Kuva:Kari Vahaniitty

Palloseura jatkoi Mestis otteluita poikkeuksellisesti tiistaina kun juuri viikonlopun pohjoisen kiertueelta kotiutunut Kiekko-Vantaa saapui vierailulle Forssaan.

Avauserässä vieraat pyrkivät kovalla karvauksella häiritsemään Palloseuran hyökkäyksiin lähtöjä. Peli aaltoili päästä päähän ja molemmat maalivahdit, Palloseuran Eetu Nieminen ja ensimmäistä Mestis otteluaan pelannut Sebastian Katajainen, ottivat hyviä torjuntoja. Joona Vainiolla oli hieno paikka viedä Palloseura johtoon kun hän pääsi laukomaan rebound kiekkoon mutta Katajainen venyi kiekon eteen.

Palloseura meni 1-0 johtoon illan tehokaksikon iskiessä ensimmäisen kerran ajassa 13:42. Otto Nieminen syötti laidasta keskelle josta Mikko Lahtela karkasi läpi, tarkka laukaus kilven puolelle ja Palloseura otti johtoaseman. Erkki Laiho kuittasi myös syöttöpisteen.

Palloseura ei kuitenkaan päässyt johtoasemassa erätauolle sillä viime kaudella Palloseuraa edustanut Olli Maansaari syötti namupassin ja Niko Mikkola pääsi tinttaamaan kiekon verkkoon ajassa 19:57.

Palloseura palautti johtoaseman itselleen heti toisen erän alussa. Otto Nieminen laukoi siniviivan tuntumasta kohti maalia ja Jere Jokinen ohjasi kiekon verkkoon ajassa 20:22. Paavo Tyni oli maalin toinen syöttäjä.

Vajaa paria minuuttia myöhemmin Palloseura joutui alivoimalle Eetu Mobergin jäähyn myötä. Mikko Lahtela voitti oman pään aloituksen Otto Niemiselle joka hyvällä luistelullaan nousi K-Vantaan alueelle huomaten samalla keskelle nousseen Lahtelan joka pääsi nokikkain Katajaisen kanssa. Varma viimeistely jälleen ja tilanne oli 3-1 ajassa 22:08.

Vantaalaisten Miro-Pekka Saarelaisella oli hyvä kavennus paikka kun erää oli pelattu viitisen minuuttia mutta Eetu Nieminen torjui hienosti. Tästä eteenpäin pari minuuttia niin Palloseura iski jälleen, Joona Vainio puolestaan vapautti Mikko Lahtelan läpi ja Lahtelan tarkka veto takakulmaan ja tilanne oli jo 4-1. Maalin toinen syöttäjä oli Joonas Uimonen. Tämä osuma päätti samalla Sebastian Katajaisen Mestis debyytin ja Kiekko-Vantaan maalille luisteli Samuli Tervo. Tervo pitikin maalinsa puhtaana erän loppuun saakka joutuen tosin torjumaan vain 3 kertaa.

Kolmannen erän neljännellä minuutilla Otto Nieminen rakensi jälleen hienosti löytäen keskeltä Atso Lehtisen joka pääsi laukomaan jo kauden kolmannen maalinsa, toinen syöttäjä oli Jere Jokinen. Lisäosumia Palloseura ei onnistunut tekemään vaikka esim Mika Huhtasalolla oli hyvä tilanne karattuaan läpiajoon.

Kiekko-Vantaa onnistui viimeisen viiden minuutin aikana kehittämään takaa-ajon jonka aikana vieraiden paras pelaaja Olli Maansaari laukoi vapaasti keskeltä kiekon Eetu Niemisen selän taakse ja tilanne oli 5-2. Vieraat hakivat kavennusta vielä ilman maalivahtia mutta illan osumat oli nähty ja Palloseuran pistetili kotikaukalossa karttui jälleen kolmella.

FPS FanClub oli vaikean valinnan edessä valitessaan Palloseuran parasta pelaajaa, arpa lankesi Mikko Lahtelalle joka siis laukoi hattutempun. Ilman hattutemppua Otto Nieminen olisi ollut neljällä syötöllään varma valinta. Huippupeli molemmilta! Vieraiden paras oli helppo valita, Olli Maansaari teki 1+1 ja lähes ainoana vieraana +- tilastossa plussalle (+2).

Valmentaja Eemeli Parikan kommentit mediaryhmälle: ”Hiukan alku oli hapuileva, mutta tason nosto toiseen erään ratkaisi pelin. 4-1 jälkeen hiukan fokus karkasi, mutta kolmas erä oli pääosin jämäkkää pelaamista. Nyt hiukan lepoa ja kohti lauantaita. Tilanne hyvä, mutta työ jatkuu.”

Ottelun maalikooste löytyy täältä!

Teksti: FPS Mediaryhmä/Timppa