Kuva:Kari Vahaniitty

Palloseuran viikon toiseen kotiotteluun saapui vieraaksi entisen FPS peluri Tomas Westerlundin valmentama KeuPa HT.

Ottelu alkoi juhlallisesti sillä kuukauden Mestis pelaajaksi valittu Paavo Tyni kuittasi Ravintola GUSTO lahjakortin palkinnoksi.

Tarkan alun jälkeen Palloseuran ensimmäinen kunnon maalipaikka oli Aleksi Karlssonuille joka pääsi KeuPa pakin virheen jälkeen laukomaan, Erkki Laiholla oli vielä jatkotilanne mutta Keuruulla Palloseura vastaan nollan pitänyt Juho Ahopelto kesti. Hetkeä myöhemmin Atso Lehtiselle tuomittiin 2+10 laitataklauksesta, mutta Palloseuran alivoima oli todella vahvaa. Jäähyn loppupuolella KeuPa HT pääsi maalipaikkaan, mutta Petrus Lintonen torjui varmasti.

Erän puolivälin lähestyessä vieraiden Jere Helenius joutui jäähylle huitomisesta. Palloseura pyöritti vahvasti jo siirretyn rangaistuksen aikana ja varsinainen ylivoima pyöri sen verran vakuuttavasti että puoliminuuttia ennen jäähyn täyttymistä Palloseuran paitaan jälleen palannut Jere Jokinen pääsi Valtteri Sunin poikittaissyötöstä iskemään Palloseuran johtoon. Toinen syöttäjä oli Santtu Hakanen.

KeuPa HT onnistui tasoittamaan ajassa 12:28. Jani Siekkinen syötti ja Palloseuran maalin aikana jäähyllä istunut Jere Helenius tuikkasi takatolpalta pelin tasoihin.

Palloseura pääsi kuitenkin vielä samalla minuutilla uudelleen ylivoimalle, kun maalin syöttänyt Jani Siekkinen joutui koukkaamisesta jäähylle. Ylivoima pyöri melko hyvin ja Jere Jokista haettiin jälleen. Hetken näytti ettei tulosta synny mutta muutamaa sekuntia ennen jäähyn päättymistä kiekko tuli sopivasti Mikko Lahtelalle joka ohjasi kiekon verkkoon ajassa 14:39. Maalin syöttivät Karri Forsblom ja Miska Ronkainen.

Viimeisellä minuutilla Palloseura pyöritti vahvasti ja lopulta syntyi tulosta, ajassa 19:51. Joona Vainio toimitti kiekon luukulle josta Karri Forsblom ohjasi sen Ahopellon ohi verkkoon. Maalin toinen syöttäjä oli Paavo Tyni.

Toisen erän kolmannella minuutilla Paavo Tyni vapautti Leevi Kanniston puolittain läpi mutta verkkoon asti kiekko ei tietään löytänyt. Seuraavalla minuutilla Samuli Virtanen eteni hyvään laukaisupaikkaan mutta laukaus suuntautui Ahopellon syliin.

Palloseura joutui alivoimalle syyllistyttyään tuomariston mielestä väärään vaihtoon. Alivoima oli jälleen vahvaa eikä KeuPa HT päässyt maalipaikoille.

Palloseuran isokokoinen puolustaja Julius Grönroos pääsi kokeileemaan maalintekoa mutta Ahopelto ei ollut yllättettävissä. KeuPa HT:n Sampo Paulaharju puolestaan yritti Petrus Lintosen yllättämistä kuitenkin laihoin tuloksin. Tilanteen jatkuessa Tommi Niskanen syyllistyi hyökkäyspäädyssä kampitukseen ja vielä turhautuneena laukoi kiekon pelikatkolla toiseen päätyyn joten tuomaristo palkitsi Niskasen 2+2 minuutin jäähylle.

Ensimmäisen kakkosen aikana ei tulosta syntynyt mutta eipä Palloseura sittenkään jättänyt tilannetta hyödyttämättä. Paavo Tyni syötti poikittain siniviivalla Karri Forsblomille joka jatkoi maalin kulmalle Mikko Lahtelalle jonka laukaus ohitti etukulman auki jättäneen Ahopellon. Tilastoissa Forsblom jostain syystä jäi ilman pistettä. Kolmanteen erään lähdettiin numeroista 4-1 vaikka KeuPa HT erän lopulla hyvin painoikin peliä Palloseuran päätyyn.

Kolmannessa erässä KeuPa HT ilmoittautui vielä peliin mukaan ajassa 41:44 kun Tommi Niskanen paikkasi hölmöjä jäähyjään lsukomalla 4-2 kavennuksen ajassa 41:44 Joni Airon hyvästä esityöstä.

KeuPa HT yritti hyvin ja Jere Helenius laukoi hyvästä paikasta, mutta Petrus Lintonen selvitti tilanteen. Jere Jokisella puolestaan oli hieno tilanne tehdä illan toinen maalinsa. Ahopelto onnistui kuitenkin torjumaan Jeren jäänuoliaisen. Palloseura sai samalla otetta jälleen itselleen ja Aapo Alapuranen ja myöhemmin Leevi Kannisto pääsivät kokeilemaan maalintekoa, mutta Ahopelto selvitti.

Kun KeuPa HT ei onnistunut lisäosumien teossa niin Palloseura onnistui ajassa 53:50. Valtteri Sunin maalissa oli jo ratkaisunmakua ilmassa. Mikko Lahtela löysi hienolla syötöllä maalille täysiä luistelleen Sunin ja tilanne oli 5-2. Maalin toinen syöttäjä oli Atso Lehtinen. Miska Ronkainen oli läpi mutta ei onnistunut veivaamaan kiekkoa verkkoon. Lopussa Aapo Alapurasella oli hieno paikka mutta kauden avausmaali antaa edelleen odottaa itseään.

Ottelun maalit oli nähty ja Palloseura kuittasi taulukkoon kolme lisäpistettä nousten samalla ohi KeuPa HT:n. Pelit kuitenkin jatkuvat heti lauantaina jolloin Palloseura matkustaa Savonlinnaan SaPKo:n vieraaksi.

Oli hiukan hidas lähtö peliin. Erikoistilanteet ratkaisi tänään meille. Oltiin paikoitellen huolimattomia, mutta kolme pistettä lämmittää paljon. Hiukan jäi tasapaksu kuva ottelusta. Pelissä on paljon hyvää ja tietty suoritusvarmuus hyvällä tasolla kommentoi valmentaja Eemeli Parikka Palloseuran Mediaryhmälle.

FPS Fan Club jakoi Hakala Foods Oy:n palkinnot. Tällä kertaa palkinnot kuittasivat KeuPa HT:sta Jere Helenius ja Palloseurasta tehot 2+1 tehtaillut Mikko Lahtela.

Teksti: FPS Mediaryhmä/ Timppa