FPS matkasi kauden toiseen harjoitusotteluunsa Vantaalle Kiekko-Vantaan vieraaksi. Neljällä HPK-pelaajalla vahvistunut FPS haki Trio Areenalta vahvan alivoimapelin sekä ottelun ehdottoman ykköstähden, FPS-vahti Tuomas Aallon johdolla kauden ensimmäisen voittonsa lukemin 1-4 (0-0, 0-2, 1-2).

Ottelun alussa Kiekko-Vantaa oli hallitsevampi osapuoli ja FPS:n maalilla debytoinut HPK-laina Tuomas Aalto joutui ensimmäisen viiden minuutin aikana venymään muutamaan torjuntaan. Pikku hiljaa myös Palloseura sai otetta ja onnistui kehittelemään muutaman hyökkäyksen Jokeri-laina Samuel Jukurin vartioimalle kotijoukkueen maalille. Erän puolivälissä Paul Manushin ja heti perään Topi Hägg laukoivat vaarallisesti, mutta Jukuri kesti. Hägg oli lähellä maalin tekoa myös erän viimeisen minuutin alkaessa, mutta onni ei ollut myötä. Palloseura kärsi avauserässä kaksi rangaistusta. Ensin Miku Ronkainen huitomisesta ja erän loppupuolella Eetu Moberg korkeasta mailasta. FPS:n alivoima oli hyvää ja Tuomas Aalto maalilla torjui parit laukaukset Mobergin jäähyn aikana. Aallolle avauserässä 12 torjuntaa ja virkaveli Jukurille 7.

Vahva alivoimapeli ja Tuomas Aalto nousevat valokeilaan

Toisen erän alussa Palloseura pääsi ylivoimalle, kun Kiekko-Vantaan Nuutti Viitasalo joutui estämisestä jäähylle. FPS käytti ylivoimansa hyväkseen, kun Miku Ronkainen laukoi keskeltä numeroiksi 0-1 ajassa 23:30. Maalin syöttivät Paavo Tyni ja toinen HPK-laina Valtteri Jeskanen. Reilu minuutti myöhemmin Palloseura siirtyi 0-2 johtoon. Paul Manushin laukoi kiekon etukulmasta Jukurin selän taakse ajassa 24:46 Totte Mobergin saalistaessa syöttöpinnan. Seuraavalla minuutilla alkoi Palloseuran jäähysuma. Ensin Samuli Virtanen joutui koukkaamisesta boksiin ajassa 25:35 ja 25 sekuntia myöhemmin hän sai seuraa Aleksi Karlssonista, joka joutui kampituksesta jäähylle. Palloseuran alivoimapeli oli vahvaa, eikä Kiekko-Vantaa onnistunut maalinteossa kahden miehen ylivoimasta huolimatta. Palloseuran erän toinen ylivoima alkoi ajassa 36:00, kun Kiekko-Vantaan Nikke Kettukangas sai estämisestä rangaistuksen. Ylivoima ei nyt tuottanut kuitenkaan tulosta. Kiekko-Vantaa puolestaan pääsi vielä yrittämään ylivoimalla, kun Paavo Tyni joutui selästä taklaamisesta 2+10 minuutin istunnolle ajassa 37:36. Palloseuran alivoima kesti tämänkin rangaistuksen ja kolmanteen erään lähdettiin Palloseuran 0-2 johdossa. Toisessa erässä Aalto torjui 12 kertaa ja Jukuri 4 kertaa.

FPS iskee kaksi kertaa tyhjiin ja varmistaa voiton

Kolmannen erän alussa Palloseura painoi hyvin päälle, mutta kiekkoa ei saatu maaliin vaikka Miska Ronkainen ja Joona Tala pääsivät kokeilemaan hyvistä paikoista. Toisessa päädyssä Tuomas Aalto jatkoi hyviä otteitaan torjumalla esimerkiksi Eetu Peltolan paikan. Kiekko-Vantaa sai otetta ja onnistui vihdoin ajassa 51:05 saamaan kiekon ohi Tuomas Aallon. Aalto torjui ensin, mutta Aku Kinnari seurasi hyvin ja laukoi 1-2 kavennuksen. Kotijoukkue jatkoi vyörytystään ja Aalto sai venyä torjuntoihin jatkuvalla syötöllä. Nuutti Viitasalo oli aivan vapaana keskellä, mutta Aalto torjui hienosti kolmisen minuuttia ennen loppua. Kiekko-Vantaa otti Jukurin pois maaliltaan ja kehitteli vahvan pyörityksen. Kesken pyörityksen Miku Ronkainen luisteli pitkän kiekon kiinni ja onnistui tuikkaamaan kiekon tyhjiin ja Palloseuran 1-3 johtoon. Hetkeä myöhemmin niin ikään HPK-laina Jere Jokinen nosti vielä keskialueelta kiekon toistamiseen tyhjiin ajassa 59:35 viimeistellen loppunumeroiksi 1-4.

– Ensimmäiset minuutit ottelusta melko tahmeaa, mutta viiden minuutin pelin jälkeen nähtiin hyvä forssalainen ilme läpi ottelun. Työn teon, tiiviin viisikkopelin ja maalivahtipelin kautta hieno voitto, FPS:n valmennus kommentoi.

K-VANTAA – FPS 21.08.2020

23:30 0-1 YV Miku Ronkainen (Paavo Tyni, Valtteri Jeskanen)
24:46 0-2 Paul Manushin (Totte Moberg)
51:05 1-2 Aku Kinnari (Julius Valtonen)