kuva: Kari Vahaniitty

Palloseura ja KeuPa HT aloittivat 21-22 Mestiksen paras seitsemän playoff sarjansa lauantai iltana Forssassa. Ottelu oli yleisöönmenevä ja lopulta kotiyleisö sai poistua hallista tyytyväisenä!

Avauserästä ei paljon kerrottavaa ole, molemmat maalivahdit torjuivat 9 kertaa, mutta todelliset maalipaikat puuttuivat.

Toiseen erään Palloseura tuli vahvasti ja Atso Lehtisellä oli parikin maalipaikkaa, mutta KeuPa HT maalilla Niko Parkkinen kesti. Erä vanheni kolmannelle minuutille kun Parkkinen joutui antautumaan,  Ivan Rybchyk nappasi irtokiekon ja terävä ranneveto yllätti Parkkisen ajassa 22:43 ja sarjan ensimmäinen osuma oli syntynyt.

KeuPa HT nousi tasoihin ajassa 27:30. Joni Airo pääsi laukomaan b-pisteen kaarelta terävästi ja veto upposi yläriman kautta Petrus Lintosen seläntaakse verkkoon ja tilanne oli 1-1.

Palloseura pääsi kokeilemaan ylivoimaa Jaakko Heikkisen jouduttua kampituksesta jäähylle, ylivoima pyöri melko mukavasti, mutta ei tuottanut johtomaalia.

Ottelun seuraavan osuman teki myös vierailija KeuPa HT, kiekko jätettiin kulmassa Tommi Niskaselle joka eteni maaliviivan tuntumassa kohti maalia ja laukoi matalan vedon ohi Lintosen ja vieraat ottivat 1-2 johdon ajassa 33:40. Palloseuran illan toinen ylivoima alkoi 36 minuutin paikkeilla, Juho Koivusaari joutui istumaan kiinnipitämisestä. Illan toinen ylivoima oli ensimmäistä heikompi ja ei tuottanut myöskään tulosta joten kolmanteen erään lähdettiin 1-2 lukemista.

Kolmannen erän KeuPa HT pääsi aloittamaan ylivoimalla kun Erkki Laiho oli joutunut jäähylle toisen erän lopulla. Palloseuran alivoima kesti hienosti ja ylivoiman loputtua KeuPa HT syyllistyi väärään vaihtoon ja Palloseura pääsi ylivoimalle. Tämä illan kolmas ylivoima tuotti tulosta. Karri Forsblom oli jäänyt keskelle vapaaksi ja Mikko Lahtela huomasi tämän. Saatuaan kiekon Mika Huhtasalolta Lahtela syötti tarkasti Forsblomille jonka terävä laukaus painui verkkoon ja tilanne oli 2-2 ajassa 42:59.

Palloseura sai tasoituksesta uutta puhtia eikä kauaa kestänyt kun kiekko oli jälleen Parkkisen ohi verkossa! Atso Lehtinen laukoi viivasta ja kiekko tuli Parkkisen torjunnasta maalin eteen Totte Mobergille joka rystyvedolla tasoitti ottelun ajassa 44:01, maalin toinen syöttäjä oli Aleksi Karlsson.

Puolisen minuuttia myöhemmin Palloseura meni jo 4-2 johtoon. Paavo Tyni nousi vahvasti kohti maalia ja Matias Mustonen yritti estellä tönäisten Tyniä joka ajautui tilanteessa osittain Niko Parkkisen päälle, Santtu Hakanen tuli paikalle ja nosti kiekon verkkoon. Tuomaristo tutki tilannetta pitkään ja totesi että ”good goal” eli kiekko keskelle ajassa 44:34.

KeuPa HT:lla oli hyvä kavennus tilanne vajaa kuusi minuttia ennen loppua, mutta Joni Airon nosti kilahti tolppaan. Lopussa KeuPa HT otti Parkkisen pois maaliltaan ajassa 57:21. Mitään todella vaarallista vieraat eivät saaneet aikaiseksi ja toiseksi viimeisellä minuutilla syntyi lopullinen ratkaisu, Santtu Hakanen ehti ensin luistella kulmaan ennen KeuPa pakkia ja laukoi, mutta tolpan kautta ohi, kiekko tuli toiseen laitaan Karri Forsblomille joka syötti maalin eteen hakeutuneelle Hakaselle jolla oli sitten helppo työ tuikata loppunumeroiksi 5-2.

Valmentaja Eemeli Parikka kommentoi ottelua Palloseuran mediaryhmälle seuraavasti:  Tänään hiukan hermostunut alku. Toisen erän alku hyvä, mutta hiukan vastustajan maalit käänsi peliä vastustajalle. Kolmanteen hieno nousu. Nousujohtoinen peli. Nyt hiukan palautellaan ja valmistautuminen kohti maanantaita

Playoffeissa jaetaan Pizzeria Malin lahjakortteja Palloseuran pelaajille, tänään ne kuittasivat avausmaalin tekijä Ivan Rybchyk ja Karri Forsblom näyttävimmästä suorituksesta.

Sarja jatkuu maanantaina Keuruulla ja keskiviikkona pelataan jälleen Forssassa klo 18.30.

Teksti ja palkittujen kuva: FPS Mediaryhmä/ Timppa