Mestis-karsinnan viides ottelu pelattiin Kajaanissa. Hokki otti sarjassa neljännen voittonsa ja jatkaa jatkokarsintaan Nokian Pyryä vastaan. Palloseuran kohtalo on pudota sarjaa alemmas, 14 joukkueen Suomi-sarjaan.

Palloseura pelasi hyvän avauserän ja sillä oli etsikkoaikansa tehdä osumia, mutta koko kauden vaivannut tehottomuus maalipaikoissa piti maalitilin nollissa. Hokin maalilla Kristian Tamminen torjui avauserässä 13 kertaa. Hokki teki kuitenkin erän ainoan maalin, kun Veli-Matti Tiuraniemi onnistui 2 ja puoliminuuttia ennen summeria.

Toisen erän alussa Hokki siirtyi heti 2-0 johtoon, Antti Myllyaho oli maalin edessä vapaana eikä erehtynyt. Tästä mentiin vain hieman eteenpäin, kun Jere Ohtonen joutui jäähypenkille ja jäähyn aikana Janne Jokinen teki maalin edestä tilanteeksi 3-0. Sama mies oli asialla myös ajassa 27:35 kun Hokki kahden miehen ylivoimalla siirtyi 4-0 johtoon.

Palloseura sai kuparisen rikki ylivoimalla ajassa 36:33. Samuel Zahradnik laittoi maalin edestä irtokiekon maaliin, syöttäjinä Bryce Martin ja Juuso Fagerström, tilanne 4-1. Valitettavasti Hokki kuitenkin onnistui vielä erässä tekemään lisäosuman kun Jiri Parviainen karkasi läpi ja lirutti kiekon verkkoon ajassa 38:29, tilanne toisen erän jälkeen 5-1.

Kolmannessa erässä Hokki ei enää pahemmin pyrkinyt maalintekoon, Palloseura sen sijaan työllisti edelleen Tammista, jolle kertyi yhteensä 39 torjuntaa. Alex Mäkelälle kertyi 24 torjuntaa. Palloseura yritti vielä kavennusta ottamalla Mäkelän penkille, Parviainen pääsi vajaan parin minuutin pyörityksen jälkeen katkoon ja laukoi viimeistään lopullisen niitin tyhjiin ajassa 55:53. Tämä jäi ottelun viimeseksi maaliksi, joten Palloseuran taival Mestiksessä paketoitiin 6-1 tappiolla.

Kuva: Härtzy

Teksti: Timo Tukia