Kuva: Timo Savela

FPS matkusti tänään viikon ensimmäiseen otteluunsa Vantaan Trio Areenalle. Vaikka FPS oli pelannut ennen tätä iltaa 22 ottelua runkosarjaa, niin vierailu Vantaalle oli vasta kauden toinen. Ensimmäisestä ja samalla koko kauden avausottelusta 24. syyskuuta tuli rumasti 9-0 tukkaan, joten Palloseura lähti hakemaan tulosta myös vieraskaukalosta. Kotona FPS oli ennen tätä iltaa kaatanut Kiekko-Vantaan kahdesti. Lähtökohdat otteluun oli herkulliset, sillä isäntäjoukkue Kiekko-Vantaa oli neljän ottelun voittoputkessa ja Palloseuralla oli allaan kauden paras esitys, 3-1 voitto kotiluolasta viime lauantailta Kiekko-Espoota vastaan. Kovan puolustustaistelun jälkeen FPS nappasi toisen voittonsa putkeen. Ottelu päättyi Palloseuran voittoon 2-4 (1-2, 1-1, 0-1).

Palloseura sai otteluun vahvan alun. Jo ensimmäisten kahden minuutin jälkeen omia maalipaikkojaan oli ehtinyt kokeilla Paavo Tyni, Joona Vainio sekä Totte Moberg Olli Maansaaren hyvästä passista. Paineen seurauksena FPS sai myös ensimmäisen ylivoimansa. Ylivoimalla kiekko liikkui hyvin, mutta Kiekko-Vantaan alivoimakentälliset esiintyivät edukseen peittäen laukauslinjat ja maalilla Waltteri Ignatjew hoiti loput. Jäähyn jälkeen isännät saivat tapetun alivoiman jälkeen virtaa ja sitä myöten luotua painetta Palloseuran puolustuspäähän. Peli aaltoili hetken päästä päähän. Totte Moberg pääsi keskeltä laukomaan Kiekko-Vantaan puolustuksen hassin seurauksena, mutta Ignatjew piti maalinsa koskemattomana. Hetki myöhemmin Riku Tuomola löysi Juhani Tammisen viivasta loistopassilla, mutta lopputulos oli edellisen kaltainen. Erän puolessa vaiheessa Palloseuralle sattui synkkä hetki, kun Kiekko-Vantaa pääsi kahden miehen ylivoimalle, kun ensin Joona Vainio ja myöhemmin Eetu Moberg kävivät miettimässä tekojaan jäähyboksin puolella. FoPS-kasvatti Jolle Nikander käytti tilaisuuden hyväkseen mainion klap-klap-kuvion päätteeksi ja vei isännät 1-0 johtoon. Maalin syöttivät Viljami Wacklin ja Eetu Mäki. Hetki myöhemmin kiekko oli pyöriä uudelleen Lintosen selän taakse, mutta tästä FPS selvisi. Muutama minuutti myöhemmin Totte Moberg löysi Paavo Tynin pitkällä syötöllä. Tyni ajoi röyhkeästi maalille, mutta Ignatjew selvitti. Kiekko kuitenkin jäi maalin eteen elämään ja ison hässäkän jälkeen Riku Tuomola löi kiekon pussiin. Maali oli Tuomolalle Mestis-uran ensimmäinen. Heti maalin jälkeen Petrus Lintonen pääsi esittelemään hanskakätensä osaamista. Palloseura pääsi erän lopussa ylivoimalle, kun Julius Valtonen komennettiin istunnolle. Palloseura onnistui, kun Joona Tala laukoi viivasta ja Karri Forsblom ohjasi maalinedestä kiekon Ignatjewin selän taakse. Aivan erän viime sekunneilla nähtiin erikoinen tilanne, kun Joona Vainio kaatoi Kiekko-Vantaan Eetu Mäen läpiajosta, mutta FPS selvisi rangaistuksetta vaikka jäähy, jopa rangaistuslaukaus näytti päivän selvältä. Torjunnat ensimmäisen erän jälkeen: Ignatjew 16, Lintonen 11.

Palloseuran puolustajat nousevat esiin

Kiekko-Vantaa kiristi ruuvia ottelun toiseen erään ja sai luotua heti alusta alkaen laadukkaita paikkoja, mutta Petrus Lintonen FPS-maalilla jatkoi mainioita otteitaan. Erän ensimmäisen viisiminuuttinen on kaiken kaikkiaan melko tasainen. Hieman ennen erän puoltaväliä Jukka-Pekka Kurtelius lähti koukkaamisesta istunnolle. FPS:n alivoimapeli oli jälleen elementissään. Kapteeni Anssi Rantanen sekä Paavo Tyni puolustivat laadukkaasti blokaten Kiekko-Vantaan vedot ja Petrus Lintonen nappasi melkoisen game saverin. Palloseuran alivoima kesti ja heti perään alivoiman päätyttyä oli vuorossa FPS:n ylivoima, kun Eemeli Jeskasen maila osui Samuli Virtasta kypärään. Ylivoimalla Jere Jokinen pääsi esittelemään kovaa laukaustaan, mutta veto viuhui ohi. Juhani Tamminen löysi maalin edestä Karri Forsblomin, mutta laukaus suuntautui suoraan Ignatjewin syliin. Tovi tästä ja Forsblom toimi nyt tarjoilijana Anssi Rantaselle, mutta laukauksen suunta oli tismalleen sama. Kun erää oli jäljellä viisi ja puoli minuuttia Kiekko-Vantaa tasoitti ottelun täysin turhan FPS:n puolustuksen sähellyksen jälkeen. Hyvää ottelua pelannut Jolle Nikander löysi poikittaissyötöllä Juuso Perttilän, jonka laukaus upposi sisään ohi Lintosen. Toisen erän loppuun nähtiin kuitenkin vielä hieno FPS-puolustajien taidonnäyte, kun mainiosti Mestis-uransa aloittanut Riku Tuomola löysi päädyn kautta hyökkääjänä pelanneen Paavo Tynin, joka kiersi maalin eteen ja sivalsi kovan rannelaukauksen aivan maalin yläkulmaan, joten kolmanteen erään lähdettiin lukemista 2-3. Torjunnat toisessa erässä: Ignatjew 8, Lintonen 9.

Lohi iskee – sitkeä Palloseura kestää

Kolmannen erän alku oli vahvasti isäntien, mutta Palloseura puolusti laadukkaat vetopaikat hyvin pois. Neljännen minuutin kohdalla Kiekko-Vantaan Erkka Seppälällä oli hyvä paikka. Heti perään Karri Forsblom laukoi 2 vs 1-hyökkäyksen päätteeksi Ignatjewin torjunnan kautta ohi. Aku Kinnari pääsi kilauttamaan kiekon tolppaan kentän toisessa päässä muutama minuutti myöhemmin. Tästä hetkestä eteenpäin pelin ote alkoi tasoittua, jonka seurauksena Paul Manushin ja Janne Jokinen pääsivät hyville maalintekopaikoille, mutta kiekkoa ei saatu maaliin saakka. Erän puolen välin jälkeen Kiekko-Vantaa alkoi odotetusti kiristää ruuvia ja pääsikin muutamalle loistopaikalle, mutta FPS:n puolustus Petrus Lintosen johdolla kestivät Lohipaitojen lähentelyt. Ottelun viimeiset viisi minuuttia oli FPS:n kannalta melkoista sodankäyntiä Kiekko-Vantaan hyökkäyksiä ja aikaa vastaan, mutta kova taistelu sai palkintonsa Jere Jokisen lyötyä omasta kenttäpäädystä kiekon tyhjään maaliin ja lukemiksi 2-4. Maaliin syöttöpisteet Riku Tuomolalle ja Juhani Tammiselle. Maalin jälkeen Kiekko-Vantaa otti vielä toistamiseen Ignatjewin pois maalinsa suulta, mutta lisää osumia ottelussa ei nähty, joten arvokkaat kolme pistettä matkasivat Forssaan. FPS otti toisen voittonsa putkeen. FPS:n parhaimmistoa oli ykköskenttä kokonaisuudessaan, helminä Riku Tuomolan 1+2 sekä Petrus Lintosen huipputorjunnat.