kuva: Kari Vahaniitty

Mestiksen sarjakärki Imatran Ketterä saapui vasta ensimmäisen kerran Mestis ottelun merkeissä Forssan tiistaina, toki joukkueet olivat kohdanneet tällä kaudella jo neljästi ennen tiistaita mukaan lukien Suomen-Cup ottelut.

Koko ottelu oli vauhdikasta viihdettä johon tunnelmaa toivat lukuisat FoPS juniorit jotka kannustivat kiitettävästi Palloseuraa. Parhaat kannustajat palkittiin Kotipizza lahjakorteilla.

Molemmat joukkueet puolustivat tarkasti, toki maalinteko paikkojakin oli. Avauserä oli melko tasainen, toista erää Palloseura hallitsi jopa melko selkeästi sillä koko toisessa erässä kertyi Petrus Lintoselle vain 1 torjunta. Sen sijaan kolmannessa erässä Ketterä oli hallitsevampi osapuoli, mutta Palloseura toki onnistui luomaan myös hyviä tilanteita.

Avauserässä parhaat tilanteet olivat Palloseuran Ivan Rybchikillä jonka vedon Santeri Lipiäinen liimasi hanskallaan ja Topi Häggillä jonka veto kilahti maalirautoihin. Ketterän paras paikka oli Henry Karjalaisella jonka etukulmavedon Petrus Lintonen peitti varmasti.

Toisessa erässä ensin Miku Ronkainen katkoi siniviivalla Ketterän hyökkäykseen lähdön ja ajoi vahvasti maalille asti. Hetkeä myöhemmin Paavo Tyni oli todella lähellä maalin tekoa, Lipiäinen sai vaivoin pysäytettyä jäänuoliaisen kun Tyni ajoi vauhdilla maalin eteen. Erän loppupuolella Joona Vainio kuljetti kiekon lähes koko kentän läpi upealla suorituksella, vain viimeistely ontui.

Kolmannen erän alussa Ketterän Arttu Rämö pääsi Palloseuran hazardin jälkeen nokikkain Petrus Lintosen kanssa joka kuitenkin veti puitemmän korren. Kolmannen erän toisella minuutilla Henry Karjalainen pääsi Palloseuran vaihtovirheen seurauksena läpi, Lintonen torjui jälleen upeasti.

Kolmannen erän puolivälissä, Ketterän pelatessa illan toista ylivoimaansa, oli Palloseuran maalin edessä hirmuinen härdelli jonka seurauksena Ketterä sai rangaistuslaukauksen koska tuomaristo katsoi että Topi Hägg oli sulkenut kiekon maalin edustalla allensa. Petrus Lintonen oli hyvin mukana ja sai lopulta todeta että Yegor Chizhikovin veto meni ohi maalin.

Kahdeksan minuuttia ennen loppua Palloseura kehitti puolestaan hyvän painostusjakson jonka päätteeksi Miku Ronkainen yritti ilmaveivillä vipata kiekon maaliin mutta Lipiäinen selvitti puolustuksen avulla tilanteen.

Aivan viimeisellä sekunnilla Ketterän kokenut Elmeri Kaksonen pyörähti maalin takaa laukaisupaikkaan, mutta Petrus Lintonen oli valppaana ja varmisti torjunnallaan Palloseuralle pisteen.

Jatkoajalla Palloseura ei oikein päässyt kunnon paikkoihin etenkin kun läpi pyrkinyt Miku Ronkainen kaadettiin keskialueella, jäähyä tilanteesta ei tuomittu. Lopulta Ketterä onnistui ratkaisemaan ottelun ajassa 62:07. Kalle Loposen ensimmäisen vedon Petrus Lintonen torjui, mutta Loponen seurasi hyvin kiekkoa ja tuikkasi sen toisella yrittämällä ohi Lintosen joten bonuspiste matkasi Imatralle lukemin 0-1 (ja) ja Palloseura sai uurastuksestaan palkkioksi yhden sarjapisteen.

FPS Fan Club ry valitsi jälleen Hakala Foods Oy tuotepalkintojen saavat. Molemmista joukkueista palkittiin hienosti torjuneet maalivahdit eli Ketterästä Santeri Lipiäinen (30 torjuntaa) ja Palloseurasta Petrus Lintonen 21 torjuntaa joista 13 kolmannessa erässä.

Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi seuraavasti: Erittäin tarkka ja laadukas peli. Mielestäni luotiin tarpeeksi paikkoja. Pelissä oli kevään havinaa. Tästä hyvä kuitenkin jatkaa. Erityiskiitos junioreille hyvästä kannustuksesta!

teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa