Kuva: Kari Vahaniitty

Palloseuran viikonvaihteen toinen ottelu pelattiin hieman harvinaiseen aikaan kun CMore kuukauden studiopeliksi valittu FPS vastaan Kokkolan Hermes alkoi vasta klo 20. Yleisöä ottelun alkamisaika ei haitannut sillä paikalla oli 601 maksanutta katsojaa.

Palloseura otti avauserässä johdon ajassa 8.50, Totte Moberg onnistui kiepauttamaan kiekon verkkoon maalinkulmalta. Avausmaalin syöttivät Erkki Laiho ja Miska Ronkainen.

Hermes pääsi kokeilemaan erän puolivälissä ylivoimaa kun Mikko Lahtela joutui kampituksesta istunnolle. Petrus Lintonen otti pari hyvää torjuntaa ja Palloseuran johto säilyi.

Palloseura meni 2-0 johtoon ajassa 14:00 Miska Ronkaisen ohjauksella. Totte Moberg syötti viivalle josta Atso Lehtinen laukoi kohti maalia ja Miska Ronkaisen ohjaus yllätti Kristian Tammisen. Palloseura sai tämän jälkeen mahdollisuuden tehdä ylivoimalla lisämaaleja Valtteri Hotakaisen jäähyn aikana kuitenkin tässä onnistumatta. Erkki Laiholla oli hyvä paikka lisätä johtoa kun hänet vapautettiin läpiajoon, mutta Tamminen onnistui torjunnassaan. Avauserä siis Palloseuralle 2-0.

Toinen erä oli Palloseuralta nihkeämpää eikä lisämaaleja syntynyt vaikka heti erän alkuun Palloseura pääsi pelaamaan puolitoista minuuttia viidellä kolmea vastaan kun Hermeksen Eemeli Takala ja Juha Rautiainen ottivat nopeaan tahtiin jäähyt. Laukauksia sateli mutta tarkkuudessa oli toivomisen varaa. Palloseura puolestaan kesti Paavo Tynin rangaistuksen.

Hermes sai maalitilinsä auki ajassa 33:22 Valtteri Hotakaisen terävällä rannevedolla b-pisteen paikkeilta. Reilua pari minuuttia myöhemmin Hermes onnistui tasoittamaan. Ville Sippala syötti luukulle Arttu Lausniemelle joka laukoi hyvästä paikasta ohi, kiekko tuli kuitenkin sopivasti takaisin Sippalalle joka onnistui maalin kulmalta tuikkamaan kiekon ohi Petrus Lintosen ja tilanne oli 2-2 joka oli kahden erän jälkeinen tilanne.

Kolmannessa erässä Palloseura taas sai peliään paremmin käyntiin ja Kristian Tamminen sai venyä hyviin torjuntoihin jotta tilanne pysyi tasoissa. Erän puolivälissä Palloseura pääsi ylivoimalle kun Valtteri Meisaari joutui kampituksesta jäähylle. Palloseuran ylivoima tuotti tulosta ajassa 52:12. Joonas Uimonen tykitti siniviivalta komeasti kauden kolmannen maalinsa, syöttöpisteet kuittasivat Karri Forsblom ja Miska Ronkainen.

Lopussa Hermes otti luonnollisesti maalivahti Tammisen penkille ja haki tasoitusta kuudella. Palloseura pääsi yrittämään tyhjiin mutta hieman jäi purku vajaaksi ja Hermes puolustus ehti hätiin. Pyöritys jatkui ja lopulta Ville Sippala laukoi illan toisella maalillaan numerot tasoihin digitaalien pysähtyessä numeroihin 59:19. Arttu Nevasaari syötti maalin takaa ja Sippalan veto upposi takakulmaan joten ratkaisuja lähdettiin hakemaan jatkoajalta.

Jatkoajalla Miska Ronkaisella oli mahdollisuus ratkaista ottelu jatkoajan toisella minuutilla mutta Joonas Uimosen syötöstä lähtenyt veto meni yli. Ratkaisu jäi lopulta voittomaalikilpailuun.

Siinä Nevasaari ja Sippala onnistuivat ohittamaan Petrus Lintosen kunnes Otto Nieminen laittoi vielä peliä jännäksi maalillaan, Lintonen torjui Hotakaisen vedon joten Mikko Lahtelalla oli vielä mahdollisuus viedä kisa jatkokierroksille kuitenkin onnistumatta tässä joten lisäpiste lähti Kokkolaan ja Palloseuran pistetili karttui yhdellä pisteellä Hermeksen kuitatessa voiton 3-4(vl).

Tänään ei päästy eilisen tasolle. Ei oikein päästy vastustajan päätyyn ja viemään peliä. Hermes oli hyvin organisoitu ja pystyi kontrolloimaan kiekollista peliä. Kolmannessa päästiin peliin mukaan ja lähellä oli saada enemmänkin pisteitä. Kokonaisuutena 4 pistettä viikonlopusta hyvä tulos ja seuraava peli tulee nopeasti kommentoi Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka ottelua.

Ottelun maalikooste TÄSTÄ

FPS FanClubin valitsemat Hakala Foods palkitut: FPS: Miska Ronkainen , Hermes: Ville Sippala

Teksti: FPS Mediaryhmä/Timo