Mestis karsinta alkoi perjantaina Kajaanissa.

Avauserässä Hokki otti kahden miehen ylivoimalla 1-0 johdon ajassa 12:43. Ensin Otto Pasonen joutui varsin helposti puhtaan näköisestä taklauksesta 2+10 minuutin jäähylle ja alivoimalla Hokin pelaaja kompuroi Samuli Virtasen mailaan, joten siitä toinen jäähy. Avausosuman laukoi maalin kulmalta Antti Myllyaho.

Palloseura nousi tasoihin ajassa 17:42 Juuso Fagerströmin tuikkauksen pompittua Hokin puolustuksesta maaliin, syöttöpisteet Thomas Morenolle ja Tomi Palolle.

Toista erää Palloseura hallitsi jopa selkeästi, tätä edesauttoi toki Hokin 4 jäähyä. Ylivoima loi muutaman maalintekopaikan , mutta maalinteko oli tuskaista eikä onnistunut lainkaan joten kolmanteen erään lähdettiin tilanteen ollessa edelleen 1-1.

Kolmannen erän Palloseura aloitti ylivoimalla joka ei sekään tuottanut tulosta. Ja kun et itse tee, niin kaveri tekee joten Hokki otti Myllyahon illan toisella maalilla 2-1 johdon 46 minuutin kohdalla, Janne Jokinen ajoi maalille ja takaa tullut Myllyaho iski irtokiekon verkkoon. Seuraavalla minuutilla Hokki otti 3-1 johdon, Hokki hyökkääjä törmäsi rikottuna Alex Mäkelään ja liukui kiekon kanssa maalin joka lisäksi siirtyi pois paikaltaan, Juuso Aaltosen maali kuitenkin hyväksyttiin videotarkastuksen jälkeen. Tämän jälkeen Hokki pääsi Oskari Lahtisen jäähyn aikana ylivoimalle ja näytti Palloseuralle mallia että ylivoimalla kannattaa laukoa eikä vaan siirtää vastuuta, Jiri Parviaisen laukaus upposi ohi maskin takana olleen Alex Mäkelän.

Palloseura onnistui vihdoin ajassa 51:14 tekemään ylivoimamaalin. Viljami Jokirinne laukoi tälläkertaa siniviivan tuntumasta ja kiekko upposi ohi Kristian Tammisen, maalin syöttivät Samuel Zahradnik ja Juuso Fagerström. Tilanne siis 4-2. Palloseura otti aikalisän vajaa 3  minuuttia ennen loppua ja Alex Mäkelän pois maaliltaan. Pyöritys ei tuottanut tulosta ja aivan lopussa , ajassa 59:54 Myllyaho laukoi hattutempun täyteen tekemällä tyhjään maaliin loppunumeroiksi 5-2.

Alex Mäkelälle kertyi 20 torjuntaa, isäntien Kristian Tamminen torjui 32 kertaa. Hokki otti sarjassa 1-0 johdon, toinen ottelu pelataan heti lauantaina Kajaanissa.

Kuva: Katri Virtanen

Teksti: Timo Tukia