Palloseura sai ensimmäiseen kotiotteluunsa tauon jälkeen vieraaksi Heinolan Peliitat jonka Forssalaiset kaatoivat sarja-avauksessa vieraissa maalein 4-0.

Palloseura oli avauserässä paremmalla jalalla liikkeellä ja laukoi avauserässä 23 kertaa, josta tosin Riku Räihä Peliittojen maalilla joutui torjumaan vain 6. Petrus Lintonen joutui torjumaan avauserässä vain kahdesti. Avauserän ehkäpä komein suoritus oli kauden avausottelunsa pelanneen Joona Vainion komea taklaus.

Toisen erän Palloseura pääsi aloittamaan ylivoimalla kun avauserän lopuksi Konsta Jaakolan rangaistus astui voimaan. Peliitat hölmöili vielä vaihdon kanssa joten Palloseuralle tarjottin 5vs3 ylivoimaa. Konsta Keteli laukoi heti hirmuisen tykin hieman maalista ohi, mutta lopulta Keteli onnistui laukomaan keskeltä maalin kattoon. Tuomaristo kävi tarkastamassa tilanteen ja kyllähän veto maalin katossa kävi. Avausmaalin syöttivät Michal Kvasnica ja Zack Malik. Otteluaikaa ehti kulua 22:01.

Minuuttia myöhemmin Palloseura johti jo 2-0, Samuli Virtanen vapautti hienolla avauksella Mika Huhtasalon läpiajoon ja Huhtis laukoi komeasti maalin kattoon. Maalin toinen syöttäjä oli Joona Tala.

Palloseuran hyvä ote jatkui, Peliitat eivät saaneet millään purkua omalta alueelta ja lopulta Mika Huhtasalo ohjasi Joni Kuoppalan laukauksen verkkoon ja tilanne oli jo 3-0 ajassa 27:13. Joona Vainio oli myös syöttäjänä levittäen peliä siniviivalla Kuoppalalle.

Peliitat saivat otetta kun Palloseura joutui kahdesti peräkkäin jäähylle. Ensin Samuli Aaltonen ja hetkeä myöhemmin Michal Kvasnica joutuivat rangaistusaitioon. Kvasnican jäähyn aikana Peliitat saivat ensimmäisen kerran tällä kaudella kiekon Petrus Lintosen ohi Palloseuran maaliin (Petrus torjui 4-0 voitossa ja samoin harjoitusottelun 2-0 voitossa) ajassa 33:45. Maalin teki lähietäisyydeltä Niklas Virtanen. Ensimmäisen jäähyn aikana Palloseura koki maaliakin pahemman takaiskun, kun vahvasti kauden avausottelussaan loukkaantumisen jälkeen esiintynyt Joona Vainio loukkaantui saatuaan kiekon pään alueelle ja joutui jättämään ottelun kesken. Toisen erän lopulla Niko Somppi nousi vahvasti Palloseuran maalille, mutta ei onnistunut ohittamaan Petrus Lintosta.  Toisessa erässä molemmat maalivahdit joutuivat urakoimaan avauserää enemmän sillä Petrus Lintoselle kertyi 13 torjuntaa ja Riku Räihälle 14.

Kolmannessa erässä Peliitat onnistuivat kaventamaan Konsta Ketelin jäähyn aikana numeroiksi 3-2. Eetu Selänne ja Niko Somppi ohjasivat Alexander Yakimenkon laukaukseen ja Somppi merkittiin maalintekijäksi ajassa 45:53. Vaikka erää oli jäljellä vielä 15 minuuttia, niin Palloseura sai kohtuullisen hyvin pidettyä Peliitojen kirin aisoissa. Jopa ykkössentteri Michal Kvasnica heittäytyi uhrautuvasti kiekon eteen, samoin Jere Ohtonen blokkasi pari vieraiden laukausta.  Viimeisellä minuutilla Petrus Lintonen venyi pariin torjuntaan kun Peliitat haki tasoitusta ilman maalivahtia. Palloseuran taistelu tuotti tulosta ja tuloksena mukava 3-2 voitto!

Palloseuran paidassa Vainion lisäksi ensiesiintymisen teki myös Jure Povse joka toi muutaman kerran kiekon hyvin ylös hyvällä luistelullaan.

Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi ottelua näin: Tänään ehjä esitys. Ansaittu voitto. Nyt katseet kohti ensi viikkoa. Pelaaminen parantunut ja asioita joihin voidaan nojata ensi viikon otteluissa.

Pizzeria Mali palkitsi Konsta Ketelin avausmaalin tekijänä ja Mika Huhtasalon FPS Fan Clubin valitsemana parhaasta suorituksesta.

Teksti : FPS Mediaryhmä / Timppa

Kuva: Kari Vahaniitty