Palloseura jatkoi vieraskiertuettaan lauantaina Joensuussa.

Avauserän ensimmäiset viisi minuuttia mentiin Kiekko-Poikien hallitessa peliä, tätä edesauttoi toki se että Erkki Laiholle tuomittiin huitomisesta rangaistus. Alivoima kestettiin lähes kokonaan kunnes muutamaa sekuntia ennen jäähyn päättymistä Kristian Kombe pääsi maalin edestä tuikkaamaan isännät 1-0 johtoasemaan ajassa 5:12 .

Palloseura onnistui nousemaan tasoihin vielä samalla minuutilla! Miku Ronkainen toi kiekon alueelle levittäen pelin Michal Kvasnicalle joka jatkoi takaisin Mikulle, Miku syötti vielä maalin eteen Konsta Ketelille joka pääsi laittamaan kiekon verkkoon ohi Riku Lindroosin ja tilanne oli 1-1.

JoKP pääsi toisen kerran ylivoimalle Severi Savijoen joutuessa kiinnipitämisestä jäähylle. Palloseura pelasi hyvää alivoimaa ja tilanne pysyi tasoissa. Jäähyn päätyttyä Philip Pallin vapautettiin maalipaikkaan , mutta Lindroos torjui.

Tämän jälkeen Palloseura sai otetta ja kiekko pyöri pari vaihtoa hyvin kotijoukkueen päädyssä, tulosta ei syntynyt, mutta ajassa 15:51 Palloseura otti 1-2 johdon. Konsta Keteli avasi ja Miku Ronkainen polki eteenpäin laukoen lämärillä Palloseuran johtoon.

Erän viimeisellä minuutilla Palloseura pääsi ylivoimalle, kun Ville Sivonen joutui estämisestä jäähylle. Rangaistus jatkui toiseen erään.

Toisen erän alun yv ei tuottanut tulosta. Kiekko-Pojilla oli hyvä paikka kun tuulen nopea Artur Gatiyatov karkasi ,mutta Eetu Nieminen oli hyvin mukana. JoKP hallitsi hienokseltaan, mutta supervaaraalliset paikat puuttuivat. Topi Hägg joutui koukkaamisesta jäähylle ajassa 31:28 ja JoKP tarvitsi vain 11 sekuntia tasoitusmaalin tekoon. Niilo Romppainen laukoi siniviivalta ja kiekko painoi verkkoon.

Kiekko-Pojilla oli hieno paikka mennä johtoon, mutta Eetu Nieminen venyi upeaan mailatorjuntaan, jatkotilanteesta Miku Ronkainen karkasi läpi, muttei onnistunut ohittamaan Lindroosia toistamiseen.

Erän viimeisen viiden minuutin aikana JoKP pääsi 3vs1 hyökkäykseen ja syöttelykuvion päätteeksi Kristian Kombe pääsi laukomaan illan toisella maalillaan isännät johtoon. Hetkeä myöhemmin Joni Kuoppala joutui jäähylle, Palloseuran alivoima piti ja jäähyltä päästyään Kuoppala luisteli irtokiekkoon ja pääsi maalipaikkaan, mutta päätti syöttää sivulle josta Erkki Laiho laukoi, mutta ohi maalin joten kolmanteen erään lähdettiin Kiekko-Poikien johtaessa 3-2.

Kolmannen erän alussa tapahtui heti, Palloseuralle avautui hybridipitkän jälkeen loistotilaisuus, mutta JoKP puolustus onnistui peittämään Miku Ronkaisen yrityksen. JoKP mv Riku Lindroos menetti samalla mailansa, jota puolustus yritti siirtää hänelle takaisin, maila osui Michal Kvasnicaan ja siirtyi kauemmaksi. Tuomaristo katsoi että Michal Kvasnica siirsi tahallaan mailaa ja joutui jäähylle. Alivoima toimi jälleen ja tilanne säilyi.

Pari minuuttia myöhemmin Santeri Koponen roikkui Konsta Ketelin mailassa ja joutui jäähylle, Palloseura pääsi pari kertaa laukomaan hyvistä paikoista, mutta ohi joten kaivattua tasoitusta ei syntynyt.

Palloseuralla oli hyvä vaihe erän yhdeksännellä minuutilla, Lindroos onnistui kuitenkin estämään Joona Talan maalintekoyritykset.

Kiekko-Pojat onnistuivat siirtymään 4-2 johtoon, ensin Joni Kuoppala peitti hyvin 2vs1 hyökkäykseen ja kiekko meni maalin taakse josta Artur Gatiyatov syötti siniviivalta nousseelle Jani Taskulalle jonka kova tykitys painui takayläkulmaan ajassa 52:51. Palloseura takaa-ajo vaikeutui kun Miku Ronkainen joutui jäähylle, alivoima toki hoidettiin jälleen kunnialla.

Palloseura yritti loppuun asti ja otti aikalisän ja Eetu Niemisen pois maaliltaan 3:14 ennen kolmannen erän päätöstä. Konsta Keteli oli loistopaikassa , mutta Lindroos venyi reflexi torjuntaan. Viimeisellä minuutilla kavennus vihdoin onnistui, Mika Huhtasalo laukoi siniviivalta ja Michal Kvasnica ohjasi numeroiksi 4-3 ajassa 59:07. Maalin toinen syöttäjä oli Joona Tala. Palloseura haki vielä tasoitusta, mutta yrityksestä huolimatta sitä ei syntynyt joten tuloksena reissun toinen maalin tappio loppunumeroiden ollessa tälläkertaa 4-3.

Eetu Nieminen Palloseuran maalilla torjui 24 kertaa ja Kiekko-Poikien Riku Lindroos 19 kertaa.

Palloseura onnistui kuitenkin reissun molemmissa otteluissa taistelemaan pisteistä loppuun saakka joten ainakin edellisiin Iisalmen ja Joensuun vierailuihin nähden esitys oli selkeästi parempi molemmissa otteluissa.

Palloseuran vieraskiertue jatkuu tiistaina ja keskiviikkona Latvian Jelgavassa jossa kohdataan HK Zemgale, reissuun lähtö on jo maanantaina.

Teksti ja kuva: Timppa