Palloseuran viikon toisessa ottelussa vastaan asettui edellispäivän RoKi:a suurinumeroisesti (8-1) pyöritellyt Kokkolan Hermes.

Palloseura joutui heti toisella minuutilla alivoimalle, kun Malte Hasselgren joutui hyökkäyspään poikkarista jäähypenkille. Hermes käytti ylivoiman hyväkseen ja siirtyi Jerkko Rämön laukauksella 0-1 johtoon.
Palloseura pääsi myös kokeilemaan ylivoimaq, kun Hermes vahti Jesse Haukka kaatoi maalille nousseen Mikael Tapion. Yv ei tuottanut tulosta.
Hermeksellä oli avauserässä maalin lisäksi pari hyvää paikkaa, mutta Alex Mäkelä venyi hyviin torjuntoihin,torjuen mm. Sisu Yliniemen läpiajon.

Toinenkin erä alkoi Palloseuran rangaistuksella, kun Viljami Jokirinne joutui koukkaamaan maalille nousseen Kokkolalaispelurin.  Alex Mäkelä joutui pari kertaa venymään hyvään torjuntaa ja Palloseuran alivoima nelikko Ohtonen-Vilppola-Tapio-Michalek taisteli hienosti melkein koko alivoiman , Jere Ohtonen otti jäähyn lopulla tärkeän blokin ja Palloseura pääsi vaihtamaan. Täyteen tultuaan Palloseura nousi Michal Kvasnican hyökkäykseen, Kvasnican laukauksen Haukka selvitti, mutta paikalle tuli Viljami Jokirinne joka kauden toisella maalillaan tasoitti ottelun ajassa 23:30.
Toinen erä oli tasainen ja molemmilla oli paikkoja josta joskus syntyy maali, mutta maalivahdit hoitivat tonttinsa hyvin joten lisäosumia ei syntynyt. Palloseuran paras tilanne oli Malte Hasselgrenin suorasta luistelusta lähtenyt veto erän toisella viimeisellä minuutilla , Haukka torjui tämänkin.

Kolmannen erän alussa Miro Lehtimäki pääsi parikin kertaa kokeilemaan maalintekoa.  Viiden minuutin kohdalla Miska Vilppola pääsi testaamaan maalintekoa rystyvedolla ja hetkeä myöhemmin Joel Ratkovic Berndtsson karkasi läpi, mutta kumpikaan tilanne ei tuottanut tulosta. Hermeksen Eemeli Takala puolestaan oli loistopaikassa, mutta Mäkelä torjui varmasti.
Miro Lehtimäellä oli vielä paikka. samoin Mikael Tapiolla joka otti hienosti ”tyhjät” pois. Erän lopulla Hermes haki loppuerässä hanakammin maalia ja Palloseura joutui puolustusasemiin. Varsinainen peliaika ei tuonut ratkaisua vaan ottelu eteni jatkoajalle.

Jatkoajalla tilanteet olivat melko vähissä mutta aivan lopussa Hermeksen Jerkko Rämö karkasi läpi, tilannetta edelsi kiekon menetys Palloseuran hyökkäyssiniviivalla. Alex Mäkelä oli rautaa ja torjui joten ratkaisu lähdettiin voittolaukauksien kautta.
Alex Mäkelä torjui Hermeksen ensimmäisen laukojan Sisu Yliniemen vedon, Palloseuran Mikael Tapio teki maalin. Mäkelä torjui myös kolme seuraavaa ja kun Otto Pasonen teki neljännellä kierroksella maaliin niin Palloseura pääsi juhlimaan kauden ensimmäistä kotivoittoa.

Palloseura taisteli joukkueena hienosti, lisäksi nähtiin uhrautumista sillä Vihreäpaidat ottivat yhteensä 9 blokkausta. Alex Mäkelä torjui 39 kertaa + vielä 4 kertaa voittolaukauskisassa.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: Timo Tukia