Mestiskarsinta alkoi keskiviikkona Forssan Jäähallissa. Ottelun alussa haastajana sarjaan lähtenyt vierasjoukkue JHT loi muutaman maalipaikan, mutta mitä pitemmälle ottelu eteni , sitä selkeämmin Palloseura hallitsi tapahtumia voittaen lopulta puhtaasti 4-0.

JHT tuli ottelun alkuun hyvällä sykkeellä ja Palloseuran puolentoista viikon pelaamattomuus näkyi otteissa. Paras tilanne oli maalin eteen vapaaksi jääneellä Stevie O´Connorilla joka ei kuitenkaan onnistunut Petrus Lintosen ohittamisessa. Palloseuran ensimmäinen tilanne oli Kalajokilais-kasvatti Veikka Kärjällä, joka kuitenkin laukoi yli maalin.

Molemmat joukkueet pääsivät kokeilemaan ylivoimaa, Palloseura ensin JHT:n syyllistyessä väärään vaihtoon ja hetkeä myöhemmin puolestaan JHT, kun Joni Kuoppala passitettiin jäähypenkille kampituksesta. Molempien joukkueiden alivoima oli hyvää, eikä tulosta syntynyt.

Palloseura onnistui kuitenkin avaamaan maalitilinsä avauserässä, Joni Kuoppala avasi keskialueelle Miku Ronkaiselle joka hienojen harhautuksien jälkeen pääsi nokikkain hyvin JHT maalilla torjuneen Elias Korpelan kanssa ja ujutti kiekon verkkoon ajassa 14:34. maalin toinen syöttäjä oli Konsta Keteli.

Avauserässä Petrus Lintonen torjui 7 kertaa ja Elias Korpelalle kertyi 8 torjuntaa.

Toisessa erässä ote alkoi siirtyä selkeämmin Palloseuralle ja vain Elias Korpelan huipputorjunnat pitivät numerot yhdessä-nollassa. Viiden minuutin kohdalla Michal Kvasnica ja Konsta Keteli pääsivät huseeraamaan vapaana maalilla, mutta Korpela kesti. Erän puolivälin jälkeen Konsta Keteli oli maalipaikassa ja Teemu-Petteri Lappalainen rikkoi häntä, seurauksena rangaistuslaukaus jonka laukoi Eppu Varjamo. Eppu harhautti Korpelan ja nosti nätisti rystyllä numeroiksi 2-0 ajassa 31:12. Erän loppukin mentiin Vihreäpaitojen hallitessa peliä, kuitenkin ilman tulosta. Toisessa erässä Petrus Lintonen torjui 5 kertaa ja Korpela 12 kertaa.

Kolmas eräkin oli pitkälti Korpelan taistelua Palloseuran hyökkäyksiä vastaan. JHT ei päässyt kolmannessa erässä kertaakaan laukomaan b-pistettä lähempää, sen sijaan Palloseuran laukaukset lähtivät hyvistä paikoista. Palloseura pääsi ylivoimalle Janne Lappalaisen jouduttua estämisestä jäähylle ajassa 48:26 ja puolisen minuuttia myöhemmin tilanne oli 3-0. Michal Kvasnica ja Miku Ronkainen rakensivat maalipaikan Erkki Laiholle joka viimeisteli hienon ylivoimamaalin.

JHT:lla oli kavennuspaikka Michal Kvasnican jäähyn aikana, penkillä istuivat jo JHT:n Tomi Gronoff ja Palloseuran Joona Vainio kun tasavajaalla Kvasnica joutui keskialueen kiinnipitämisestä jäähylle. JHT:lta puuttui kuitenkin todellinen yritys sillä valmennus ei ottanut Korpelaa pois maalilta, tämä olisi avannut heille 5vs3 ylivoiman. Jäähyn jälkeen Palloseura onnistui vielä kertaalleen, Eppu Varjamo laukoi terävästi illan toisen maalinsa ajassa 57:55, maalin syöttivät Veikka Kärjä ja Mika Huhtasalo.

Kolmannessa erässä Petrus Lintonen torjui 7 kertaa eli yhteensä Petu tarvitsi nollapeliin 19 torjuntaa. Elias Korpelalle kertyi 10 torjuntaa, yhteensä 30.

Pizzeria Mali palkitsi FPS Fan Clubin valitsemana pizza lahjakortilla Eppu Varjamon ja avausmaalista pizzan kuittasi Miku Ronkainen.

Sarjan seuraava ottelu pelataan perjantaina Kalajoella ja Forssassa jatketaan kolmannen ottelun merkeissä lauantaina 1.4.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: Timppa