Otto Nieminen on kova kaappaus FPS:lta. Kuva: www.pelicans.fi

Yli kaksi sataa Liiga-ottelua ja parikymmentä CHL-kamppailua pelannut Someron Pallon kasvatti Otto Nieminen liittyy Forssan Palloseuran vahvuuteen. FPS julkaisi samalla Miku Ronkaisen sekä Aleksi Karlssonin jatkosopimukset.

25-vuotias Nieminen kasvoi ja tuli kiekkoväelle tutuksi TPS:n organisaatiossa, jonka edustusmiehistössä mies pelasi viisi kautta. Vuodet Turussa olivat kuitenkin enemmän tai vähemmän katkonaisia ja mies halusi muutosta. Nieminen siirtyi TPS:sta Lahden Pelicansiin, jossa Nieminen pelasi kaksi viimeisintä kautta. Nieminen on monipuolinen pelaaja, jonka ehdoton vahvuus on luistelu. 175-senttinen, Someron polkukoneeksi kutsuttu Nieminen on puolustajille vaikea pideltävä. Nieminen on kirjauttanut 235 Liiga-otteluun tehot 33+26=59. Nieminen on vuosien saatossa nähty myös lyhyillä lainapesteillä Mestiksessä SaPKon, TUTO Hockeyn ja Heinolan Peliittojen riveissä.

Miku Ronkaiselle, 23, alkava kausi on järjestyksessään neljäs FPS:ssa. Seuran omalle kasvatille viime kausi oli lähes painajainen, sillä mieheltä odotettiin läpimurtoa myös Mestis-tasolla. Syyskaudella 14 otteluun syntyi kuitenkin vain 3 maalia. Kauden kruunasi koronatauolla diagnosoitu vamma, joka vaati leikkaushoitoa, jonka vuoksi miestä ei nähty joukkueen vahvuudessa enää loppukauden aikana. Ronkainen on kuntouttanut itsensä kevään ja kesän aikana huippuiskuun, joten Niemisen ohella loistavat luisteluominaisuudet omaava Ronkainen tulee kantamaan harteillaan ison osan joukkueen tulosvastuusta.

Aleksi Karlssonin, 25, viime kausi noudatti hyvin pitkälti samaa kaavaa, kuin Ronkaisen. Suomi-sarjassa FPS:n riveissä tehoilla mässäilleeltä Karlssonilta odotettiin enemmän. Karlsson sai niin ikään koronatauolla vamman, joka piti miehen sivussa koko kevätkaudelta. Fyysisiltä ominaisuuksiltaan kokonaisvaltaisesti mainio pelaaja, vahva laidoissa sekä maalin edessä. Kaiken ollessa kunnossa tärkeä ratkaisupelaaja joukkueelle.

Uusien sopimusten myötä FPS:n joukkue on käytännössä valmis. 1-2 vahvistuksen osalta käydään vielä neuvotteluja. Näiden lisäksi keskusteluyhteys HPK:n kanssa pidetään aktiivisena. Joukkueen manageri Timo Willman on joukkueen rakenteeseen tyytyväinen.

– Sopimustilanne on tällä hetkellä suunnitelmien mukainen. Mikäli viimeiset neuvottelut saadaan onnistuneesti maaliin, niin joukkue on valmis, kun mennään jäälle elokuun alussa. Tilastojen valossa joukkue on viime kauden vastaavaa kilpailukykyisempi. Joukkueen rakentamisessa tärkeänä lähtökohtana oli joukkueen pelinopeuden kasvattaminen. Joukkueessa on nyt nopeutta ja fyysisyyttä riittävästi myös sarjan kärkijoukkueiden haastamiseen, Willman kertoo.

Ensimmäisen harjoitusottelunsa FPS pelaa 11. elokuuta. Klo 18:30 alkavassa ottelussa vastaan asettuu yhteistyöjoukkue HPK. Ottelu pelataan Forssan jäähallissa.

FPS:n sopimustilanne 21.7.2021. Suluissa viime kauden joukkue:

MAALIVAHDIT
Petrus Lintonen
Eetu Nieminen, try-out (Tappara U20)

PUOLUSTAJAT
Jesse Holopainen (Haukat)
Joona Tala
Paavo Tyni
Joonas Uimonen
Joona Vainio
Samuli Virtanen

HYÖKKÄÄJÄT