Palloseuran runkosarjan viimeinen vierasottelu pelattiin Savonlinnassa.

Palloseura otti heti alusta alkaen otteen itselleen, toki myös Petrus Lintonen joutui torjuntatehtäviin, mutta pääasiassa peli pyöri SaPKo päädyssä.

Avausmaalin laukoi aiemmin jo tolppaa kilauttanut Paavo Tyni ajassa 10:35. Maalin syötti laidasta Leevi Kannisto ja toinen syöttäjä oli Totte Moberg. Tyni haki itselleen loistavan laukaisupaikan ja Valtteri Nousiainen SaPKo maalilla oli voimaton.

Reilun 13 minuutin pelin jälkeen Palloseura meni 0-2 johtoon.Tilanne näytti purkautuvan, mutta Aleksi Karlsson katkoi SaPKo:n hyökkäykseen lähdön ja syötti Karri Forsblomille jonka vedon Nousiainen vielä torjui, mutta Mika Huhtasalo oli sopivasti paikalla ja siirsi irtokiekon ohi Valtteri Nousiaisen.

Seuraavalla minuutilla tilanne oli jo 0-3 kun Erkki Laihon tykitys yllätti Nousiaisen. Maalin syöttivät Eetu Moberg ja Topi Hägg. Tilanne avauserän jälkeen Palloseuralle 0-3, torjunnat Nousiaisella 15 ja Petrus Lintosella 7.

SaPKo pääsi vaarallisesti hyökkäämään toisen erän alussa ja Matias Rauvola pääsi laukomaan hyvästä paikasta vedon jonka Petrus Lintonen varmasti torjui.

Toisen erän kolmannella minuutilla Palloseura meni 0-4 johtoon. Paavo Tyni avasi pelin Totte Mobergille joka eteni hyökkäys siniviivan yli ja levitti toiseen laitaan josta Ivan Rybchyk laukoi ensimmäisen Mestis osumansa.

Anssi Rantanen joutui jäähylle seuraavalla minuutilla, Palloseuran alivoima kesti hyvin. Muutamaa minuuttia myöhemmin SaPKo kuitenkin onnistui kaventamaan Eetu Mäen lähietäisyydeltä lauotulla maalilla.

Lisämaaleja ei toisessa erässä enää nähty vaikka Palloseura kilautti pariin otteeseen maalikehikkoa. Erän viimeisellä minuutilla Paavo Tyni joutui jäähylle joka jatkui kolmanteen erään. Toisessa erässä Lintonen torjui 6 kertaa ja Nousiainen 13 kertaa.

Palloseura tappoi erän alun jäähyn ja sen jälkeen ote siirtyi jälleen Palloseuralle. Toki Petrus Lintonen joutui ottamaan pari hyvää torjuntaa 1-4 tilanteessa.

Ilmassa alkoi olla lopullisen ratkaisun makua kun Veikka Kärjä puolusti hyvin omalla siniviivalle ja kiekko tuli sopivasti Miku Ronkaiselle joka läpi päästyään ei erehtynyt vaan laukoi numeroiksi 1-5 48 minuutin kohdalla.

Erän puolivälin jälkeen SaPKo sai ensimmäisen jäähynsä kun Eemeli Ylitalo taklasi Topi Häggiä päähän, Topi hermostui sen verran että sai myös jäähyn joten Palloseura ei päässyt koko iltana pelaamaan ylivoimaa.

Palloseura pelasi pelin lopun kuin oppikirjasta eikä ”lopettanut” pelaamista selkeästä johtoasemasta huolimatta ja pelinhallinta säilyi Palloseuralla loppuun saakka, tuloksena hieno 1-5 vierasvoitto joka samalla varmisti kotiedun playoff puolivälieräsarjaan. SaPKo:lle tappio oli karvas sillä se putosi playoff-viivan alapuolelle.

Petrus Lintoselle kertyi ottelussa 21 torjuntaa ja SaPKo maalilla Valtteri Nousiainen venyi kiekon eteen 39 kertaa.

SaPKo osoittautui Palloseuralle kauden aikana sopivaksi vastustajaksi sillä Forssalaiset voittivat kauden kaikki keskinäiset kamppailut joten pisteet keskinäisistä otteluista Palloseuralle 12-0.

Palloseuralla on runkosarjassa vielä yksi ottelu jäljellä, se pelataan Forssassa perjantaina 25.3 jolloin Mestiksen runkosarjan voittava Imatran Ketterä saapuu jälleen Forssaan.

teksti ja kuva: FPS Mediaryhmä / Timppa