Palloseura sai viikon toiseen otteluunsa vastaansa Kokkolan Hermeksen. Hermes tuli Forssaan Turusta, jossa oli edellispäivänä voittanut TUTO:n.

Ottelun alussa Hermes painoi ensimmäiset minuutit rajusti päälle, tätä avitti vielä Palloseuran kaksi rangaistusta. Ensin Miku Ronkaiselle tuomittiin huitomisesta ja muutamaa sekuntia ennen Mikun jäähyn päättymistä penkille joutui Jere Ohtonen poikkarista. Alivoima kesti ja Petrus Lintonen torjui parit kaukovedot. Palloseuran ensimmäinen kunnon tilanne oli kun Emil Ström löysi syötöllään maalinkulmalta Aapo Alapurasen, mutta Kristian Tamminen torjui. Erän puolivälin jälkeen Miku Ronkainen nappasi kiekon Hermes pakilta puolustus siniviivalla ja eteni maalipaikkaan, puolustus ja ottelun päätuomari peittivät sen verran että Miku joutui turhan pieneen kulmaan eikä avausmaalia syntynyt.

Erän lopulla Palloseura pääsi ylivoimalle, kun Eemeli Ylitalo nosti kiekon plexin yli. Toiseen erään jatkunut rangaistus ei tuottanut tulosta. Avauserä oli vauhdikas ja tasainen, mutta todella vaaralliset tilanteet puuttuivat. Petrus Lintonen joutui torjumaan 13 kertaa ja Hermeksen Kristian Tamminen 12 kertaa.

Toisen erän alkupuolella Aapo Alapuranen kilautti tolppaa. Avausosuma syntyi vajaan viiden minuutin pelin jälkeen toisessa erässä. Konsta Keteli levitti pelin vasempaan laitaan Miku Ronkaiselle, joka jatkoi eteenpäin Michal Kvasnicalle. Kvasnica laukoi terävän one-timerin takakulmaan ja Palloseura meni 1-0 johtoon.

Ennen erän puoliväliä Philip Pallin punnersi hyvin maalille, mutta Tamminen torjui. Vajaata minuuttia myöhemmin syntyi kuitenkin 2-0, tekijänä maalin edestä juuri Philip Pallin jolle Emil Ström tarjoili hienon syötön, toinen syöttäjä oli Aapo Alapuranen.

Erän puolivälin jälkeen Eetu Moberg passitettiin jäähypenkille ja nyt Hermes onnistui ylivoimalla. Jonas Peterek pääsi toisella yrittämällä laukomaan kiekon Petrus Lintosen ohitse verkkoon ja tilanne oli 2-1. Tämä oli tilanne toisen erän jälkeen vaikka Peterekillä oli paikka toiseen maaliin, Petrus Lintonen kuitenkin torjui Peterekin läpiajon. Torjuntoja Lintoselle kertyi toisessa erässä 6 ja Tammiselle 10.

Palloseura onnistui kolmannessa erässä tekemään ylivoimalla 3-1 maalin, Janne Riihimäen jäähyn aikana oli useampikin paikka ennen kuin Joona Vainion siniviivaveto upposi verkkoon ajassa 46:48. Maalin syöttivät Miku Ronkainen ja Konsta Keteli.

Palloseura jatkoi hyvää peliään ja kiekko pysyi mukavasti Hermes päädyssä. Hermes onnistui kuitenkin yhdestä vastaiskusta kaventamaan numeroiksi 3-2, maalintekijänä takakulma vedolla Eppu Karuvaara, ottelua oli pelattu tällöin 52:45. Reilua minuuttia myöhemmin alkoi edellinen Hermeksen vierilu Forssassa muistua mieleen, kun Joona Vainio joutui kampituksesta jäähylle. Hermes sai puristettua Palloseuran neliön melko pieneksi ja pääsi laukomaan vaarallisista paikoista, Petrus Lintonen oli mies paikallaan ja torjui hienosti. Hermeksen viimeisen yrityksen pysäytti Jere Ohtonen ja kiekko tuli sopivasti Michal Kvasnicalle joka vapautti jäähyltä päässeen Joona Vainion läpi, Kristian Tamminen tuli hieman varomattomasti vastaan ja Joona tuikkasi kiekon verkkoon ja Palloseuran 4-2 johtoon ajassa 56:02. Hermes haki lopussa kavennusta ilman maalivahtia, Ohtonen katkoi jälleen ja syötti Erkki Laiholle joka keskiviivan ylitettyään laukoi loppunumeroiksi 5-2 peliajassa 59:08. Kolmannessa eräässä Petrus Lintoselle kertyi 5 torjuntaa ja Kristian Tammiselle 10.

Pizzeria Malin lahjakortit menivät avausmaalista Michal Kvasnicalle ja hienoimmasta suorituksesta (4-2 maali) Joona Vainiolle.

Ottelussa oli kauden ennätysyleisö, lähes 900 katsojaa. Palloseura Kiittää katsojia ja koululaisten lippukampanjaa osallistuneita yrityksiä!

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: Timppa