Palloseura kohtasi torstaina Heinolan Peliitat harjoitusottelun merkeissä. Palloseura oli ottelussa suurimman osan kuskin paikalla ja otti ansaitun 2-0 voiton!

Palloseura aloitti hyvin ja heti ensimmäisellä minuutilla Severi Savijoki laukoi ja Michal Kvasnica pääsi jatkopaikkaan, Eetu Uotinen Peliittojen maalilla ehti kuitenkin torjumaan. Hetkeä myöhemmin Savijoki nousi vahvasti, mutta ei saanut kiekkoa etukulmasta verkkoon.  Neljäs minuutti täyttyi juuri, kun Peliitat syyllistyivät väärään vaihtoon. Mika Huhtasalolla oli paras paikka, kun hän laukoi suoraan poikittaisyötöstä, mutta ohi.

Seitsemännellä minuutilla Niko Ervasti joutui koukkaamaan ja joutui jäähylle. Palloseuran alivoima kesti ilman suurempia vaikeuksia rangaistuksen.

13 minuutin paikkeilla Palloseura kehitti hyvät tilanteet, ensin Jere Ohtonen kaivoi kiekon päädystä ja Topi Hägg pääsi laukomaan, hetkeä myöhemmin Joona Tala ohjasi keskeltä , kumpikaan yritys ei tuottanut tulosta.

Seuraavalla minuutilla Palloseura viimeisteli komean maalin, Aapo Alapuranen syötti omalta alueelta Veikka Kärjälle joka eteni hyökkäysalueelle. Takatolpalta löytyi Mika Huhtasalo joka onnistui laukomaan kiekon verkkoon ajassa 14:45 ja tilanne oli 1-0.

Peliittojen erän paras tilanne oli nelisen minuuttia ennen erän päätöstä. Matias Lentämäki laukoi siniviivalta ja Oscar Lemström pääsi ensimmäisenä irtokiekoon. Petrus Lintonen torjui varmasti Lemströmin rystynoston. Parisen minuuttia ennen ensimmäistä erätaukoa Peliittojen Risto Saarinen otti hyökkäyspään jäähyn. Palloseura ei kuitenkaan onnistunut lisäämään maalitiliä joten tauolle mentiin numeroissa 1-0.

Toinen erä vanheni pari minuuttia kunnes Peliittojen Niko Somppi sai rangaistuksen. Huhtasalo pääsi heti jäähyn alussa laukomaan keskeltä, Uotinen torjui lähes maaliviivalta. Jäähyn toisella minuutilla Michal Kvasnica laukoi kovaa, mutta ilman tulosta. Palloseura piti otteen itsellään ja tilanteita oli useampaankin maaliin. Mm.Veikka Kärjä haki hyvin etuyläkulmaa, laukaus suuntautui kuitenkin ohi.

Peliittojen erän ensimmäinen tilanne oli erän puolivälissä eikä siinäkään ollut Petrus Lintosella mitään vaikeuksia. Pari minuuttia myöhemmin Palloseuran Samuli Aaltonen joutui koukkaamisesta jäähylle, mutta Peliittojen ylivoima ei aiheuttanut tuskaa Palloseuran alivoimalle. Kolme ja puoliminuuttia ennen toisen erän loppua Palloseura pääsi ylivoimalle Mikkel Perssonin jouduttua koukkaamisesta jäähylle. Mika Huhtasalolle pelattiin jälleen vaarallisin tilanne, ilman tulosta kuitenkin. Jäähyn lopulla Peliittojen Niko Somppi pyrki vastaiskuun mutta Palloseuran puolustus hoiteli tilanteen puhtaasti. Toisen erän jälkeinen tilanne edelleen 1-0.

Kolmatta erää oli pelattu kolmisen minuuttia, kun ensin Topi Hägg kaivoi kiekon laidasta Eetu Mobergille joka syötti maalin takakulmalle Erkki Laiholle, Eki laukoi kuitenkin ohi. Pari minuuttia myöhemmin Eetu Uotinen tuli hieman varomattomasti vastaan, mutta Mika Huhtasalo ei päässyt laukomaan tyhjiin. Kiekko ajautui Aapo Alapuraselle jonka vedon Peliittojen puolutus torjui maaliviivalta. Jos olisi ollut sarjaottelu ja videot käytössä tilanteesta olisi todennäköisesti tuomittu rangaistuslaukaus sillä Peliittojen kenttäpelaaja peitti kiekon alleen maalivahdin alueella.

Peliitat saivat tasoitusmahdollisuuden Topi Häggin rangaistuksen aikana, mutta Petrus Lintonen torjui hyvin Matias Lentämäen ja Aleksander Yakimenkon laukaukset.

Kolmas erä oli kahta aikaisempaa tasaisempi ja molemmat maalivahdit joutuivat torjumaan siinä 10 kertaa. Uotinen torjui hyvin Miku Ronkaisen yrityksen, samoin Eppu Varjamo yritti ohittaa Uotista, onnistumatta. Peliitat otti Uotisen pois maaliltaan 1:15 ennen loppua. Peliitat eivät saaneet mitään kovaa painostusta päälle ja ajassa 59:35 Samuli Aaltonen laukoi lopullisen ratkaisun tyhjiin. Michal Kvasnica raapi ensin oman pään aloituksen Vihreäpaidoille ja Aaltonen laukoi kaukaa osuman. Palloseuralle siis mukava 2-0 voitto ja Petrus Lintoselle nollapeli.

1-0 Huhtasalo ( Kärjä, Alapuranen) 14:45

2-0 Aaltonen(Kvasnica) TM 59:35

Petrus Lintonen torjunnat 7+3+10=20

Eetu Uotinen, Peliitat torjunnat 9+13+10=32

Jäähyt : FPS 3×2 min , Peliitat 4×2 min.

teksti ja kuvat: FPS Mediaryhmä Timo Tukia