Kuva: Aaro Nuoramo

Mestis jatkui Palloseuran osalta vierasottelun merkeissä Imatralla hallitsevan mestarin eli Ketterän vieraana. Palloseura laukoi enemmän mutta Ketterä oli terävämpi kummallakin maalilla ja korjasi pisteet maalein 5-2.

Ottelun alku oli Palloseuralle vaikea, tuomarilla on käsi pystyssä siirretyn rangaistuksen merkiksi kun Ketterä onnistui siirtymään 1-0 johtoon. Ottelu ei ollut vanhentunut kuin 54 sekuntia kun Yegor Shekhovtsov pääsi lyömään irtokiekon verkkoon ohi ensimmäistä Mestis otteluaan pelanneen Eetu Niemisen.

Palloseuran tasoitus oli todella lähellä viidennellä minuutilla kun Miska Ronkaisen veto pomppasi Ketterä maalivahti Severi Auvisen olkapäästä kohti maalia mutta osui tolppaan ja siitä ulos. Heti seuraavalla minuutilla Mika Huhtasalo karkasi läpiajoon mutta ei onnistunut harhauttamaan Auvista.

Ketterä sen sijaan onnistui toistamiseen ajassa 7:48 kun Elmeri Kaksonen nosti lähietäisyydeltä kiekon Eetu Niemisen selän taakse ja tilanne oli 2-0.

Palloseura tuli maalin päähän ajassa 13:53 , Topi Hägg ja Jere Jokinen pääsivät kahdella yhtä vastaan hyökkäykseen. Hägg syötti ja Jokinen viimeisteli varmasti numeroiksi 2-1. Petteri Nurmi kuittasi myös syöttöpisteen.

Ketterä onnistui kuitenkin lisäämään maalisaldoaan ajassa 16:40. Santeri Salmelan pitkä avaus tavoitti Yegor Chizhikovin joka karkasi läpi ja laukoi kiekon verkkoon. Heti perään seurasi Ketterän ylivoima kun Leevi Kannisto joutui kampituksesta jäähylle. Palloseuran alivoima kesti ja erätauolle lähdettiin Ketterän johtaessa 3-1.

Toisen erän alku oli melko tarkkaa pelaamista eikä tilanteita pahemmin syntynyt. Palloseura pääsi illan ensimmäisen kerran ylivoimalle kun Jesse Hallikas joutui kampituksesta jäähylle. Kesti hetken että yv lähti kunnolla pyörimään mutta jäähyn toisella puoliskolla Palloseura kehitti vaarallisia tilanteita. Mika Huhtasalo oli todella lähellä maalintekoa mutta suti ohi kiekosta.

Mika Huhtasalo pelasi aktiivisesti ja laukoi vaarallisesti mutta Auvinen kesti. Palloseura pääsi uudelleen ylivoimalle kun Ketterän Henry Karjalainen yritti kaatumisellaan filmata Paavo Tynille jäähyä mutta tuomaristo palkitsi Karjalaisen sukeltamisjäähyllä. Ylivoima ei kuitenkaan tuottanut tulosta. Ketterän Mikko Haaparanta onnistui kesken Palloseuran painostuksen karkaamaan karkuun mutta ei onnistunut onneksemme maalinteossa. Palloseuralle tarjottiin vielä kertaalleen ylivoimaa mutta maalinteko ei onnistunut vieläkään kun Santeri Salmela istui erän kolmannen Ketterä jäähyn. Maalittoman toisen erän jälkeen kolmanteen erään lähdettiin Ketterän johtaessa edelleen 3-1.

Kolmannen erän alussa Palloseura kesti alivoiman kun Mika Huhtasalo istui jäähyllä. Jäähyn jälkeen Miska Ronkaisella oli hyvä kavennuspaikka mutta Auvinen kesti. Toisessa päädyssä Eetu Nieminen torjui hienosti Henry Karjalaisen yrityksen. Seuraava hyvä tilanne oli Miku Ronkaisella jonka tuikkaus meni vain hieman takatolpan ohi.

Maalinteossa onnistui kuitenkin seuraavaksi Ketterä kun Jesse Hallikas käytti Palloseuran puolustuksen virheen hyväkseen ja saatuaan kiekon maalin eteen kiersi Eetu Niemisen ja ajassa 47:54 tilanne oli 4-1.

Palloseuran tilannetta ei varsinaisesti helpottanut Topi Häggin huitomisesta saama rangaistus joka toki kestettiin.

Erän puolivälin jälkeen Palloseura puolestaan sai ylivoiman Salmelan illan toisen jäähyn muodossa. Palloseuran ylivoimapeli oli edelleen tahmeaa ja Ketterän alivoima kesti helposti.

Peli ei kuitenkaan ollut vielä pelattu, Karri Forsblom syötti poikittaissyötön Ketterän maalineditse ja Mika Huhtasalo tykitti kauden kolmannen osumansa. Atso Lehtinen kuittasi myös ajassa 57:40 syntyneeseen maaliin syöttöpisteen.

Palloseura haki lisäosumia vetämällä Eetu Niemisen vaihtoaitioon, mitään huippupaikkoja ei syntynyt ja Ketterän kultakypärä Henry Karjalainen pääsi laukomaan lopullisen 5-2 niitin tyhjiin kauden avausmaalillaan ajassa 59:10.

Palloseura työllisti Severi Auvista Ketterän maalilla 23 kertaa. Eetu Nieminen torjui Mestis debyytissään 14 kertaa.

Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi ottelua seuraavasti:  Hyvä peli, mutta vastustajan maalin hinta oli liian pieni. Jouduttiin takaa-ajoon ja saatiin peli hyvin Ketterän päätyyn. Maalipaikat oli tulla rinnalle, mutta vähän jäi maakinteko vajaaksi . Uusi mahdollisuus taas huomenna!

Teksti: FPS Mediaryhmä/TT