kuva: Timo Savela

Mestis jatkui vajaan parin viikon tauon jälkeen Turussa Marli-Areenalla ottelulla TuTo Hockey – FPS. Ottelu pelattiin ilman yleisöä.

Avauserän alkupuolta hallitsi kotijoukkue TuTo Hockey ja Petrus Lintonen joutui torjumaan ensimmäisen viiden minuutin aikana kuudesti. Aleksi Karlsson istui kaksiminuuttisen, mutta Palloseuran alivoimapeli oli hyvää ja numerot säilyivät maalittomana.

Palloseuran ensimmäinen parempi paikka oli 6 ja puolen minuutin pelin jälkeen kun Leevi Kannisto pääsi kokeilemaan, mutta Tuomas Aalto TuTo maalilla torjui. Tilanteen jälkeen TuTo Hockeyn Oskari Lahtinen passitettiin jäähylle ja Palloseura ei jättänyt ylivoimaansa hyödyntämättä. Kiekko pelattiin Valtteri Sunin ja Joona Talan esitöistä Totte Mobergille jonka matala veto yllätti Tuomas Aallon ajassa 7:44.

Lassi Peltola puolestaan joutui huitomisesta jäähylle ajassa 9:01 ja nyt toimi TuTo ylivoima. Mikke Levo onnistui tasoittamaan ottelun ajassa 10:33.

Kotijoukkue TuTo onnistui siirtymään 2-1 johtoon ajassa 14:39. Jasper Rannisto laukoi voitetun hyökkäyspään aloituksen jälkeen ja kiekko muutti avausmaalin syöttäneestä Olli Valtolasta sen verran suuntaa että Petrus Lintonen joutui yllätetyksi.

Palloseuran vaikeudet jatkuivat kun Joona Vainio joutui varsin heppoisesti jäähypenkille ajassa 16:36. TuTo käytti ylivoimansa jälleen hyväkseen, Larinmaan veljekset rakensivat ja Olli Valtola laukoi poikittaissyötöstä numeroiksi 3-1.

Toinen erä, Palloseura hukkasi 5vs3 ylivoiman

Palloseura onnistui toisen erän kolmannella minuutilla kaventamaan numeroiksi 3-2. Karri Forsblom voitti hyökkäyspään aloituksen ja Mikko Lahtela laukoi ovelan kaarilaukauksen joka yllätti Tuomas Aallon totaalisesti.

Palloseuralla oli todellinen etsikkoaika nousta tasoihin kun ensin Aleksi Poikola kaatoi maalille nousseen Valtteri Sunin ja heti perään Oskari Lahtinen joutui huitomisesta jäähylle, mutta lähes kahden minuutin 5vs3 pyöritys ei tuottanut tulosta, suoraan sanottuna heikkoa suorittamista oli kyllä ylivoima.

Toisessa erässä alakynnessä ollut TuTo puolestaan pääsi jälleen ylivoimalle kun Joona Tala joutui huitomisesta boxiin ajassa 33:43. Joona Vainio taklasi jäähyn aikana Roope Rantaa selän puolelta ja joutui myös jäähykoppiin. Samalla Erkki Laiho ja TuTo Hockeyn Leevi Teissala ottivat nokkapokan ja molemmille tuomittiin 5min+pelirangaistus. TuTo pääsi siis pelaamaan 5vs3 ylivoimaa reilun minuutin ja tämä tuotti tulosta kun Olli Valtola pääsi jälleen takatolpalta laukomaan poikittaissyötöstä kiekon verkkoon ja tilanne oli 4-2. Kyseessä oli Valtolan illan kolmas maali ja neljäs tehopiste. Kolmanteen erään lähdettiin siis TuTo Hockeyn johtaessa peliä 4-2.

Kolmas erä, Palloseura nousee tasoihin ja menee menojaan

Palloseura sai ylivoiman kun TuTo Hockeyn jäähyaitiossa joka erässä viihtynyt Oskari Lahtinen huitoi Palloseuran pelaajalta mailan käsistä. Nyt Palloseuran yv toimi. Anssi Rantanen katkoi siniviivalla TuTo Hockeyn purkuyrityksen ja löysi syötöllä Karri Forsblomin joka jatkoineliön keskelle päivystäneelle Miska Ronkaiselle. Miska piti lavan jäässä ja ohjasi numeroiksi 4-3 ajassa 44:32.

Pari minuuttia myöhemmin Karri Forsblom hermostui hieman ja sai kostosta väkivaltaisuus jäähyn. TuTo Hockeyn jo kolmesti osunut yv pidettiin nyt kurissa, sensijaan Atso Lehtinen pääsi kaukalon kulmasta siirtämään kiekkoa eteenpäin. Mikko Lahtela jatkoi keskialueelle Miska Ronkaiselle joka hyvällä luistelullaan piti kotijoukkuetta pilkkanaan ja viimeisteli komeasti alivoimamaalin ajassa 46:55.

Palloseura sai erän puolivälin lähestyessä selkeän otteen pelistä ja Tuomas Aalto oli useampaan otteeseen vaikeuksissa, mutta Aapo Alapurasen kauden avausmaali antoi edelleen odottaa itseään, samoin Miska Ronkaisen hattutemppu Aallon seikkailun jälkeen. Sensijaan Samuli Virtanen sai kauden maalitilinsä auki kun hänen rannevetonsa siniviivalta yllätti Aallon ajassa 50:51. Palloseuran 4-5 johtomaalin syöttivät Karri Forsblom (illan saldo 0+3)ja Anssi Rantanen(0+2).

TuTo Hockey luonnollisesti käytti kaikki keinot, aikalisän ja Aallon penkille vedon. Ottelussa 30 kertaa torjunut Petrus Lintonen napsi kotijoukkueen kirivaiheessa hyviä torjuntoja ja lopulta Miska Ronkainen sai Valtolalta myöhäisen joululahjan ja pääsi ilmaiseksi tekemään tyhjiin hattutemppunsa täyteen viimeisellä minuutilla ja tilanne oli 4-6.

Aleksi Karlsson ehti vielä 14 sekuntia ennen loppusummeria nappamaan korkeasta mailasta jäähyn joten viimeiset sekunnit mentiin Palloseuran alivoimalla. Tämä ei haitannut sillä Miska Ronkainen (3+1, kaikki kolmannessa erässä) syötti Mikko Lahtelan(2+1) läpiajoon ja illan loppunumerot 4-7 syntyivät ajassa 59:58.

Joukkueet kohtaavat heti torstaina uudelleen, tällä kertaa Forssassa. Ottelu joudutaan valitettavasti pelaamaan ilman yleisöä.

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa