Mestiksen runkosarja laitettiin pakettiin torstai-iltana Forssan jäähallissa, kun Palloseura sai vieraakseen ensi kaudeksi Liigaan siirtyvän Kiekko-Espoon. Ottelu ei jätäänyt ketään kylmäksi sillä maaleja syntyi ja ratkaisu jouduttiin lopulta hakemaan voittolaukauskilpailusta.

Ottelun avausmaali nähtiin ajassa 2:54, Viljami Jokirinne laukoi ja Kasper Seppälä ohjasi kauden avausmaalinsa. 1-0 maalin toinen syöttäjä oli Bryce Martin. Kauaa ei Palloseura kuitenkaan päässyt nauttimaan johtoasemasta sillä puoli minuuttia myöhemmin tilanne oli 1-1 , kun K-Espoon taitava puolustaja Noel Pietilä nousi hienosti maalintekosektorilla ja laukoi vastustamattomasti kiekon ohi Alex Mäkelän.

Palloseura meni uudelleen johtoon ajassa 14:44 Otto Pasosen hienolla laukauksella, maalin syöttivät Bryce Martin ja Tomi Palo. Tällä kertaa kotijohto kesti vajaan minuutin kunnes Joni Piipponen pääsi melko vapaasti tasoittamaan ottelun. Avauserän jälkeinen tilanne oli 2-2.

Toista erää pelattiin yli puolet maalittomana kunnes Palloseura meni 3-2 Thomas Morenon komealla siniviivavedolla ajassa 32:02. Maali oli Morenolle myös kauden avausmaali. Maalin syöttivät Joonas Virtanen ja Santtu Rantanen. Palloseura joutui pelaamaan lähes minuutin 3vs5 alivoimaa joka kestettiin mutta yhden miehen ylivoimalla K-Espoo nousi tasoihin Venni Tolppalan tarkalla ohjauksella ajassa 36:09. Kahden erän jälkeen tilanne oli 3-3.

Kolmannen erän Palloseura pääsi aloittamaan ylivoimalla, joka tuotti tulosta. Bryce Martin laukoi, Espoon maalilla Jani Lampinen ei saanut liimattua vetoa, vaan Jere Ohtonen pääsi tuikkaamaan irtokiekon sisään ajassa 40:24. Palloseuran 4-3 johtomaalin toinen syöttäjä oli Viljami Jokirinne.

Tämä johto kesti hieman kauemmin , mutta erän neljännellä minuutilla Noel Pietilä teki lähes ensimmäisen maalinsa kopion ja peli oli 4-4. Ja vajaata kolmea minuuttia myöhemmin K-Espoo otti ensimmäisen kerran johtoaseman , kun Joonas Larinmaa pääsi laukomaan numeroiksi 4-5 ajassa 45:51.

Tälläkertaa puolestaan vierasjohto ei kestänyt kuin reilun minuutin, sillä Santtu Rantanen pääsi keskeltä Bryce Martinin hienosta syötöstä tekemään numeroiksi 5-5 ajassa 47:15, maalin toinen syöttäjä Kasper Seppälä.

Ottelu eteni jatkoajalle jossa Palloseura joutui melkoiseen mankeliin, kun Bryce Martin, Tomi Palo ja Otto Pasonen joutuivat pelaamaan kahden ja puolen minuutin vaihdon ja vielä 4vs3 alivoimaa ensin siirretyn rangaistuksen ja lopulta Martinin jäähyn tultua voimaan. Alivoima kestettiin ja ratkasu haettiin voittolaukauskilpailun kautta. Palloseurasta Samuel Zahradnik onnistui, mutta K-Espoo onnistui kahdesti joten lopulta 2 sarjapistettä lähti Espooseen ja Palloseuralle tuli yksi piste. Seuraavan kerran kun pisteistä pelataan Espoolais joukkue taisteleekin sitten jo liigapisteistä.

Palloseuran maalilla Alex Mäkelä torjui 35 kertaa. Jani Lampinen torjui 17 kertaa.

Bryce Martin keräsi neljä syöttöpistettä. Kasper Seppälä ja Santtu Rantanen onnistuivat myös hyvin, molemmille maali ja syöttö.

Palloseura aloittaa karsinnat reilun viikon kuluttua Kajaanissa. Forssassa pelataan seuraava kerran tiistaina 19.3.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: Timo Tukia