Kuva: Kari Vahaniitty

Palloseura sai viikonvaihteen toiseen otteluunsa vieraita Kajaanista kun Forssassa yöpynyt sarjan puhtailla voitoilla aloittanut Hokki luisteli vastaan. Ottelun päätyttyä kuitenkin juhli kotijoukkue FPS!

Palloseura hallitsi hienokseltaan avauserää ja otti ansaitun erävoiton numeroin 1-0. Erän ainoan maalin laukoi Paavo Tyni ylivoimalla. Maalin syöttivät Mikko Lahtela ja Jere Jokinen. Viime kaudella vielä Palloseuraa edustanut Janne Jokinen ehti istua jäähyllä vain viisi sekuntia. Osuma oli Paavo Tynin kauden avausmaali. Erän lopulla Hokin Väinö Liikonen ajoi rumasti selästä Anssi Rantasen ja sai 2+10 minuutin jäähyn. Ylivoimalla Otto Nieminen laukoi hyvästä paikasta mutta Patrik Koivisto Hokki maalilla venyi torjuntaan.

Toiseen erään Hokki tuli terävästi. Joonas Savolaisen ohjaus yllätti Petrus Lintosen ajassa 21:08 ja tilanne oli 1-1.
Molemmat joukkueet pääsivät yrittämään ylivoimalla maalintekoa kuitenkaan onnistumatta.
Hokin peli kulki selkeästi paremmin kuin avauserässä ja pelikellon näyttäessä 32:29 onnistui Jiri Parviainen tuikkamaan joukkueensa 1-2 johtoon voitetun hyökkäyspään aloituksen jälkeen.
Palloseuralla oli todellinen mahdollisuus tulla tasoihin reilut kaksi minuuttia ennen eräsummeria kun Hokin Oskari Siiki ja Väinö Liikonen joutuivat samanaikaisesti jäähypenkille. Palloseura ei kuitenkaan onnistunut maalinteossa vaikka pääsi siis pelaamaan kokonaisen kaksi minuuttia kahden miehen ylivoimaa.

Kolmannen erän avausminuutilla Otto Nieminen passitettiin jäähylle ja Hokki onnistui värkkäämään ylivoimaosuman. Valtteri Niemen ”ringetteviivalta” laukoma veto painui alakulmaan ohi Petrus Lintosen ja vieraat johtivat 1-3.

Tässä vaiheessa nousivat Palloseuran HPK avut esille ja pelissä alkoi tapahtumaan..ensin Atso Lehtinen nousi vasenta laitaa lähes maaliviivalle josta lähtenyt laukaus yllätti täysin Patrik Koiviston ja tilanne oli 2-3 ajassa 42:54. Pakkipari Petteri Nurmi kuittasi syöttöpisteen joka oli miehelle toinen yhtä monessa Mestis ottelussa.
Edellisestä maalista ehti kulua vain 22 sekuntia kun jälleen helähti! Jere Jokinen nappasi haparoivilta Hokki pakeilta kiekon ja laukoi pelin tasoihin.
Ja kun vauhtiin oli päästy niin annettiin mennä vaan! Edellisestä maalista peli eteni 45 sekuntia kun kiekko oli jälleen Hokki verkossa. Mika Huhtasalo tarjoili maalin takaa ja Karri Forsblom viimeisteli maalin kulmalta kauden avausmaalinsa. Toinen syöttäjä oli Leevi Kannisto.
Janne Jokista ilmeisesti pänni viime kauden seuransa ilotulitus kun parikymmentä sekuntia Palloseuran johtomaalista Jokinen taklasi maalinkulmalla rumasti päähän ja sai 2+10. Yv kuitenkin katkesi kun Anssi Rantaselle tuomittiin melko heppoinen kaksiminuuttinen keskialueen estämisestä.
Hokki ei antanut periksi ja nousi tasoihin ajassa 51:31. Christoffer Seppelin onnistui karkamaan Palloseuran puolustuksen keskeltä ja laukoi terävästi takakulmaan tilanteeksi 4-4.
Palloseura oli kuitenkin päättänyt että Hokin voittoputkelle laitetaan piste, Petteri Nurmi toi kiekon hyvin ylös kaukalon kulmaan. Otto Nieminen löysi maalilta Jere Jokisen jonka ensimmäisen yrityksen Koivisto torjui mutta toinen yritys painui verkkoon ja Palloseura otti 5-4 johdon ajassa 55:26.
Hokilla on hieno tasoituspaikka nelisen minuuttia ennen loppua kun Samu Pyykkönen karkasi läpiajoon mutta Petrus Lintonen oli mies paikallaan ja torjui yrityksen.
Hokki otti aikalisän ajassa 58:21 ja otti samalla Patrik Koiviston pois maaliltaan. Palloseura kesti Hokin painostuksen ja ottelu päättyi Otto Niemisen pikku siirtoon keskialueelle kotiyleisön antaessa raikuvat aplodit kotijoukkueen riemukkaalle 5-4 kotivoitolle!

Päävalmentaja Asko Rantanen kommentoi ottelua CMoren haastattelussa mm.seuraavasti: Voitto lämmittää aina mieltä ja saatiin ryhtiä siihen viimeiseen erään, jotenkin aneemista oli kaksi erää, jotenkin oli vaisua. Vähän heräteltiin tossa erätauolla, saatiin ryhtiliike ja hyvät onnistumiset siitä. Viisi-kolmosta ei olis saanut missata, ensi viikolla pitää paneutua ylivoimaan. Ylivoima pitää saada kuntoon!

Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi mediaryhmälle: Tänään hieno nousu. Nihkeää oli kaksi erää, mutta roihahti lopussa kunnolla. Taas otettiin askel eteenpäin  ja hyvä jatkaa ensi viikkoon. Kiekollinen peli parani tämän viikon peleissä.

FPS FanClubin Hakala Foods palkinnot: FPS Jere Jokinen, Hokki Jiri Parviainen

Teksti : FPS Mediaryhmä /TT