kuva: Kari Vahaniitty

Palloseura ja TuTo Hockey päättivät vuoden kohtaamalla jo neljännen kerran eli kyseessä oli naapureiden viimeinen kohtaaminen runkosarjassa. Eilisestä sulamisesta sisuuntunut TuTo Hockey onnistui viemään kolme pistettä Turkuun selkein 2-7 numeroin joten runkosarjassa joukkueet tasasivat voitot 2-2.

Avauserää oli pelattu noin 4 minuuttia kun Olli Valtola karkasi läpi ja Anssi Rantanen joutui rikkomaan. Tuomari antoi tilanteesta rangaistuslaukauksen josta Valtola onnistui ohittamaan Palloseuran maalilla pelanneen Eetu Niemisen ja TuTo Hockey otti 0-1 johdon.

Heti perään Totte Moberg joutui jäähylle, mutta Palloseuran alivoima kesti. Palloseuran parhaat tilanteet avauserässä olivat Niklas Konttilan istuessa jäähyllä mutta kiekkoa ei Tuomas Aallon ohi verkkoon saatu. Sensijaan Larinmaan veljekset onnistuivat tekemään vieraille toisen maalin 6 sekuntia ennen summeria. Jesper Larinmaa kiersi maalin ja syötti takatolpalle päivystäneelle Joonas Larinmaalle, aikanaan Vihreääkin paitaa kantanut maalitykki ei sellaisesta paikasta erehtynyt vaan teki varmasti eränumeroiksi 0-2.

Palloseura sai toisen erän alkupuolella väärästä vaihdosta 2 minuuttisen, tämän jäähyn aikana paras paikka oli Miska Ronkaisella joka karkasi alivoimalla läpiajoon mutta ei onnistunut toistamaan eilistä temppuaan eli tekemään alivoima osumaa. Hetkeä myöhemmin Anssi Rantanen joutui jäähylle ja nyt TuTo onnistui. Joonas Larinmaa laukoi tarkasti yläkulmaan ohi maskissa olleen Eetu Niemisen, tilanne 0-3 kun ottelua oli pelattu 27:23.

Palloseura onnistui ottelun puolivälissä kaventamaan numeroiksi 1-3. Karri Forsblom syötti kulmasta siniviivalle josta Samuli Virtanen laukoi kohti maalia. Mikko Lahtela osui Virtasen vetoon ja kiekko painui ohi Tuomas Aallon ja tärkeä kavennus oli syntynyt.

Valitettavasti kotijoukkueen kannalta Valtteri Suni joutui heti perään jäähylle korkeasta mailasta ja TuTo Hockey onnistui jälleen ylivoimalla. Roope Ranta vapautti siniviivalta nousevan Tino Sirenin maalintekoon ja tilanne oli 1-4 ajassa 31:26. Muutamaa sekuntia myöhemmin Kristian Tuohilampi murjoi Niki Huovista ja näytti että Palloseura pääsee ylivoimalle. Tuohilampi oli luistellut jo jäähyaitioon kun Huovinen tönäisi toista TuTon pelaajaa ja sai tempustaan myös jäähyn joten Palloseuran ylivoiman sijaan jatkettiin tasavajaalla jota toki Palloseura hallitsi mutta eivät onnistuneet maalinteossa.

Vihreäpaidat onnistuivat kuitenkin kaventamaan näyttävän kuvion päätteeksi tilanteeksi 2-4 ajassa 38:40. Paavo Tynin illan komein suoritus nähtiin tässä tilanteessa, vahvojen harhautusten jälkeen syöttö Karri Forsblomille joka löysi poikittaissyötöllä Miska Ronkaisen. Miska sai laukoa kiekon ”tyhjiin” ja tilanne kaventui.

Mutta,mutta..TuTo iski jälleen erän viimeisellä minuutilla ja lähti viimeiseen erään 2-5 johdossa. Roope Ranta oli jälleen syöttäjänä ja Olli Valtola laukoi tarkasti illan toisen maalinsa.

Kolmas erä oli Palloseuralta todella heikko, Tuomas Aalto joutui erässä torjumaan vain neljästi (koko ottelussa 24 kertaa) TuTo onnistui tekemään erän puolivälissä alivoimalla maalin Niklas Konttilan karattua Palloseuran pelaajilta maalintekoon. TuTo onnistui vielä kertaalleen. Oskari Kalajanniska laukoi ja Valtteri Virtanen ainakin omasta mielestään hipaisi kiekkoon sen painuessa takakulmaan joten loppunumerot 2-7 olivat valmiit ajassa 52:55. Viimeisellä sekunnilla Valtola haki hattutemppua, mutta Eetu Nieminen torjui komeasti ja Valtola ei sentään saanut toisena perättäisenä iltana hattua..

TuTo Hockey oli ottanut opikseen eilisestä ja Palloseuralla oli suuria vaikeuksia avata peliä kun vieraat ryhmittivät viisikon sini-ja punaviivan väliin.

Palloseura on nyt hävinnyt alkukauden vahvassa kotilinnakkeessa kolmesti peräkkäin selkein numeroin. Sen sijaan vieraissa on voitettu viisi ottelua putkeen..Palloseuran ottelut jatkuvat vuoden vaihteen jälkeen 5.1 Kokkolassa.

Valmentaja Eemeli Parikka kommentoi Palloseuran Mediaryhmälle ottelua seuraavasti: Vaikeudet kotona jatkuu. Tänään huono valmius alussa ja oltiin Tutoa huonompia läpi ottelun. Toivottavasti tämä oli herätys koko joukkueelle ja keskiviikkona palataan takaisin omalle tasolle. Nyt kohti Uutta vuotta!

FPS Fan Club valitsi jälleen Hakala Foods Oy palkintojen saajat. Vierasjoukkueesta palkittiin Joonas Larinmaa. Kotijoukkueen palkinnon kuittasi Miska Ronkainen.

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa