kuva: Darren Rose

Kivistön bussi oli kuljettanut Palloseuran viikon toiseen vierasotteluun. Tällä kertaa vuorossa oli vierailu Pohjois-Savon Iisalmeen.

Avauserän alussa Palloseura siirteli kiekkoa IPK:n päädyssä, mitään vaarallisia tilanteita ei kuitenkaan syntynyt ja kun IPK sai ensimmäisen pitemmän hyökkäyksensä niin se onnistui heti maalinteossa. Janne Hämäläinen laukoi siniviivalta ja maalinedustalla Andreas Okany onnistui ohjaamaan kiekon ohi Petrus Lintosen. Okanyn uran ensimmäinen Mestis-maali syntyi ajassa 4:27.

Palloseura pääsi ylivoimalle ajassa 7:46, Valtteri Määttä huitoi Karri Forsblomilta mailan käsistä joutuen miettimään tekosiaan. Jäähyn aikana vaarallisin tilanne oli kuitenkin kotijoukkueen Samuel Timosella joka pääsi aivan vapaasti yrittämään Petrus Lintosen edestä.

Kolmisen minuuttia ennen loppua Palloseura nousi tasoihin Paavo Tynin hienolla suorituksella. Tyni tuli laidasta vauhdilla hyökkysaluuelle painellen samalla vauhdilla maalille harhauttaen IPK-vahti Juha Jatkolan ja tilanne oli 1-1. Syöttöpisteet tasoitusmaaliin saaivat Leevi Kannisto ja Anssi Rantanen.

Toinen erä alkoi puolestaan kotijoukkueen tehottomalla pyöritykselle jossa joukkue ei laukonut kertaakaan. Palloseuran erän ensimmäinen paikka oli Mika Huhtasalolla, joka nousi hyvin maalinkulmalle, Jatkola torjui vaivoin.

IPK oli lähellä johtomaalia, mutta Oskari Mikkosen veto kilahti tolppaan. Pari minuuttia myohemmin IPK sai kiekon verkkoon Andreas Okanyn ohjauksella, tuomaristo tutki pitkään videoita ja totesi että maali oli tehty korkealla mailalla joten tilanne säilyi tasoissa. Palloseuralle oli seuraavalla minuutilla hyvä maalipaikka. Totte Moberg laukoi, Juha Jatkola torjui kiekon suoraan Topi Häggille, mutta puolustus ehti blokkaamaan Topin vedon.

IPK:n Jakub Prchal joutui kampituksesta jäähylle. Ylivoima pyöri selkeästi paremmin kuin avauserässä mutta Paavo Tyni ja Valtteri Suni eivät onnistuneet laukomaan kiekkoa verkkoon. Pienen suvantovaiheen jälkeen IPK onnistui erän lopulla kahdesti, ensin Samuel Timonen suti reboundista 2-1 johto-osuman ajassa 37:18 ja puolitoista minuuttia myöhemmin Andreas Okany karkasi läpi ja laukoi varmasti illan toisen maalinsa.

Viimeisellä minuutilla Aleksi Karlsson ja IPK:n Janne Katosalmi hieman väänsivät vaihtoaitioiden edessä, molemmille 2 minuuttinen väkivaltaisuudesta ja kymppi vielä kaupan päälle epäurheilijamaisesta käytöksestä. Kolmanteen erään lähdettiin siis IPK:n 3-1 johdossa.

Kolmas erä alkoi Palloseuran kannalta surkeasti, tasavajaalla Oskari Mikkonen nousi kulmasta maalille ja onnistui survomaan kiekon ohi Petrus Lintosen ajassa 40:25.

Reilua kolmea minuuttia myöhemmin Roope Hirvonen päästettiin aivan vapaasti nousemaan Palloseuran maalille, terävä veto läheltä ylös ja tilanne oli 5-1. Kaikki IPK:n osumat syntyivät lähietäisyydeltä. Asko Rantanen otti maalin jälkeen aikalisän. Palloseura saikin hieman otetta ja kiekkoa kotijoukkueen päätyyn mutta tulosta ei syntynyt.

Palloseura onnistui kaventamaan numeroiksi 5-2 kolmannen erän puolivälissä. Anssi Rantanen laukoi viivalta, kiekko ajautui kulmaan josta suht kaukaa Karri Forsblomin veto yllätti Jatkolan, maalin toinen syöttäjä Rantasen lisäksi oli Mika Huhtasalo.

Paavo Tyni joutui hyökkäyspään laitaväännöstä koukkaamis jäähylle. Palloseuran alivoima oli tänään kuitenkin vahvaa eikä IPK päässyt juhlimaan ylivoimamaalia Tynin eikä kolme minuuttia myöhemmin alkaneen Topi Häggin jäähyn aikana. Tynin jäähyn lopulla Karri Forsblomille avautui paikka alivoimamaalin tekoon, mutta nyt Jatkola onnistui torjunnassaan. Häggin jäähyn lopulla puolestaan Leevi Kannistolla oli paikka alivoimamaaliin ja viis sekuntia tästä eteenpäin oli IPK:n Janne Katosalmi läpiajossa mutta laukoi ohi joten illan maalit olivat siinä. Pisteet jäivät Iisalmeen loppunumeroiden ollessa siis 5-2.

Palloseuran parhaana palkittiin Paavo Tyni, IPK:sta palkittiin Andreas Okany.

Valmentaja Eemeli Parikka kommentoi ottelua Palloseuran mediaryhmälle seuraavasti: Tänään ei päästy aivan omalle tasolle. Ihan hyvä ensimmäinen erä mutta maalin hinta oli vastustajalle liian halpa. Tämä nollataan ja lähdetään kohti huomista. Viikon paras peli tavoitteena Joensuuhun.

teksti : FPS Mediaryhmä / Timppa