Kuva: Shaun Duncan

FPS matkusti tänään ensimmäistä kertaa ”uuden” vastustajan vieraaksi Heinolaan. Rikkonaisesta ottelusta isäntäjoukkue Peliittoja vastaan ei syntynyt mitään Mestis-kauden hekumallisinta kamppailua. Peliitat onnistui pitämään pisteet Heinolassa kaataen Palloseuran lukemin 4-2 (2-1, 1-0, 1-1).

Ottelu käynnistyi Palloseuran osalta synkästi, kun ajassa 01:43 Peliittojen Oscar Lemström vei kotijoukkueen 1-0 johtoon. Maalin jälkeen Peliitat onnistui pitämään kiekon FPS:n puolustuspäässä ja luomaan hyvää painetta. Paineen seurauksena FPS:n Erkki Laiho joutui poikittaisesta mailasta istunnolle. Peliittojen ylivoimapeli oli kuitenkin lähinnä kiekon siirtelyä ja FPS:n hyvä alivoimapeli hoiteli loput. Alivoiman jälkeen Palloseura sai hiljalleen otetta ja onnistui tasoittamaan ottelun. Tulikuuma Paavo Tyni sai kiekon laidassa ja lähti ajamaan maalille. Tyni ampui kiekon Peliittojen maalivahdin Kristian Tammisen takapatjaan ja Totte Moberg löi karat helposti sisään. Kakkossyöttö maaliin Peteris Pujatsille. Tilanne oli käytännössä ensimmäinen Palloseuran kunnon hyökkäys ottelussa. Hetkeä myöhemmin Teemu Karjalainen pääsi hyvään vetopaikkaan, mutta veto viuhui ohi. Erä jatkui varsin tasaisissa ja tunnustelevissa merkeissä. Ajassa 13:45 Oscar Lemström kamppasi Jukka-Pekka Kurteliuksen 2 vs 1-hyökkäyksen päätteeksi, jota seurasi FPS:n kenties koko kauden huonoin ylivoimapeli, jonka kruunasi Palloseuran joukkuerangaistus aivan ylivoiman lopussa. Alivoimapeli oli kuitenkin jälleen tutun hyvällä tasolla. Erä päättyi kuitenkin FPS:n kannalta murheellisesti, sillä Joel Kerkkänen pääsi viemään pienen veivin päätteeksi Peliitat 2-1 johtoon ohi Petrus Lintosen. Maalin alusti Markus Lahtinen. Avauserän torjunnat Tamminen 5, Lintonen 10.

FPS parantaa selvästi, mutta hyvä ote katoaa

Palloseuran toinen erä starttasi huomattavasti terävämmissä merkeissä, kuin ensimmäinen. Ensimmäinen kunnon maalipaikka syntyi kuitenkin isäntäjoukkue Peliitoille. Hyvä veto viivasta kilahti maalirautoihin ja tilannetta seuranneesta väännöstä Joona Vainion maila kohosi vastustajaa kasvoihin, josta mies kaksiminuuttiselle. FPS:n tilanne synkkeni 12 sekunnin kuluttua, kun Paavo Tyni teki Joona Vainiolle seuraa. Peliittojen kahden miehen ylivoima ehti edetä minuutin verran, kun Jere Vertanen ampui läheltä kovaa lukemiksi 3-1. Toisen erän avauspuolisko oli kaiken kaikkiaan vihreämerkkinen, mutta Peliitat onnistui kuitenkin kasvattamaan johtoa. Erän toisella puoliskolla Palloseuran hyvä ote katosi. FPS:n hyökkäyksiin lähtö näytti vaikealta. Kauttaaltaan aina jostakin hyökkäyksen osa-alueesta puuttui laatu. Syötöt eivät tahtoneet löytää oikeaa osoitetta ja jos löysi, niin monesti laukaus jäi vaatimattomaksi. Erä eteni loppua kohti aaltoilevasti päästä päähän ja kummallakin joukkueella oli paikkansa, mutta aivan erän lopussa nähtyjä Paavo Tynin ja Totte Mobergin laukausta lukuunottamatta laatupaikoilla ei herkuteltu. Torjunnat toisessa erässä: Tamminen 10, Lintonen 8.

Jäähyily koituu kohtaloksi

Kolmas erä alkoi jälleen Palloseuran rangaistuksella, kun Janne Jokinen kaatoi vastustajan kaukalon kulmauksessa. FPS:n ottelun paras osa-alue, alivoimapeli kesti jälleen Peliittojen hyökkäykset. Palloseuran alivoimapeli pääsi lähes heti perään uudelleen näyttämään osaamistaan Totte Mobergin kuluttaessa jäähypenkin pintaa. Erän avausvitonen oli täysin Peliittojen. Erän puolen välin jälkeen Palloseuralle alkoi kuitenkin satamaan maalipaikkoja. Ensin Peteris Pujats ujutti maalin edestä, mutta kiekko lipui lähes maaliviivaa pitkin ohi. Hetkeä myöhemmin Anssi Rantanen siirsi kiekon laidalla Erkki Laiholle, joka löysi takatolpalta Karri Forsblomin, mutta ”Foppa” ei onnistunut. Seuraavasta hyökkäyksestä FPS onnistui, kun Teemu Karjalaisen onnekas laukaus lirahti miinuskulmasta sisään. Syöttöpisteet maaliin Riku Tuomolalle ja Karri Forsblomille. Maalin jälkeen Palloseuralla oli vahva paine. Loppukiri kuitenkin vaikeutui Teemu Karjalaisen keskialueen jäähyn vuoksi kolme minuuttia ennen loppua. Alivoimalla tasoitus oli kuitenkin enemmän kuin lähellä. Peliittojen puolustus sähläsi hyökkäykseen lähdössä omalla alueellaan, Juhani Tamminen karvasi kiekon ja löysi poikittaissyötöllä takatolpalta jälleen Forsblomin, jonka onetimer-laukaus viuhui kuitenkin ohi. Hetkeä myöhemmin Jyri Waajakoski kampattiin selvästi hyökkäysalueella, mutta pilli ei kuitenkaan soinut. Rikkonaisen ottelun lopullinen ratkaisu syntyi 40 sekuntia ennen loppua, kun Peliittojen Atte Huhtela laukoi kauden ensimmäisellään kiekon punaviivalta tyhjään maaliin. Ottelussa ei enempää osumia nähty, joten pisteet jäivät Heinolaan lukemin 4-2. Torjunnat kolmannessa erässä: Tamminen 5, Lintonen 12.