Palloseuran neljän ottelun vierasputki alkoi Iisalmessa Peli-Karhujen vieraana.

Avauserää kotijoukkue IPK hallitsi melko selvästi. Palloseura joutui kahdesti tappamaan alivoimaa onnistuen molemmissa.

Ottelun avausmaalin teki kuitenkin Palloseura. Mika Huhtasalo syötti kiekon hienosti vapaana olleelle Veikka Kärjälle ja Veikka sai laukoa kiekon lähes tyhjiin ajassa 10:03. Maalin toinen syöttäjä oli Joni Kuoppala.

Kotijoukkueen painostus tuotti lopulta tulosta, kun Oskari Lammi pääsi keskeltä laukomaan pelin tasoihin ajassa 17:48.

Petrus Lintonen torjui avauserässä 20 kertaa, kotijoukkueen Eetu Randelin selvisi viidellä torjunnalla.

Palloseura aloitti toisen erän paremmin ja heti toisella minuutilla Joona Tala kilautti tolppaa.

Viidennellä minuutilla puolestaan Mika Huhtasalo tuli hyvään maalipaikkaan, mutta Eetu Randelin venyi hyvään hanskatorjuntaan. Paikkoja oli lisäksi Miku Ronkaisella ja Aapo Alapurasella jonka laukauksen reboundiin pääsi vielä Philip Pallin, mutta Randelin sai mailansa väliin ja tilanne kuivui kokoon.

Erän puoliväilissä Petrus Lintonen joutui venymään parhaimpaansa Samuel Timosen laukauksen eteen. IPK painostus jatkui, Joona Tala blokkasi Nicolas Werbikin vedon ja Petrus Lintonen torjui hienosti Severi Immosen ohjauksen.

Palloseura pääsi ensimmäisen kerran ylivoimalle kun Sakke Vallius hermostui Eetu Mobergiin. Palloseura pääsi kolmella yhtä-vastaan hyökkäykseen, mutta IPK puolustus katkoi hyvin. Palloseura pyöritti kohtuullisesti ja pääsi laukomaankin vaarallisista paikoista, mutta yksi virhe omassa päädyssä avasi IPK:lle paikan ja Henri Knuutinen veivasi kiekon alivoimalla ohi Petrus Lintosen ja IPK otti 2-1 johdon ajassa 35:12. Palloseuralle tarjottiin vielä toinen ylivoima mahdollisuus, kun Otto Huttunen joutui huitomisesta istumaan, ylivoima pyöri hyvin, mutta tuloksetta. Toisessa erässä Petrus Lintonen torjui 14 kertaa ja IPK:n Eetu Randelin 11 kertaa.

Kolmannessa erässä ensimmäinen kunnon paikka oli Emil Strömillä joka pääsi Philip Pallinin syötöstä laukomaan keskeltä jonka Randelin kuitenkin selvitti. Heti seuraavassa vaihdossa IPK siirtyi 3-1 johtoon. Alexander Cotton laukoi ja Valtteri Pihlajamäki ohjasi kiekon maaliin ajassa 45:35.

Palloseura onnistui kuitenkin 4 minuuttia myöhemmin kaventamaan numeroiksi 3-2 Veikka Kärjän illan (ja kauden) toisella maalilla. Mika Huhtasalo syötti kulmasta ja Veikka nosti ”läheltä ylös” eikä Randelin voinut mitään vaikka oli hyvin mukana, maalin toinen syöttäjä oli Topi Hägg.

Palloseura hallitsi hienokseltaan viimeistä kymppiä, mutta todella vaaralliset tilanteet puuttuivat. Lopussa Petrus Lintonen luisteli vaihtopenkille ja Palloseura kehitti 6vs5 hyvän pyörityksen. IPK kuitenkin puolusti uhrautuvasti eikä kaivattua tasoitusta syntynyt joten IPK otti Palloseurasta kauden neljännen voittonsa (kolmannen maalin erolla) tällä kertaa loppunumeroiden ollessa 3-2.

Pelit jatkuvat jo huomenna jolloin Palloseura kohtaa Joensuun Kiekko-Pojat.

Teksti: Timppa

Kuva: Darren Rose