Palloseura jatkoi joukkueen kokoamista Mestis-kauden lähestyessä.

Puolustustukseen saatiin odotettu paluumuuttaja, kun viimeksi kaudella 2006-2007 Vihreässä paidassa pelannut Anssi Rantanen palaa FoPS Junioreiden toiminnanjohtajan toimen ohella myös pelihommiin. Anssi on isokokoisena (188cm, 99kg) pelaajana todellinen puolustuksen isäntä. Viimeksi Palloseurassa pelatessaan mies toimi joukkueen kapteenina.

Palloseuran pudottua Mestiksestä kevällä 2007 Anssi jatkoi ensin Mestiksessä Kajaanin Hokissa, josta siirtyi pelaamaan Liigaa Rauman Lukkoon. Ennen ulkomaille lähtöä hän esiintyi Liigassa myös Turun Palloseuran paidassa.

Ulkomailla Anssi ehti hankkia kokemusta useasta maasta, sillä hän ehti kierroksellaan pelata Tanskassa, Kazakstanissa, Venäjällä, Puolassa, Slovakiassa ja viimeiset 3 kautta Unkarissa. Mestaruuden makuun Rantanen pääsi Tanskassa ja kahdesti Unkarissa.

Liigassa 38-vuotias Anssi Rantanen on pelannut 158 ottelua runkosarjaa ja playoff-otteluita on kertynyt 26. Mestis-otteluita on kertynyt 322 runkosarjakamppailua ja 18 playoff-ottelua.

Mediaryhmä tavoitti Anssin ja kyseli kuulumisia:

Olet viimeksi pelannut Forssassa 06-07, miten vuodet Liigassa ja ulkomailla ovat muuttaneet miestä?

– Kyllähän molemmista on työkalupakkiin tullut paljon lisää. Liigassa rooli oli selvästi puolustavampi, mutta ulkomailla on ne odotukset, että pystyisi myös tehoja tekemään ja sitä roolia pystyi myös siellä kantamaan.

Millaisilla ajatuksilla ja tavoitteella lähdet alkavaan kauteen?

– Hyvillä mielin takaisin kasvattiseuraan. Yhdessä me tehdään tästä hyvä kausi. Tavoite on olla yksi johtavista pelaajista ja auttaa joukkuetta voittamaan.

Pelasit monta kautta ulkomailla, miten vertaat esimerkiksi viimeksi pelaamaasi Erste Liigaa suhteessa kotimaiseen kiekkoiluun?

– Uskoisin, että joukkueet mitä siellä edustin pelaisivat jossakin Liigan ja Mestiksen välimaastossa. Sarjana siellä on n. 7 kovaa joukkuetta. Loput joukkueet koostuvat nuorista kehitysjoukkueista.

Nuorempana viihdyit aika isoja minuutteja jäähyboksissa, mutta viime vuosina on syntynyt tehopisteitä hyvällä tahdilla. Onko kiekollinen vastuu ollut ulkomailla pelatessa suurempi vai mistä muutos johtuu?

– Kyllä se usein ulkomaalaiselle on se juttu näissä sarjoissa, että tehojakin pitäisi tulla. Kokonaisvaltaista peliä odotetaan. Roolit ovat olleet isoja joukkueissa ja paljon yv-vastuuta. Kyllä sitä temperamenttiäkin edelleen löytyy jos tarvetta on!

Lopuksi vielä terveisesi Palloseuran kannattajille?

– Toivottavasti korona pysyy loitolla ja saadaan tehtyä yhdessä hieno paluu Mestikseen! Nähdään peleissä!

Paul Manushin vakuutti valmennusjohdon

Hyökkäys saa myös paluumuuttajan, kun try-outilla pari viikkoa Forssassa ollut Paul Manushin onnistui vakuuttamaan valmennusjohdon. 31-vuotias Paul Manushin pelasi toissakauden keväällä Palloseuran paidassa yhteensä 15 ottelua, joissa syntyi 15 tehopistettä (9+6). Suomi-sarjan lisäksi Paul Manushin omaa kokemusta Venäjän VHL-liigasta, joka on Venäjän toiseksi kovin sarja.