Palloseuran viikon toiseen otteluun saapui vieraaksi Heinolan Peliitat.

Heti ensimmäisessä vaihdossaan debyytti otteluaan Vihreässä paidassa pelannut Philip Pallin karkasi läpi mutta veto lipui hieman ohi maalin.
Heti perään Topi Hägg joutui jäähypenkille ja Peliitat onnistuivat ylivoimalla Alexander Yakimenkon siniviivavedolla siirtymään 0-1 johtoon.
Palloseuralla oli parikin hyvää paikkaa nousta tasoihin, mutta maalivahti Riku Räihä venyi haamutorjuntaan Aapo Alapurasen vedon eteen. Myös Michal Kvasnica oli paikka mutta tässä vaiheessa ei vielä uponnut.
Tasoitus syntyi 14:09, maalintekijänä juuri Michal Kvasnica jolle kiekko tuli Riku Räihän isosta reboundista, Miku Ronkainen laukoi ensin ja Kvasnica pääsi lataamaan suoraan reboundista kiekon verkkoon, maalin toinen syött’jä oli Eppu Varjamo.
Erän viimeisellä minuutilla alkoi toiseen erään jatkunut Palloseuran ylivoima , kun Luukas Kallioinen joutui 2+10 minuutin jäähylle laitataklauksesta.

Toisen erän alun ylivoima tuotti tulosta. Michal Kvasnican painava laukaus painui verkkoon ajassa 20:39. Maalin syöttivät Joona Vainio ja Konsta Keteli.
Erän neljännellä minuutilla alkoivat Palloseuran jäähyjen muodossa tulleet vaikeudet. Ensin Miku Ronkainen ja hieman ennen Mikun jäähyn loppumista myös Niko Ervasti joutuivat jäähylle. Ja kun Miku vapautui niin hän ehti olla jäällä vain 10 sekuntia kun boxi kutsui jälleen ja Peliitat pääsivät kahden pelaajan ylivoimalle. Tämä tuotti tulosta ajassa 27:34 kun Eetu Selänne pääsi sutimaan maalinedustalta pelin 2-2 tasoihin.
Maalin jälkeen Peliitat saivat otetta ja kiekko pyöri itsepintaisesti Palloseuran päädyssä, toki Palloseura nousi ajoittain vaarallisesti vastaiskuihin, kuten Kvasnica jonka läpiajon Räihä onnistui torjumaan.
Palloseura onnistui kuitenkin siirtymään 3-2 johtoon, Michal Kvasnica syötti maalinedustalta poikittaissyötön ja Miku Ronkainen tykitti Vihreäpaidat uudelleen johtoon, maalin toinen syöttäjä oli jälleen Eppu Varjamo.
Topi Hägg joutui vielä erän lopulla jäähypenkille, alivoimalla, aivan viime hetkillä Erkki Laiho laukoi ylärimaan, tuomaristo tarkasti tilanteen, ei maalia joten toiselle tauolle lähdettiin Palloseuran johtaessa ottelua 3-2.

Kolmannessa erässä Peliitat haki aktiivisemmin maalia, toki Palloseurakin työllisti Räihää 7 torjunnan verran. Eetu Nieminen torjui kolmannessa erässä 11 kertaa ja koko ottelussa 36 kertaa, kun Räihä selvisi 10 torjuntaa vähemmällä. Näytti pitkään siltä että Peliitat eivät saa lievästä hallinnastaan huolimatta mitään vaarallista aikaiseksi, kunnes pelatessaan ilman maalivahtia lopussa kiekko tuli sopivasti maalin kulmalla päivystäneelle Martynas Griniukselle ja latvialainen laittoi kiekon verkkoon joten ottelu eteni jatkoajalle maalein 3-3.

Jatkoajalla Miku Ronkaisella oli loistava tilaisuus laittaa peli pakettiin, mutta varman paikan hakemisen aikana Räihä pääsi torjumaan joten ratkaisu mentiin hakemaan voittolaukauksilla. Peliittojen 3 ensimmäistä laukaisijaa onnistui, Konsta Keteli onnistui Palloseuran kolmantena vetäjänä ja Miku Ronkainen kavensi vl-kisan numeroihin 2-3. Ja kun Eetu Nieminen torjui Peliittojen viidentenä laukoneen Konsta Jaakolan laukauksen niin Totte Mobergilla oli mahdollisuus viedä peli jatkokierrokselle, Riku Räihä kuitenkin onnistui torjumaan Toten vedon joten voittolaukausten jälkeen Peliitat vei bonuspisteen ja voiton Heinolaan maalein maalein 3-4.

FPS Fan Club ry ja Pizzeria Mali palkitsivat avausmaalin tekijänä Michal Kvasnican ja parhaasta suorituksesta (komea blokki ja 2 syöttöpistettä) Eppu Varjamon.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: Timppa