Kuva: Shaun Duncan

FPS:n kausi jatkui perjantai-iltana Turussa Marli Areenalla TUTO Hockeyn vieraana. Tasaisen kamppailun jälkeen FPS korjasi Turusta ensimmäisen, mutta täysin ansaitun voittonsa lukemin 2-3 (0-2, 1-0, 1-1).

Palloseuran ensimmäinen paikka oli heti avausminuutilla, kun Miku Ronkainen laukoi ja Waltteri Urpolahden takapatjalla torjumaan kiekkoon ehti ensimmäisenä Paavo Tyni, mutta Urpolahti selvitti tilanteen. Ajassa 2:52 Palloseura siirtyi 0-1 johtoon. Juhani Tamminen voitti aloituksen, mainiosti joukkueeseen sisään tullut Christoffer Sedoff laukoi viivasta, jonka Urpolahti vielä torjui, mutta reboundissa ensimmäisenä paikalla oli Aleksi Karlsson, joka laukoi varmasti kauden ensimmäisensä. Avauserän jatkokin sujui Palloseuran merkeissä ja kiekko pysyi pitkiä toveja TUTO:n päädyssä. Erän puolivälissä Palloseuran ykkönen pyöritti hyvin ja Karlsson laukoi jälleen vaarallisesti, mutta Urpolahti selvitti. Palloseuran toinen maali syntyi ajassa 12:21. Totte Moberg vapautti Topi Häggin läpiajoon ja Hägg laukoi komeasti kiekon ohi Urpolahden. Toinen syöttäjä maaliin oli Joonas Uimonen. Seuraavalla minuutilla Christoffer Sedoffille tuomittiin rangaistus poikittaisesta mailasta, mutta Palloseuran alivoima kesti melko vaivatta. Erän viimeisellä minuutilla puolustaja Joonas Sillanpäällä oli vielä saumat siirtää vieraat jo kolmen maalin etumatkalle, mutta hän ajautui pieneen kulmaan ja Urpolahti onnistui torjumaan tilanteen.

TUTO saa jutun juonesta kiinni

Toisen erän alussa Joonas Uimonen hakeutui maalipaikkaan ja Waltteri Hopponen joutui koukkaamaan, josta Hopponen pokkasi kakkosen ajassa 21:22. FPS:n ylivoima oli kuitenkin tehotonta. Erkki Laiho puolestaan joutui jäähypenkille ajassa 24:00, syynä koukkaaminen. TUTO järjesteli tilanteen Olli Valtolalle, mutta tämä laukoi suoraan Tuomas Aallon syliin. Palloseura onnistui tappamaan tämänkin rangaistuksen. Erän puolivälissä TUTO sai otetta. Ensin Jere Karlsson oli maalipaikassa, mutta Aalto kesti. Seuraavassa tilanteessa Joonas Sillanpää rikkoi ja TUTO pääsi ylivoimalle ja onnistui käyttämään illan kolmannen yv:n hyväkseen. Jere Karlsson laittoi ranteet lukkoon siniviivalla ja kiekko upposi parin tolpan kautta verkkoon ajassa 30:34. Parikymmentä sekuntia myöhemmin TUTO oli jälleen ylivoimalla, kun Santtu Hakanen otti melko tyhmän hyökkäyspään jäähyn selästä taklaamisesta. TUTO sai pelata lähes neljä minuuttia ylivoimaa, kun Joonas Sillanpää joutui istunnolle korkeasta mailasta hieman ennen Hakasen kaksiminuuttisen päättymistä. Palloseuran alivoima kuitenkin kesti. Paavo Tyni ja Totte Moberg nousivat kertaalleen hyvään vastaiskuun alivoimalla, jonka Urpolahti kuitenkin selvitti. Tauolle lähdettiin Palloseuran 1-2 johdossa.

Tasainen kolmas erä – tehokkaampi FPS

Kolmannen erän alussa Eetu Moberg laukoi hyvin, mutta alkukauden trendin mukaisesti suoraan maalivahdin logoon. Erän kaksi ensimmäistä minuuttia FPS kuitenkin paineisti hyvin. Joukkoon mahtui mm. monta aloitusvoittoa ja siitä seurannutta laukausta kohti maalia. TUTO:lla oli myös hetkensä, mutta FPS:n puolustus Tuomas Aallon johdolla kontrolloi pelitilanteita varmuudella. Erän viidennellä minuutilla Erkki Laiho takakarvasi kiekon ja pääsi hyvin maalipaikkaan, mutta laukaus kuitenkin suuntautui jälleen Urpolahden syliin. Tilanteesta tuomittiin kuitenkin TUTO:lle rangaistus. Tällä kertaa FPS:n ylivoima oli kuitenkin melko tehotonta. Erän puolen välin jälkeen ottelun painopiste alkoi enenevissä määrin löytyä FPS:n puolustuspäästä, kuitenkin FPS:n yksittäisiä hyökkäyksiä lukuunottamatta. Ajassa 52:37 FPS sai jälleen ylivoiman ja Miska Ronkainen oli siirtää Palloseuran 1-3 johtoon, mutta Urpolahti onnistui juuri ja juuri vangitsemaan kiekon patjojensa väliin. Koko maalintekotilanne syntyi hieman puolivahinkona. Ja kun et itse naulaa, vastustaja rokottaa. Ajassa 55:39 TUTO onnistui tasoittamaan ottelun Aleksi Poikolan maalilla. Ottelun tuomaristo kävi maalin jälkeen tutkimassa kuvanauhoja korkean mailan vuoksi, mutta jo livetilanteessa näkyi, että korkeaa mailaa heilutti Totte Moberg, eikä yksikään TUTO:n pelaaja, joten tasoitusmaali oli selvä. Ottelu sai kuitenkin FPS:n kannalta onnellisen lopun, kun kolme minuuttia ennen loppua Janne Jokinen karkasi laidasta Miku Ronkaisen kanssa 2 vs 1-hyökkäykseen. Urpolahti pudotti Jokisen laukauksen eteensä ja Ronkainen löi karat sisään. Ottelun lopussa TUTO otti vielä Urpolahden pois maaliltaan, mutta maalintekoyritykset jäivät varsin ponnettomiksi. Näin ollen Palloseura varmisti kauden ensimmäisen kolmen pisteen voittonsa.

Ottelun jälkeisessä hikihaastattelussa päävalmentaja Asko Rantanen kiitteli joukkueensa työmoraalia:

– Hyvä matsi. Ensimmäisessä erässä olisi voitu mennä hiukan enemmänkin karkuun. Toisessa erässä jäähyt hieman sotki ja kolmas erä oli tiukkaa taistelua. Mielestäni ansaittu voitto tänään. Ensimmäisen voiton jälkeen on hyvä jatkaa huomenna kotona Kiekko-Espoota vastaan, Rantanen summaa.