kuva: Joensuun Kiekko-Pojat

Palloseuran kolmen ottelun vieraskiertue päättyi Joensuussa jossa kohdattiin Kiekko-Pojat viimeisen kerran runkosarjassa.

Ottelu ehti vanheta vain 23 sekuntia, kun kiekko oli jo Palloseuran maalissa. Miika Heiskari laukoi siniviivalta ja veto upposi ohi maskissa olleen Eetu Niemisen.

Palloseuralla oli tasoituspaikka kahden ja puolen minuutin kohdalla, Totte Moberg haki Paavo Tynin jonka vedon Kasper Lehikoinen torjui eteensä. Paikalla ollut Leevi Kannisto sai Joel Kerkkäiseltä poikittaista mailaa eikä pystynyt viimeistelyssään. Kerkkäisen jäähyn aikana Palloseura ei saanut mitään aikaiseksi.

Veikka Kärjä pääsi ohjaamaan Leevi Kanniston passista aivan vapaasti seitsemännellä minuutilla, mutta päin Lehikoista.

Palloseura nousi tasoihin ajassa 9:57. Valtteri Suni katkoi hyökkäys siniviivalla Kiekko-Poikien Aaron Millerin hyökkäykseen lähdön ja kiekko pomppi Santtu Hakaselle joka eteni muutaman metrin ja laukoi terävällä rannelaukauksella numerot tasoihin.

Kolme minuuttia myöhemmin Palloseura siirtyi johtoon, Anssi Rantanen kiersi maalin ja syötti takatolpalle josta Mika Huhtasalo sivalsi etukulmasta kiekon verkkoon, Palloseura 1-2 johtoon.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Aaron Miller sai sopivilla pompuilla ilmaisen maalipaikan, Joona Vainio antoi mailahäirintää ja tuomaristo antoi Millerille rangaistuslaukauksen, jonka Eetu Nieminen hienosti torjui alakulmasta.

Palloseura sai ylivoiman kun Toivo Pennanen kaatoi Erkki Laihon, ylivoima oli heikkoa. Lähinnä maalintekoa oli Jussi Tammela, joka karkasi Nicolas Werbikin kanssa ”kahdella-nollaa” vastaan. Nieminen oli kuitenkin ohittamaton.

Toisen erän alussa Kiekko-Pojat saivat otetta, Jussi Tammela kilautti ylärimaa. Ajassa 22:08 Eetu Niemiselle tuomittiin maalin sirtämisestä rangaistus. Sama maali oli helposti irti jo avauserässäkin..

Kiekko-Pojat onnistuivat iskemään ylivoimalla pelin tasoihin. Aatu Luusuanniemi laukoi kovaa keskeltä ja kiekko kieri Niemisen taakse maalin eteen josta Joel Kerkkäinen kävi puttaamassa sen verkkoon.

Palloseuralla oli puolestaan seuraava ylivoima, Mika Huhtasalo kaadettiin hyökkäysalueen kulmassa Santeri Koposen toimesta. Nyt saatiin vihdoin rakennettua maalipaikka ylivoimalla, Paavo Tyni rakensi ja Veikka Kärjä laukoi, mutta tolppa pelasti kotijoukkueen.

Ylivoiman jälkeen Miika Heiskarin tykitys kilautti yläputkea joten kotijoukkueen johtomaali oli todella lähellä. Hetkeä myöhemmin syntyi maali, mutta toisessa päädyssä! Samuli Virtanen toi kiekon hyökkäysalueelle, syötti Topi Häggille, Hägg antoi hienon passin keskelle josta Veikka Kärjä laukoi komeasti kiekon ohi Kasper Lehikoisen ajassa 28:36, numerot 2-3.

Hägg joutui 32 minuutin kohdalla jäähylle kaadettuaan Koposen, tällä kertaa Palloseuran alivoima kesti helposti. Palloseuralla oli seuraava ylivoima kun Julius Korjus joutui istunnolle pian Häggin päästyä pois jäähyltä. Alivoimalla Kiekko-Pojat pääsi jälleen maalipaikkaan, Miller vapautti Nicolas Werbikin läpi, mutta Nieminen torjui jälleen upeasti. Jäähyn jälkeen Palloseura pääsi pyörittämään hyvin kotijoukkueen päädyssä, kuitenkin ilman tulosta joten kolmanteen erään lähdettiin numeroissa 2-3.

Kolmannen erän alussa Palloseura tuli hienoon hyökkäykseen, Santtu Hakanen syötti ja Ivan Rybchyk pääsi yrittämään ensimmäistä Mestis maaliaan. Kasper Lehikoinen onnistui kuitenkin peittämään laukauksen.

Aaron Miller pääsi kuittaamaan avauserän virheensä ja onnistui katkomaan Joona Vainion syötön ja karkasi läpi. Neljättä läpiajoa Eetu Nieminen ei enää onnistunut torjumaan vaan Kiekko-Pojat tasoittivat Millerin vedolla ajassa 44:29.

Paine jatkui , Nicolas Werbik oli hyvässä maalipaikassa jonka Nieminen selvitti. Palloseura sai pikkuhiljaa jälleen otetta peliin ja pääsi ylivoimalle kun Jonne Brygger kaatoi kiekottoman Totte Mobergin ajassa 48:53. Ylivoima pyöri hieman aikaisempia paremmin mutta mitään todella vaarallista ei saatu aikaan.

Hyvin pelannut Palloseuran kolmosketju oli lähellä maalintekoa viitisen minuuttia ennen loppua, mutta Lehikoinen onnistui torjumaan Erkki Laihon yrityksen. Palloseuran hyvä ote ei tuottanut siis tulosta ja kolmisen minuuttia ennen loppua Kiekko-Pojat onnistui siirtymään 4-3 johtoon. Kotijoukkue levitti hyvin peliä ja taustalta noussut Esa Lehikoinen pääsi laukomaan isännät johtoon kauden toisella maalillaan (molemmat syntyneet Palloseuraa vastaan) ajassa 57:12. Maalin jälkeen Joona Vainio hölmöili ja joutui epäurheilijamaisesta käytöksestä jäähylle. Jäähy kestettiin ja Eetu Nieminen otettiin pois maaliltaan ajassa 59:22. Kiekko-Pojat saivat kuitenkin laitakahinan aikaiseksi maalin taakse ja kello kävi vääjäämättömästi nollille joten pisteet jäivät Palloseuran hyvästä yrityksestä huolimatta Joensuuhun maalein 4-3.

Valmentaja Eemeli Parikka kommentoi ottelua Palloseuran Mediaryhmälle seuraavasti: Kova maalin peli. Omat virheet ratkaisi tänään. Liikaa annettiin hyviä paikkoja vastustajille. Ylivoimaan olisi tarvittu onnistuminen. 5vs5 peli oli kuitenkin hyvää, mutta tulos tämä ja matka kohti Forssaa.

CMore maalikoosteesteen pääset TÄSTÄ

teksti: FPS Mediaryhmä /Timppa