kuva: FPS Fan Club/ Tytti Tukia

Kiekko-Espoo ja Palloseuran aloittivat Mestiksen välieräsarjansa Pitkäperjantaina Espoossa

Vaikka K-Espoo oli päässyt huilamaan lähes viikon niin Palloseuran pelituntuma oli puolestaan parempi.

Avauserä vanheni viidennelle minuutille, kun Palloseura otti 0-1 johdon. Karri Forsblom syötti maalin takaa ja Mika Huhtasalo viimeisteli varmasti, syöttöpiste myös Samuli Virtaselle. Johto kesti hieman alle 4 minuuttia. Anssi Rantanen joutui melko kevyesti jäähypenkille ja K-Espoo tarvitsi vain 25 sekuntia yv-maalin tekoon. Oskari Lemetyinen viimeisteli hienon kuvion päätteeksi aivan Petrus Lintosen edestä. K-Espoolla oli enemmän laukauksia avauserässä, 11 minuutin paikkeilla Miro Keskitalo pääsi laukomaan hyvästä paikasta , mutta Petrus Lintonen oli valppaana ja torjui. Avauserässä Petrus Lintonen torjui 7 kertaa ja K-Espoon Jani Lampinen vain 3 kertaa.

Toisen erän alkupuoliskollakaan eivät maalivahdit joutuneet pahemmin peliin puuttumaan. Neljän minuutin kohdalla K-Espoo sai aloitettua pyörityksen jonka aikana ei kuitenkaan tullut laukauksia, mutta kun K-Espoo kävi keskialueella hakemassa vauhtia niin parilla syötöllä Viljami Wacklin vapautui läpiajoon jonka Petrus Lintonen onnistui hienosti torjumaan.

Palloseura meni 1-2 johtoon ajassa 29:06. Joona Vainio avasi keskialueelle Karri Forsblomille joka tuli vauhdilla siniviivan yli ja laukoi terävällä rannevedolla kiekon Jani Lampisen ohi kotijoukkueen verkkoon. Ivan Rybchykillä oli paikka lisätä johtoa, mutta Lampinen sai hieman patjaa väliin.

Palloseura sai hyvän painostusjakson , K-Espoo ei päässyt vaihtamaan toisen erän pitkän vaihtomatkan takia. Kolmisen minuuttia kestänyt pyöritys tuotti tulosta ajassa 35:21. Totte Moberg laukoi , kiekko osui maalin edessä olleeseen Erkki Laihoon ja kimposi sopivasti Topi Häggille jonka laukaukselle Lampinen ei voinut mitään ja Palloseura johti 1-3. Seuraavaa osumaa saatiin odottaa vain vajaa minuutti, Joonas Uimonen löysi maaliviivan takaa Leevi Kanniston joka syötti maalin eteen Mika Huhtasalolle. Huhtasalo laittoi maalin edessä pienet ”kynät” ja laukoi sen jälkeen kiekon ohi Lampisen ja tilanne oli 1-4 joka jäikin toisen erän jälkeiseksi tilanteeksi vaikka K-Espoo pääsi kokeilemaan ylivoimaa Aleksi Karlssonin jouduttua jäähypenkille pelin viivyttämisestä. Toisessa erässä Lampinen torjui 4 kertaa ja Lintonen jälleen 7 kertaa.

Kolmannen erän alkuun K-Espoo sai haluamansa alun kun erän ensimmäisellä minuutilla Petteri Villanen laukoi kovan kudin takakulmaan ja tilanne oli 2-4. K-Espoo painoi muutaman minuutin aktiivesti päälle, mutta Palloseura kesti ja pikkuhiljaa myös Palloseura sai otetta pelistä. Sakari Turtiaisella oli paikka kaventaa kuudennella minuutilla kun hän ehti ensimmäisenä Petteri Villasen vedon reboundiin, mutta Petrus Lintonen ehti torjumaan tilanteen.

Kahdeksannella minuutilla puolestaan Palloseuralla oli loistopaikat, Paavo Tyni kiersi maalin ja syötti maalin eteen josta Mika Huhtasalo ja heti perään Karri Forsblom pääsivät yrittämään hyviltä tonteilta, mutta vedot lähtivät päin Lampista. Palloseura pääsi illan ainoan kerran ylivoimalle kun Anton Ollikainen kaatoi Leevi Kanniston, pari vetoa saatiin ilman tulosta Erän toisella puoliskolla K-Espoon isompi rynnistys rauhottui ja ottelun viimeisen viiden minuutin aikana Palloseura sai siirreltyä kiekkoa pitkiä aikoja K-Espoon alueella. Parisen minuuttia ennen loppua K-Espoo sai otettua Lampisen pois maaliltaan. Palloseuran viides maali oli lähempänä kuin kotijoukkueen kavennus joten kotietu siirtyi Palloseuralle ja ensimmäinen kiinnitys finaalipaikkaan Forssaan maalein 2-4.

Valmentaja Eemeli Parikka kommentoi hienoa voittoa seuraavasti: Tiivis peli. Puolustettiin tiiviisti ja iskettiin hyvin paikoista. Huomenna jatkuu ja katseet sinne. Eiköhän forssalaiset pistä huomenna paremmaksi ja rikotaan Espoon tämänpäiväinen yleisömäärä!

Ottelusarja jatkuu heti lauantaina Forssassa joten kannattaa hankkitua paikalle ennen kello 17!

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timo Tukia