kuva: Kari Vahaniitty

Palloseuran 90-v juhlaotteluun vieraaksi saapui Mestiksessä pelaavista joukkueista lähin naapuri eli TuTo Hockey Turusta.

Ensimmäiset 6 minuuttia mentiin tasaisesti , sitten Paavo Tyni joutui kampituksesta jäähylle. Vieraiden ylivoima pyöri hyvin, mutta Petrus Lintonen oli varma eikä maaleja syntynyt.
Erän puolivälissä Palloseura puolestaan pääsi ylivoimalle kun Olli Valtola huitoi Leevi Kanniston mailan poikki. Ylivoimassa haettiin samaa kuviota kuin eilen Vantaalla mutta Valtteri Suni ei onnistunut maalin teossa. Jäähyn päättymisen jälkeen TuTo:n Niklas Konttila ajoi vahvasti maalille mutta Petrus Lintonen torjui.
Palloseura sai uuden ylivoiman Roope Kallion otettua jäähyn myös huitomisesta. Paavo Tyni pääsi pari kertaa kokeilemaan mutta ex-FPS vahti Tuomas Aalto ei ollut yllätettävissä.
Palloseura onnistui kuitenkin tekemään ottelun avausmaalin ajassa 18:22 Anssi Rantasen siniviiva tykityksellä. Maalin syöttivät Karri Forsblom ja Mikko Lahtela.

Toisen erän alussa Petrus Lintonen venyi komeaan pelastukseen. Hetkeä myöhemmin Palloseura sai jälleen ylivoiman Niklas Konttilan jouduttua estämisestä jäähylle ja tällä kertaa käytti sen hyväkseen Karri Forsblomin onnistuessa maalin teossa. Paikan Karrille rakensivat Paavo Tyni ja Miska Ronkainen.
Karri Forsblom osui toistamiseen kun TuTo Hockeyn Aleksi Poikola oli jäähyllä hetkeä myöhemmin ja Palloseura johti 3-0. Tämän yv-maalin syöttivät Mikko Lahtela ja Miska Ronkainen. Maali syntyi ajassa 26:07.
TuTo sai kuparisen rikki reilua paria minuuttia myöhemmin kun Niklas Konttila sai kiekon verkkoon.
Erän puolivälissä Topi Hägg joutui jäähylle ja TuTo onnistui kaventamaan numeroiksi jo 3-2. Jasper Rannisto oli vapaana neliön keskellä ja laukoi kiekon vastustamattomasti ohi Petrus Lintosen.
Palloseura otti 4-2 johdon ajassa 35:11. Leevi Kannisto toi kiekon ylös ja irtokiekkoon ehti ensimmäisenä Totte Moberg joka nosti kiekon ohi Tuomas Aallon, toinen syöttäjä oli Aapo Alapuranen. Maalin jälkeen TuTo kapteeni Mikke Levo nosti kiekon katsomoon ja Palloseura pääsi taas ylivoimalle onnistuen jälleen maalin teossa. Paavo Tyni ”käveli” maalipaikkaan ja laukoi numeroiksi 5-2. Maalin syöttivät Valtteri Suni ja Erkki Laiho.

Kolmannessa erässä nähtiin useita komeita taklauksia, Topi Hägg toivotti Roope Rannan tervetulleeksi takaisin Mestikseen komealla pommilla. Topi taklasi muutenkin kaikkea joka liikkui joutuen tosin myös itse ottamaan vastaan kovan pommin erän puolivälissä.

TuTo Hockey yritti loppuun saakka ja otti Aallon penkille. Maalit oli kuitenkin jo nähty ja Palloseura nappasi viikonvaihteen otteluista toisen kerran täyden pistepotin.

FPS Fan Club ry. valitsi Hakala Foods Oy palkintojen saajat. Palloseurasta palkittiin tehot 2+1 tehnyt Karri Forsblom , TuTo Hockeyn palkittu oli Niklas Konttila.

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa

Ennen varsinaista juhlaottelua pelasivat FPS Alumni ja Satakunta Allstar Alumni. Jännittävä ottelu päättyi Forssalais joukkueen 7-6 voittoon.

Kokoonpanot : FPS : MV Rainer Tikkala, Markku Larpi, Jouni Vento, Timo Willman, Pasi Harju, Jari Perttunen, Jukka Mattila, Hannu Raittinen, Mika Helkearo, Jari Kesti, Mikko Laaksonen, Timo Kukkonen ja Jukka-Pekka Kurtelius

Satakunta: Maalissa Forssasta lainattu Ville Nyrönen, Jari Torkki, Samu Jalonen, Petri Lätti, Veli-Pekka Ketola, Olli Raak, Sami Ruusunen, Jaakko Virtanen, Rami Välimaa, Timo Turunen ja Lauri Tukonen.

Alumniotteluissa maalivahdit ovat usein täystyöllistettyjä ja 2 x 30 minuutin rullaavan peliajan alussa sekä fopsilaisten Rainer Tikkala että Ville Nyrönen Satakunnan viimeisenä lukkona pysäyttivät vastustajien ensimmäiset vapaat maalipaikat. Timo Kukkonen iski iltapäivän avausmaalin ja Satakunnan osuttua välillä kolmesti teki valkopaitaisten isäntien toisen osuman Hannu Raittinen  Kukkosen tapaan oikealta keskikaistalle tulleen Jari Kestin syötön jälkeen, syöttöpiste myös MV Raikku Tikkalalle. Mika Helkearo laukoi ylämummoon 3-3-tasoitukseen Oulusta asti paikalle saapuneen Jari ”Paha” Perttusen ja Mikko Laaksonen passeista ja Raittinen teki illan toisensa Perttusen toimiessa jälleen syöttäjänä J-P Kurteliuksen lisäksi. Kolmaskin oli myöhemmin vain senttien päässä. Maalivahdit näyttivät pelin varrella myös räpyläkäsien nopeutta, joten kovia suorituksia heidän ohittamiseksi tarvittiin. Jari Kesti maalasi läpiajosta Foppa-harhautuksella ja löi kiekon kerran ilmastakin häkkiin. Välissä myös Mikko Laaksonen maalasi Fopsille. Tikkala torjui useamman tehopisteen pelissä saalistaneen Veli-Pekka Ketolan läpiajon. Viimeisen maalin teki yksi kaukalon isoista pyssyistä, 2000-luvun kiekkokatsojille tuttu Lauri Tukonen. Aivan lopussa vieraat hakivat ovelasti tasoitusta kuudella kenttäpelaajalla, tosin mv Nyrönen oli edelleen maalilla!

Teksti: Teemu Kauranen

Kuva: FPS Mediaryhmä/ Timppa