Palloseuran viikonvaihteen toinen ottelu piti pelata Outokummussa, jossa kuitenkin lämmittelyn jälkeen jääkone meni rikki ja rikkoi samalla jään. Ottelu siirrettiin Joensuun harjoitushalliin ja ottelun alku viivästyi puolitoista tuntia.

Palloseura pääsi ottelun alussa ylivoimalle, joka tuottikin tulosta kun Tomi Palo laukoi viikonlopun toisen maalinsa. Ajassa 1:56 syntyneen ottelun avausmaalin syöttivät Joonas Virtanen ja mv.Alex Mäkelä. Kotijoukkue pääsi yrittämään avauserässä kahdesti ylivoimalla, mutta Palloseuran alivoima kesti molemmat yritykset.

Toisen erän neljännellä minuutilla Oskari Lahtinen joutui ottelussa toisen kerran jäähylle, tällä kertaa JoKP onnistui tasoittamaan Miska Hattusen toimiessa maalintekijänä ajassa 23:25. Maalin syntymisen jälkeen Kiekko-Poikien Adam Dvorak ja Palloseuran Bryce Martin ottivat pikku nokkapokan josta molemmille tuomittiin 2 minuuttinen. Bryce Martin ehti pelata rangaistuksien päätyttyä vain hetken kun hän joutui 2+10 jäähylle polvitaklauksesta ajassa 26:16. Kiekko-Pojat käyttivät jälleen ylivoiman hyväkseen ja Jasper Viitala pääsi ohjaamaan maalin edestä isännät johtoon ajassa 27:46.

Palloseura ei lannistunut ja ajassa 32:50 peli oli tasan 2-2. Juuso Fagerström pääsi läpiajoon ja laukoi kiekon verkkoon ohi Eemil Vinnin. Tasoitusmaalin syöttivät Konsta Nurmi ja Samuel Zahradnik, jolle piste oli ensimmäinen Mestiksessä.

Kiekko-Poikien Niilopekka Muhonen syyllistyi 17 sekuntia myöhemmin kampitukseen ja Palloseura pääsi ylivoimalle. YV ei tuottanut tulosta, mutta Muhonen ei ehtinyt vielä kunnolla puolustamaan kun Jere Ohtonen llaukoi  maalinkulmalta Devon Skloleskin laukauksen reboundista Palloseuran johtoon ajassa 35:09. Palloseuran 2-3 johtomaaliin syöttöpisteet saivat Devon Skoleski ja Samuli Virtanen.

Palloseura ei kuitenkaan päässyt johtoasemassa kolmanteen erään, sillä Patrick Isiguzo onnistui laukomaan pelin tasoihin ajassa 39:00.

Kolmannen erän alku oli Palloseuralle murheellinen sillä Eppu Karuvaara laukoi isännät 4-3 johtoon ajassa 41:30. Tämänkin jälkeen Kiekko-Pojat painoivat ja Alex Mäkelä otti tärkeitä torjuntoja. Palloseura pääsi pari kertaa ylivoimalle, mutta tulosta ei syntynyt, kuten ei myöskään Kiekko-Pojat onnistuneet lisäämään johtoa Bryce Martin jouduttua jälleen jäähyaitioon. Brycen päästyä pois jäähyltä pääsi Palloseura puolestaan ylivoimalle, sillä Kim Nieminen joutui jäähylle estämisestä ajassa 56:22. Tilanne parani ajassa 57:01 kun Palloseuran paidasta tuttu Mikael Tapio joutui korkeasta mailasta istumaan, Palloseura otti samalla aikalisän ja maalivahti Mäkelän pois maaliltaan. Tämä tuottikin tulosta ja Juuso Fagerström pääsi laukomaaan maalinedustan irtokiekosta tasoitusmaalin  ajassa 57:22, 4-4 tasoitusmaalin syöttivät Bryce Martin ja Jack Jeffers.

Palloseuralle tuli harmillinen vaihtovirhe ajassa 59:05 liian monen pelaajan oltua jäällä ja JoKP pääsi vielä kokeilemaan ylivoimaa. He käyttivät samalla aikalisänsä. YV kesti kuitenkin lopulta vain 33 sekuntia, kun Osku Koivistoinen joutui puolestaan koukkaamisesta istunnolle.

Näin ollen ottelu eteni jatkoajalle tilanteessa 4-4 ja molemmat olivat jo varmistaneet yhden sarjapisteen.

Jatkoajalla Palloseuran puolen minuutin YV ei tuottanut tulosta ja pian sen päättymisen jälkeen Jack Jeffers joutui huitomisesta jäähylle. Kotijoukkue pyöritti vahvasti ja lopulta jatkoajan yhdeksäs laukaus tuotti tuloksen ja isännät pääsivät juhlimaan 5-4 voittoa Ido Sedlacekin  laukoessa reboundista lopullisen ratkaisun. Tilannetta edelsi Palloseuran 2vs1 vastahyökkäys jonka JoKP puolustus onnistui katkaisemaan.

Alex Mäkelälle kertyi ottelussa 43 torjuntaa. Isäntien Eemil Vinni torjui 17 kertaa.

Palloseuran valmennuksesta Eemeli Parikka kommentoi pian ottelun päättymisen jälkeen näin : Paljon tapahtumia yhteen päivään. Pelissä jatkui sama. Toisaalta saatiin piste mutta tänään olisi enemmän ollut saatavilla. Oli kuuma peli ja tapahtumia riitti. Osin sekavaa ja jänne välillä hukkui.

Kaksi maalia laukonut Juuso Fagerström kommentoi ottelua näin: Tasainen kamppailu oli tänään, saatiin onnistumisia ylivoimalla mikä oli hyvä. Oli myös aika fyysinen peli , et oli paljon taklauksia ja tappeluita. Mutta mun mielestä ihan hyvä esitys meiltä kokonaisuudessaan, Kiekko-Pojat voitti sit vaan lopulta jatkoajalla.

Kuva: JoKP

Teksti: Timo Tukia