Palloseuran lähtökohdat lauantain Kajaanin vierailua vastaan eivät olleet parhaat mahdolliset. Eilen kärsityn kotitappion jälkeen lähtö pitkälle matkalle oli jo kello 6 aamulla!

Ottelu Kajaanissa alkoi tunnustellen eikä ensimmäisen viiden minuutin aikana ollut kunnon maalipaikkoja. Hokki pääsi ylivoimalle kun Aleksi Karlsson joutui koukkaamisesta jäähyboxiin, ylivoimalla Hokki sai neljä laukausta kohti maalia, mutta Eetu Nieminen oli hyvässä vireessä ja poimi niistä jokaisen,mm.Janne Jokisen puolittaisen läpiajon. Hetkeä myöhemmin viime kaudella Vihreää paitaa kantanut Janne Jokinen taklasi keskialueella Karri Forsblomia ja sai tempustaan 2+10 minuuttisen sillä taklaus osui pään seudulle. Ylivoimalla Erkki Laiho yritti vahvasti avata kauden maalitiliään, mutta eilen Kokkolassa nollan pitänyt Patrik Koivisto kesti. Hokin Joonas Savolainen joutui jäähylle kun Jokisen kakkosta oli puolisen minuuttia jäljellä eli Palloseuralle tarjoutui puolen minuutin 5vs3 joka ei tuottanut tulosta. Hokin hölmöilyt jatkuivat kun Santeri Haarala kaatoi laidassa Aapo Alapurasen ja joutui jäähylle saaden pian seuraa avauserässä jäähyaitiossa viihtyneestä Savolaisesta, joka joutui jäähylle kolhittuaan korkealla mailalla Paavo Tyniä. Puolentoista minuutin 5vs3 yv tuotti tulosta Joonas Uimosen laukoessa Palloseuran 0-1 johtoon ajassa 13:16. Avausmaalin syöttivät Totte Moberg ja Mika Huhtasalo.

Avauserän viimeisellä minuutilla Palloseuralla oli paikka mennä kahden maalin johtoon, mutta Uimonen laukoi tälläkertaa ohi.

Toisessa erässä Hokin parhaat paikat olivat erän alussa. Eetu Nieminen Palloseuran maalilla torjui Oskari Siikin poikittaissyötöstä lähteneen vedon puolentoista minuutin kohdalla. Pari minuuttia myöhemmin Palloseura otti 0-2 johdon. Noin minuutin pyörityksen jälkeen Erkki Laiho antoi hienon syötön laidan tuntumasta ja maalille vapaaksi unohtunut Topi Hägg tempaisi kauden kuudennen osumansa, maalin toinen syöttäjä oli Totte Moberg.

Palloseuran hyvä ote jatkui molemmissa päissä kaukaloa. Tarkalla puolustuksella onnistuttiin pitämään kotijoukkueen pelaajat pois parhailta maalipaikoilta ja Eetu Nieminen maalilla hoiteli kauempaa tulleet laukaukset. Yhdeksännellä minuutilla Palloseura nousi hyvään hyökkäykseen, Joona Vainio syötti laidasta keskelle josta Santtu Hakanen pääsi laukomaan tarkasti ylös ja Patrik Koivisto joutui antautumaan kolmannen kerran ajassa 28:22. Mikko Lahtelalle myös syöttöpiste. Maalin jälkeen erän loppu oli Palloseuran hallintaa kuitenkin ilman lisäosumia.

Kolmannessa erässä Hokki onnistui kehittämään kiriä ja Samu Pyykkönen onnistui rikkomaan Eetu Niemisen nollan jo erän toisella minuutilla päästyään karkuun Palloseuran puolustukselta Tomi Nikun tarkan syötön ansiosta.

Maalin jälkeen Hokki sai otetta ja Palloseura puolestaan joutui jäähyjen takia vaikeuksiin. Ensin Topi Hägg joutui jäähylle, tämä kestettiin. Topin jäähyn päättymisestä ehti kulua vain 22 sekuntia kun Palloseuran alivoima joutui tosi koetukselle, nimittäin ensin Mika Huhtasalo joutui korkeasta mailasta jäähylle ja seuranneesta aloituksesta Palloseuralle tuomittiin eilisen tavoin ”virhe aloitustapahtumassa jäähy” joten Hokki pääsi pelaamaan kokonaisen kaksi minuuttia 5vs3 ylivoimaa. Palloseuran parjattu alivoima onnistui tänään 100% tarkkuudella tappamaan jäähyt joten tilanne säilyi ennallaan vaikka toki kiekko pyöri Oskari Siikin laukauksesta lähes maaliviivalla. Jäähyjen päättymisen jälkeen Huhtasalo ja Niki Huovinen rakensivat hienon tilanteen, mutta Koivisto onnistui torjumaan Huovisen vedon. Hokki yritti hakea kavennusta Palloseuran puolustaessa tarkasti. Maalilla 21 kertaa torjunut Eetu Nieminen torjui hyvin, kolmannessa erässä torjuntoja kertyi 10, eikä Hokki päässyt kaventamaan. Sen sijaan Palloseura iski vastahyökkäyksestä numeroiksi 1-4. Totte Moberg avasi Miska Ronkaiselle joka huomasi laukaisupaikkaan nousevan Santtu Hakasen, Santun tarkka veto painui verkkoon ja ottelussa alkoi olla ratkaisun makua ajassa 51:53.

Molemmat joukkueet pääsivät vielä kokeilemaan ylivoimaa. Suurin into maalintekoon oli jo tyydytetty joten Palloseura nappasi kuudennen perättäisen vierasvoiton loppunumeroiden ollessa 1-4.

Valmentaja Eemeli Parikka oli tyytyväinen päivän suoritukseen: Tänään vahvaa vieraspelaamista. Varsinkin toisessa vietiin peliä. Hieno paluu voittoihin vaikean eilisen jälkeen. Kolmannessa hyvä alivoima ratkaisi homman meille lopullisesti. Nyt kohti kotia ja keskiviikon peliä kohti.

Teksti: FPS Mediaryhmä/ Timppa