4:51.

Palloseuran johto kesti vajaat 7 minuuttia. Parin viime kauden aikana Forssassa HPK lainamiehenä pelannut Santtu Hakanen pääsi etukulmasta yllättämään Petrus Lintosen ja tilanne oli 1-1.

Aapo Alapuranen pääsi kokeilemaan pariinkin otteeseen KOOVEE vahti Samu Pakarisen ohittamista ilman tulosta. Erän loppua kohden KOOVEE sai pelistä otetta, mutta ensimmäiselle erätauolle mentiin tilanteessa 1-1, myös torjunnat olivat tasan 10-10.

Palloseuran toisen erän parhaat tilanteet olivat heti alussa. Minuutin kohdalla Mika Huhtasalo laukoi keskeltä vaarallisesti ja minuuttia myöhemmin Eemeli Mäki narutti komeasti viime kauden joukkueensa puolustuksen, muttei saanut kiekkoa  Pakarisen ohi. Hetkeä myöhemmin Vili-Jesper Koivula karkasi läpi mutta tällä kertaa puolestaan Petrus Lintonen veti pitemmän korren.

KOOVEE otti 1-2 johdon ajassa 25:55. Jeremi Wehmaksen laukaus epäonnistui mutta kiekko lipui sopivasti maalinedessä päivystäneelle Ville Niemiselle jolla oli helppo työ ”putata” kiekko verkkoon.

Palloseura sai kokeilla ylivoimaakin, kun Markus Västilä istui jäähyllä, mutta ylivoima ei toiminut. Muutenkin KOOVEE onnistui hyvin pitämään Vihreäpaidat ulkona laukaisusektorilta joten vaikka Pakarinen torjui erässä 8 kertaa niin suurin osa vedoista tuli melko kaukaa. KOOVEE sensijaan onnistui lisäämään johtoaan numeroiksi 1-3 ajassa 35:10 kun Ville Nieminen illan toisella maalillaan onnistui yllättämään ottelun puolivälissä maalille vaihdetun Eetu Niemisen. Jos Niemisen eka maali tuli hieman tsäkällä niin tämä syntyi hienon kuvion päätteeksi. Kahden erän jälkeinen tilanne oli 1-3.

Kolmas erä alkoi hyvällä Palloseuran tilanteella kun Eemeli Mäki jälleen nousi vahvasti maalille, mutta nosti Pakarista päin. Kolmannella minuutilla vieraille oli jäähy tulossa ja Palloseura pelasi kuudella kenttäpelaajalla onnistuen kaventamaan numeroiksi 2-3. Kapteeni Eetu Moberg pääsi suoraan Miku Ronkaisen poikittaissyötöstä laukomaan maalin ajassa 42:27, maalin toinen syöttäjä oli Erkki Laiho. Palloseura pääsi ylivoimalle vaikka onnistui maalinteossa sillä KOOVEE syyliistyi myös ”väärrän vaihtoon”. Ja nyt ylivoima tuotti tuloksen, Eppu Varjamo laukoi ja Samuli Aaltonen jatkoi maalin edustalta kiekon verkkoon ja tilanne oli 3-3 ajassa 43:14. Syöttöpisteen sai myös Kasperi Lehtonen.

Erän kuudennella minuutilla Palloseura joutui vaikeuksiin, ensin Eetu Nieminen epäonnekseen nosti kiekon yli plexin ja hetkeä myöhemmin puolestaan Eetu Moberg joutui kiinnipitämisestä jäähypenkille. KOOVEE ei kuitenkaan onnistunut kahden miehen ylivoimalla, tähän oli suuri ansio Eetu Niemisellä joka venyi hienoihin torjuntoihin, huippuna venytys Okko Kangasniemen vedon eteen jäähyjen juuri täyttyessä. Palloseuralla oli hieno tilanne 8 minuuttia ennen loppua, kun Aapo Alapuranen laukoi Mika Huhtasalon poikittaissyötöstä, Pakarinen ehti kuitenkin liukumaan torjuntaan. Seuranneesta hyökkäyspään aloituksen jälkeen Eppu Varjamo yritti punnertaa kiekkoa verkkoon kuitenkaan onnistumatta siinä.

KOOVEE onnistui ottamaan johdon 2 ja puoliminuuttia ennen loppua. Santeri Aalto ehti rebound kiekkoon ja iski sen ohi Eetu Niemisen ja vieraat johtivat 3-4. Palloseura otti aikalisän jälkeen Niemisen pois maalliltaan, mutta minuutin kuluttua tästä Santtu Hakanen onnistui lyömään kiekon tyhjiin ja tilanne oli 3-5. Viimeisellä minuutilla Markus Västilä lisäsi vielä loppunumeroiksi 3-6 , tämäkin osuma syntyi tyhjään maaliin.

Palloseura aloittaa Mestiksen perjantaina 23.9 kohtaamalla vieraskentällä Peliitat. Lauantaina 24.9 Forssaan vieraaksi saapuu kotiavaukseen TuTo Hockey.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timo Tukia