Palloseuran kolmen ottelun viikko alkoi kotiottelulla Kokkolan Hermestä vastaan.

Ottelun ensimmäinen vaarallinen tilanne oli vierailija Hermeksellä , kun Oskari Kalajanniska ajoi vahvasti maalille minuutin pelin jälkeen , mutta Petrus Lintonen ei ollut yllätettävissä.
Hermes pääsi ylivoimalle ajassa 3:15 kun Eetu Moberg joutui kampituksesta jäähyboxiin. Hermeksen koko jäähyn kestänyt pyöritys tuotti tulosta kun jäähyä oli seitsemän sekuntia kärsimättä. Miika Herrala pääsi parista metristä laukomaan irtokiekon verkon perukoille.
Kun ottelua oli pelattu 8:38 pääsi Palloseura ylivoimalle, kun Hermeksellä oli väärä vaihto. Ylivoima pyöri kohtuullisen hyvin, mutta ei tuottanut tulosta. Paras tilanne oli Riku Tuomolan laukaus joka pomppi vain hieman ohi maalin. Jäähyn jälkeen ei pitkään menty 5vs5 kentällisin sillä Topi Hägg joutui pian jäähylle huitomisesta. Jäähy kestettiin ja jäähyltä päästyään Hägg pääsi pariinkiin otteeseen yrittämään, mutta Niklas Kokko torjui. Hetkeä myöhemmin Jere Ohtosella oli vielä tilanne jonka Kokko torjui.
Palloseura tasoitti ajassa 14:45. Joona Vainio löysi hienolla syötöllä Jakub Ruzekin joka viimeisteli uransa ensimmäisen Mestis-maalin, toinen syöttäjä oli KOOKOO:sta lainalle saapunut, Palloseuran oma kasvatti, Riku Tuomola joka levitti pelin toiselle laidalle siniviiva syötöllään.

Palloseuran toinen maali erän syntyi toiseksi viimeisellä, Totte Moberg syötti päädystä siniviivalle josta Samuli Virtanen tykitti kauden avausmaalinsa, toinen syöttäjä oli avausmaalin tekijä Jakub Ruzek. Avauserän jälkeen Palloseura johti siis 2-1.

Toisen erän Hermes pääsi aloittamaan ylivoimalla, koska Michal Kvasnicalle tuomittiin rangaistus estämisestä summerin soidessa. Petrus Lintonen torjui Hermeksen parhaan tilanteen eli Topias Liljamon vedon varmasti hanskallaan ja Palloseuran johto säilyi. Jäähyn jälkeen Konsta Keteli nousi hyvin maalipaikkaan , mutta laukoi päin Niklas Kokkoa.
Palloseura sai hyvän otteen peliin ja kiekko pyöri pitkiä tovia Hermes päädyssä, Miku Ronkainen piti Hermes pakkeja pilkkanaan mutta ei onnistunut maalinteossa.
Kesken pyörityksen Hermes pääsi vastaiskuun ja otasoittamaan ottelun ajassa 25:56. Oskari Kalajanniska syötti ja Juuso Nykänen viimeisteli varmasti.
Puolitoista minuuttia tasoituksen jälkeen Hermeksellä oli jälleen 6 kenttäpelaajaa jäällä, ja juuri kun tämä rangaistus oli päättymässä nosti Jerkko Rämö kiekon katsomoon ja Palloseuran ylivoima jatkui, mutta oli heikkoa eikö kunnon tilanteita syntynyt. Hetkeä myöhemmin puolestaan Hermes pääsi ylivoimalle Miku Ronkaisen jouduttua kampituksesta istunnolle. Myöskään Hermeksen yv. ei toiminut.
Erän lopulla Hermekselle oli jäähy tulossa ja Palloseura pyöritti kuudella, kiekko pelattiin Samuli Virtaselle joka rannevedolla tykitti siniviivan tuntumasta illan(ja kauden) toisen maalinsa ja  Palloseura meni 3-2 johtoon ajassa 38:43. Maalin syöttivät Riku Tuomola ja Michal Kvasnica.

Palloseura aloitti kolmannen erän hyvin ja kiekko pyöri Hermes päädyssä, mutta vaarallisia tilanteita ei syntynyt. Palloseura pääsi ylivoimalle Sampo Paulaharjun jouduttua jäähylle 46:19, yv pyöri hyvin, mutta kiekko ei kuitenkaan mennyt Konsta Ketelin laukauksesta eikä Michal Kvasnican ohjauksesta verkkoon, jäähyn lopulla Erkki Laiho laukoi vielä kovaa, mutta Kokko torjui.

Palloseura otti 4-2 johdon kahdeksan minuuttia ennen täyttä aikaa, Riku Tuomola pääsi pienen pyörityksen päätteeksi laukomaan toisella yrityksellä kiekon ohi Kokon. Miku Ronkainen antoi tolpalta tolpalle syötön ja Michal Kvasnica oli toinen syöttäjä.

Palloseuran kahden maalin johto ei kuitenkaan kestänyt edes kahta minuuttia kun Jonas Peterek laukoi b-pisteen paikkeilta kiekon verkkoon ja tilanne oli 4-3. Tämän jälkeen peli aaltoili päästä päähän, Hermeksen kiri ei näyttänyt lähtevän käyntiin, mutta pari minuuttia ennen loppua Palloseura lähti huolimattomasti hyökkäämään omasta päädystä ja Eppu Karuvaara pääsi katkoon, Peterek kokeili ensin ja rebound kiekkoon ehti ensimmäisenä Kärpistä Kokkolaan jälleen palannut Aleksi Antti-Roiko joka tasoitti ottelun ajassa 57:58.

Maalin jälkeen Palloseura kehitteli hienon paikan , mutta Kokko torjui maalille nousseen Mika Huhtasalon yrityksen. Kymmenen sekuntia ennen loppua Riku Tuomola laukoi vaarallisesti, Kokko torjui ja seuranneesta aloituksesta Miku Ronkainen haki vielä maalipaikan mutta Kokko kesti tämänkin joten ottelu eteni jatkoajalle tilanteessa 4-4.

Jatkoaika oli melko varovaista peliä eikä vaarallisia tilanteita ollut. Voittolaukaus-kisassa Palloseura ei saanut kertaakaan kiekkoa ohi Niklas Kokon ja kun kun vieraat onnistuivat kahdesti niin Hermes korjasi bonuspisteen mukaansa maalein 4-5 vl, Palloseuralle lisätään sarjataulukkoon 1 piste.

Pizzeria Malin lahjakortit menivät tällä kertaa avausmaalin tekijä Jakub Ruzekille ja Riku Tuomolalle joka 1+2 tehoillaan oli Palloseuran (ja ottelun) tehokkain kellottaen lähes puolen tunnin peliajan.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa