Palloseura on voittanut Heinolan Peliitat vieraskentällä maalein 3-2!

0-1 Pallin ( Kärjä, T.Moberg)

1-2 Hägg (Mik.Ronkainen, Keteli) yv

1-3 Varjamo (Tapio, Kuoppala)

Joukkue puolusti erittäin uhrautuvasti ja otti ottelussa peräti 12 blokkausta! Viimeisen blokkauksen otti Mika Huhtasalo 9 sekuntia ennen loppua. Michal Kvasnica pelasi toisessa erässä alivoimaa ilman mailaa ja otti samassa vaihdossa 3 komeaa blokkia.

Philip Pallin laukoi ensimmäisen Mestis maalinsa avauserässä Veikka Kärjän ja Totte Mobergin esityöstä.

Peliitat tasoittivat heti seuraavassa vaihdossa Oskari Kuntosen päästyä katkaisemaan Palloseuran varomattoman hyökkäykseen lähdön.

Toisen erän alussa Topi Hägg laukoi maalinedestä Palloseuran ylivoimalla 1-2 johtoon Miku Ronkaisen ja Konsta Ketelin syötöistä.

Palloseuran kolmannen maalin alusti Mikael Tapio joka ajoi vahvasti maalille ja Eppu Varjamo löi irtokiekon verkkoon. Toinen syöttäjä oli Joni Kuoppala ajassa 33:15,

Peliitat kavensi Oscar Lemströmin ohjauksella vajaata minuuttia myöhemmin, maali jäi ottelun viimeiseksi joten Palloseuralle mukava 2-3 vierasvoitto.

Palloseuran helmikuun ensimmäinen ottelu pelattiin keskiviikko iltana Heinolassa

Avauserän alussa ei kummallakaan joukkueella ollut vaarallisia tilanteita, avauserän lähestyessä puoltaväliä Peliitat kehittivät lievää painostusta Palloseuran päätyyn ja Petrus Lintonen joutui torjumaan Aleksander Yakimenkon ja Niklas Virtasen vedot.

Palloseuran avausmaali syntyi ajassa 10:01, Veikka Kärjä levitti vasempaan laitaan josta Philip Pallin laukoi one-timerilla ensimmäisen Mestis maalinsa, maalin toinen syöttäjä oli Totte Moberg.

Peliitat onnistuivat kuitenkin tasoittamaan heti seuraavassa vaihdossa, laukaus viivasta meni ohi ja Samuli Virtanen lähti nostamaan Palloseuran hyökkäystä Palloseuran maalin kulmalta. Oskari Kuntonen kuitenkin löi kiekkoon ja joka yllätti täysin Petrus Lintosen ja tilanne oli 1-1 10:33.

Palloseuralle tarjoutui avauserässä 2 ylivoimamahdollisuutta kun ensin Yakimenko nosti kiekon yli plexin ja myöhemmin Martynys Grinius joutui kampituksesta jäähylle. Ylivoima ei tuottanut tulosta avauserässä joten toiseen erään numeroista 1-1.

Toisen erän aluksi Palloseura pääsi jälleen ylivoimalle kun Peliitat syyllistyivät väärään vaihtoon, nyt yv tuotti tulosta. Miku Ronkainen syötti maalin takaa ja Topi Hägg laukoi keskeltä vieraat johtoon ajassa 21:46.

Myös Peliitat pääsivät kokeilemaan ylivoimaa kun Zack Malik joutui kampituksesta jäähylle ajassa 29:20. Tilannetta pahensi se että Mikael Tapion maila katkesi. Michal Kvasnica antoi Tapiolle oman  mailansa ja blokkasi jäähyn aikana kolme vetoa ilman mailaa, huikea vaihto Kvasnicalta! Alivoima oli muutenkin rautaa, saman jäähyn aikana myös Eetu Moberg ja Mikael Tapio blokkasivat vedon eli Palloseura otti parissa minuutissa 5 blokkia ja johto säilyi.

Pari minuuttia jäähyn loppumisen jälkeen Palloseura meni 1-3 johtoon, Mikael Tapio nousi vahvasti maalille ja Eppu Varjamo oli ensimmäisenä irtokiekon kimpussa nostaen sen puolityhjään maaliin, maalin toinen syöttäjä oli Joni Kuoppala.

Mutta, kuten avauserässäkin, Peliitat onnistuivat nopeasti kuittaamaan Palloseuran osuman. Vertti Vuoksiala laukoi siniviivalta ja Oscar Lemström ohjasi kiekon aivan yläkulmaan ja tilanne oli 2-3 ajassa 33:55.

Kolmannessa erässä Peliitat haki luonnollisesti vahvasti tasoitusosumaa ja Palloseuran maalin tuntumassa oli pariin otteeseen melkoinen kasa, mutta kiekko ei löytänyt tietään verkkoon. Petrus Lintonen esitti huikean torjunnan 8 minuuttia ennen loppua kun Jukuri-laina Nikita Krivokrasov pääsi yrittämään lähietäisyydeltä, mutta Petu venytti patjan eteen. Palloseuran uhrautuva taistelu jatkui loppuun saakka ja lopussa, isäntien hakiessa tasoitusta ilman maalivahtia, ratkaisevan blokkauksen teki Mika Huhtasalo (jäänyt näköjään tilastonikkareilta merkkaamatta..) Huhtasalon jaloista kiekko tuli keskialueelle ja Peliitat eivät enää onnistuneet tilannetta luomaan joten Palloseuralla kauden toinen täysi pistepotti Heinolan betonista tuli numeroin 2-3.

Petrus Lintonen Palloseuran maalilla torjui ottelussa 22 kertaa. Peliittojen Riku Räihä ehti kiekon eteen 26 kertaa.

Kuva: Tytti Tukia

Teksti: Timppa