Forssan Palloseura ja isäntäjoukkue KOOVEE avasivat kautensa tänään legendaarisessa Hakametsän jäähallissa harjoitusottelun merkeissä. Pirteästi aloittaneelle Palloseuralle jäi kauden avauksesta kuitenkin vain luu käteen kolmannen erän mustan minuutin vuoksi, sillä KOOVEE nappasi itselleen voiton lukemin 3-1 (0-0, 0-1, 3-0).

Ensimmäistä erää ei kauaa ehditty pelaamaan, kun isäntien Lauri Huhdanpää komennettiin istunnolle koukkaamisesta jo avausminuutilla. Vaikka ylivoima ei tuottanut tulosta, Palloseura sai otteluun mainion alun ja hallitsikin ensimmäistä kymmenminuuttista melko selkeästi. Palloseura oli hyvällä jalalla liikkeellä ja saikin muutaman vaarallisen tilanteen aikaiseksi Kimmo Rautiaisen vartioimalle KOOVEE-maalille, mutta Rautiainen onnistui kuitenkin pitämään maalinsa puhtaana. Ajassa 15:50 Rautiainen sai kaksiminuuttisen pelin viivyttämisestä, mutta Palloseuran ylivoima oli toistamiseen tehotonta hyvästä pyörityksestä huolimatta. Topi Hägg ja etenkin Joonas Uimonen esiintyivät edukseen Uimosen kilauttaessa kertaalleen kiekon maalin kehikkoon.

Palloseura onnistuu

Ottelun toinen erä alkoi hyvin tasaisissa merkeissä, mutta viiden ensimmäisen minuutin jälkeen alkoi kuitenkin tapahtua. Ensin Palloseura lähti hyökkäämään omasta päästä, mutta hyökkäys katkaistiin, jonka seurauksena isäntien Niko Lahtinen pääsi läpiajoon. Läpiajon päätteeksi Lahtinen yritti nostaa kiekon ohi Petrus Lintosen jalkojensa välistä, mutta lopputuloksena oli kuitenkin vain pyyhityt pölyt kiekon päältä. Tämän jälkeen Palloseuralta nähtiin mainio hyökkäyskuvio. Jukka-Pekka Kurtelius avasi Miku Ronkaiselle, joka löysi maalin edestä Karri Forsblomin, mutta FPS-debytantti ei saanut viimeisteltyä. Hetkeä myöhemmin Forsblom pääsi läpiajoon, mutta tälläkään kertaa kiekko ei löytänyt tietänsä maaliin asti. Minuutti Forsblomin läpiajon jälkeen Joona Vainio ajoi röyhkeästi maalille, mutta ilman tulosta. Ajassa 28:58 Palloseura sai hyvästä työstään palkinnon, kun Joona Tala jakoi namupassin vasemmalta laidalta Jukka-Pekka Kurteliukselle maalin eteen, josta konkari sytytti punalampun varmasti. Maalin jälkeen hyviä otteita jatkanut Joonas Uimonen ajoi väkevästi maalille, mutta tilanteesta seurannut ylivoimapeli ei tuottanut tulosta. Erän jälkimmäinen puolisko pelattiin loppuun tasaisissa merkeissä, eikä lisäosumia nähty. Erän viimeisellä minuutilla KOOVEE:n Jesper-Juhani Ilvessuo komennettiin boksiin väkivaltaisuudesta, joten Palloseura pääsi aloittamaan kolmannen erän ylivoimalla. Toisen erän päätteeksi Palloseura sai jobinpostia, kun Erkki Laiho joutui jättämään ottelun kesken loukkaantumisen vuoksi.

FPS:n musta minuutti kostautuu

Kolmas erä alkoi isäntien kannalta hyvin, sillä puolitoista minuuttia FPS:n ylivoiman jälkeen KOOVEE:n Lauri Huhdanpää nousi kulmasta tyylikkäästi maalille, eikä erehtynyt. Palloseuran puolustuksen merkkausvirheen seurauksena Petrus Lintonen jäi tilanteessa täysin yksin. Kolmanteen erään selkeästi ruuvia kiristänyt KOOVEE sai maalin jälkeen otetta pelistä, mutta Palloseura vastasi siihen pitkillä hyökkäyksillä. Avauspuolisko erästä oli yleisesti ottaen jälleen melko tasaista vääntöä. Ajassa 51:45 FPS pääsi yrittämään illan viidennettä ylivoimaa, kun isäntien Jeremi Wehmas hankki itselleen kaksiminuuttisen väkivaltaisuudesta, mutta vieläkään ylivoimalla ei lisäosumia saatu aikaan. Viimeinen viisiminuuttinen käynnistyi FPS:n kannalta synkästi, kun Karri Forsblom komennettiin jäähyaitioon kiinnipitämisestä. Vanhat lainalaisuudet pitivät jälleen kerran kutinsa – kun itse et tee, niin kaveri tekee. Ensin Ville Pelttari siirsi KOOVEE:n 2-1 johtoon ylivoiman päätteeksi ajassa 57:15 ja tästä 11 sekuntia myöhemmin isäntien Santeri Sillanpää kasvatti KOOVEE:n johtoa helpohkosti lukemiin 3-1. Erän lopussa Palloseuran Niklas Vihriälä istui vielä kaksiminuuttisen korkeasta mailasta ja tämä jäikin ottelun viimeiseksi tilastomerkinnäksi.

– Tasainen peli, ajoittaista hallintaa. 57 minuuttia ensimmäiseksi peliksi kohtalaisen hyvää. KOOVEE:n toinen maali jäi hiukan harmittamaan. Maalipaikat pitää hyödyntää jatkossa paremmin. Nyt viikko laadukasta treeniä ja ensi viikon perjantaina jatketaan Tikkurilassa Kiekko-Vantaan vieraana, summasi FPS:n päävalmentaja Asko Rantanen.

KOOVEE – FPS 13.08.2020

28:58 0-1 Jukka-Pekka Kurtelius (Joona Tala)
43:02 1-1 Lauri Huhdanpää (Elias Elomaa, Jesper-Juhani Ilvessuo)
57:15 2-1 YV Ville Pelttari (Rasmus Rasinaho, Oskari Halme)