kuva: Kari Vahaniitty

Palloseura sai lauantai-iltana vieraita Kainuusta, kun Kajaanin Hokki saapui kauden toiselle Forssan vierailulle. Illan hienoin juttu kuitenkin oli se että yleisö sai jälleen palata katsomaan kannustamaan Palloseuraa!

Palloseuran ensimmäisen kunnon paikan kehitti nelosketju, ensimmäisen miesten pelinsä pelannut Sport-laina Taneli Kovaniemi pääsi kokeilemaan parista metristä, mutta Patrik Koivisto onnistui torjunnassaan.

Seuraavat kuutisen minuuttia mentiin päästä päähän ilman pelikatkoja ja ilman maalipaikkoja kunnes Hokin Ville-Valtteri Mustonen ajoi vauhdilla maalille, mutta Eetu Nieminen Palloseuran maalilla torjui varmasti.
Minuuttia myöhemmin Palloseura pääsi yrittämään ylivoimalla, kun Risto Mattila joutui huitomisesta jäähylle. Ylivoima oli kuitenkin heikkoa eikä kunnon paikoille päästy. Paras tilanne oli kun Mattila oli jo päässyt jäälle, Erkki Laiho haki takatolpalta Leevi Kanniston, mutta kiekko ei verkkoon asti saatu.
Hetkeä myöhemmin joutui Samuli Virtanen jäähypenkille, Hokki sai ylivoiman pyörimään ja Jesper Henrikssonin veto upposi Eetu Niemisen selän taakse yläputken kautta joten Hokki otti 0-1 johdon ajassa 14:35.

Palloseura pääsi aloittamaan toisen erän ylivoimalla Tuomas Komulainen jouduttua hyökkäyspään kampituksesta avauserän viimeisellä minuutilla jäähypenkille. Ylivoimalla Paavo Tyni ja Mikko Lahtela pääsivät laukomaan, ilman tulosta.
Erän neljännellä minuutilla Valtteri Suni syötti Mika Huhtasalon loistopaikkaan, mutta Koivisto onnistui pelastamaan varmalta näyttäneen osuman räpylällään.
Erän lopulla Totte Moberg tuli hienosti maalille, muttei onnistunut siirtämään kiekkoa verkkoon. Hetkeä myöhemmin Totella oli uusi paikka, mutta veto suuntautui päin Koivistoa. Seuraavassa vaihdossa Hokin Samu Kaasinen kaatoi Karri Forsblomin ja joutui jäähyboksiin. Tällä kertaa Palloseuran ylivoima pyöritti melko hyvin. Paavo Tyni laukoi hyvin, Koivisto onnistui jalkatorjunnassaan ja vieraiden johto kesti. Toisen erän viimeisellä minuutilla Palloseura painoi vahvasti päälle, mutta Koivisto kesti sekä Mikko Lahtelan että Samuli Virtasen laukaukset. Toisen erän jälkeinen tilanne oli siis edelleen 0-1.

Kolmannen erän ensimmäisellä minuutilla Hokki kaatoi kylmää vettä Palloseuran niskaan mennen 0-2 johtoon Risto Mattilan terävällä vedolla ylivoimahyökkäyksen päätteeksi.

Palloseura pääsi onneksi peliin mukaan heti seuraavalla minuutilla. Pirteästi pelannut (turhan vähän) nelosketju painoi pelin Hokin päätyyn, Taneli Kovaniemi syötti maalin taakse Veikka Kärjälle joka löysi luukulta Aapo Alapurasen. Aapon komealle one-timer vedolle ei enää Koivisto voinut mitään ja tilanne oli 1-2 ajassa 41:22.

Viidennellä minuttilla Veikka Kärjä toi kiekon ylös ja Karri Forsblom pääsi kokeilemaan maalin edestä todetakseen että Koivisto kesti tämänkin..Tästä alkoi Palloseuran painostus ja hetken näytti, että on vain ajankysymys milloin tasoitus syntyy..Valtteri Suni piti hetken omaa showtaan, laukoi ja Lahtelalle tuli vielä rebound paikka..ilman tulosta.

Ja kun tulosta ei syntynyt niin tietenkin Hokki kävi tekemässä yhden osuman lisää. Tuomas Komulainen syötti maalin kulmalta löytäen Oskari Siikin joka laukoi ”ringetteviivalta” tarkasti alakulmaan nostaen kauden maalimääränsä tasan 20:een ajassa 46:59.

Parisen minuuttia myöhemmin Palloseuran Julius Grönroos passitettiin estämisestä jäähylle, Hokki painoi vahvasti. Eetu Nieminen torjui hyvin Anton Troshinin ja Siikin vedot. Jäähyn jälkeen kesti hetken ennen kuin Palloseura sai kirivaihdetta päälle.

Kuutisen minuuttia ennen loppua Palloseura sai jälleen uuden vaihteen päälle ja painoi pelin Hokki päätyyn. Leevi Kannisto ohjasi hyvin, Koivisto torjui. Hetkeä myöhemmin Mikko Lahtela haki maalin edestä Paavo Tynin, joka ei kuitenkaan osunut kunnolla kiekkoon. Palloseuran kavennus syntyi ajassa 56:24. Tyni syötti Totte Mobergille joka löysi keskeltä Samuli Virtasen. Samuli eteni muutaman metrin ja laukoi, Koivisto pompotteli hieman ja kiekko painui verkkoon, tilanne oli 2-3.

Palloseura painoi kiekkoa hyvin Hokki päätyyn. mutta vierailijat onnistuivat ohjaamaan peliä laitoihin joten kunnon maalitilanteita ei syntynyt, Paavo Tyni kokeili siniviivalta, mutta Koivisto näki vedon ja torjui.

Palloseura otti aikalisän ajassa 59:02 ottaen samalla maalivahti Eetu Niemisen vaihtoaitioon. Samuli Virtanen laukoi pariin otteeseen hyvin kunnes ottelussa älyttömän peliajan 30:36 kellottaneelle Paavo Tynille tuli huti siniviivalla jonka seurauksena Hokin Joonas Savolainen pääsi lyömään kiekon tyhjiin loppunumeroiksi 2-4 ajassa 59:24.

FPS Fan Club ry. valitsi Hakala Foods Oy tuotepalkintojen saajat: Hokista palkittiin mv.Patrik Koivisto ja Palloseurasta pirteästi pelannut nelosketjun laituri, avausmaalin tehnyt Aapo Alapuranen.

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa

Eemeli Parikka CMore haastattelussa, haastattelijana Toni Lång