kuva: Matias Toropainen

Palloseuran pohjoisen kiertue alkoi Rovaniemellä RoKi Hockeyn vieraana.

Palloseura alotti pelin hyvällä sykkeellä ja painoi ensimmäiset pari minuuttia kiekkoa hyvin RoKi päätyyn. Joona Vainio ja hetkeä myöhemmin Jure Povse pääsivät laukomaan , mutta Cody Porter kotijoukkueen maalilla oli valppaana.
Palloseura pääsi ylivoimalle neljän minuutin pelin jälkeen kin Jere-Matias Alanen joutui koukkaamisesta jäähypenkille. Ylivoimalla Palloseura paineisti hyvin ja pyöritys jatkui myös jäähyn jälkeen. Maalit vaan antoivat odottaa itseään.
8 minuutin kohdalla RoKi kehitti hyvät paikat, mutta Petrus Lintonen kesti saatuaan vielä apua Mikael Tapiolta, joka blokkasi pari Rovaniemeläisten laukausta.
Erän puolivälissä Joni Kuoppala lähetti kiekon laidasta kohti maalia , Jure Povse oli oikeassa paikassa ja kiekko pomppi maaliin, 0-1 maalin toinen syöttäjä oli Jakub Ruzek. Saattoi olla että pomppi Povsen painostamasta RoKin pakistakin sisään.
Palloseuran hyvä ote jatkui ja Michal Kvasnica ja Miku Ronkainen rakensivat hyvät tilanteet, kuitenkin ilman tulosta.
Palloseuran hyvä ote tuotti juitenkin palkinnon kun Joni Kuoppala nousi vahvasti laukaisupaikkaan ja laukoi kiekon Erkki Laihon muodostaman maskin takana olleen Cody Porterin, Laiho ja Jere Ohtonen olivat maalin syöttäjät. Avauserä Palloseuralle 0-2.

Toiseen erän alussa kotijoukkue RoKi onnistui kaventamaan Santeri Peltolan maalilla numeroiksi 1-2. Peltola ja avausmaalin syöttänyt Heikki Huttunen kehittelivät hetkeä myöhemmin uuden tilanteen, mutta Petrus Lintonen torjui hienosti.
RoKilla oli hyvä tasoituspaikka pari minuuttia ottelun puolivälin jälkeen, mutta Petrus Lintonen tuli hienosti vastaan ja peitti Niko Sihvosen laukauksen. Hetkeä myöhemmin Jure Povse syötti takatolpalle nousseelle Mikael Tapiolle jonka ohjaus meni kuitenkin maalin ohi.
Nelisen minuuttia ennen erätaukoa kolhi Valtteri Lindroos Erkki Laihoa korkealla mailalla ja Palloseuralle tarjottiin neljän minuutin ylivoima. Ylivoima pyöri mainiosti ja kesti vain puolisen minuuttia kun kiekko oli jo Porterin takana. Miku Ronkainen nousi laidasta keskelle ja laukoi kiekon etukulmasta verkkoon ja Palloseura johti 1-3. Maalin syöttivät Joona Vaino ja Michal Kvasnica. Kolmanteen erään lähdettiin Palloseuran johtaessa 1-3.

Kolmas erä alkoi hieman sekavasti, mutta RoKi pääsi kuin varkain Aleksi Kenttämaan veto siniviivalta painui ohi Petrus Lintosen ja tilanne oli 2-3 ajassa 42:59.
Hetkeä myöhemmin Jere-Matias Alasella oli tasoituspaikka jonka Petrus Lintonen hienosti selvitti.
Palloseuran Mikael Tapiolle oli jäähy tulossa kun Jere-Matias Alanen pääsi onnekkaasti karkuun kun kiekko pomppi keskialueella Palloseuran pelaajien mailojen yli, Lintonen torjui ensimmäisen yrityksen, mutta Alanen onnistui kaatuneenakin tuikkaamaan tasoituksen ajassa 49:11.
Seuraavalla minuutilla passitettiin Joona Vainio todella kevyelle jäähylle , tämä alivoima kestettiin. Seuraavalla minuutilla RoKi sai heti uuden ylivoiman kun Palloseuralle tuomittiin väärästä vaihdosta rangaistus ja pian tilanne paheni kun Eetu Moberg joutui korkeasta mailasta boxiin ja RoKi pääsi pelaamaan 1:38 kahden pelaajan ylivoimalla. Palloseuran alivoima oli rautaa eikä RoKi päässyt rankaisemaan.
Palloseuran yv mahdollisuus tuli kun Alanen joutui kampituksesta istumaan. Varsinainen peliaika ei tuonut ratkaisua joten ratkaisu jouduttiin hakemaan jatkoilta numeroin 3-3.

Jatkoajan alussa Palloseuran ylivoima jatkui vajaan minuutin , mutta vaarallisia tilanteita ei pystytty luomaan.
Jatkoaika ei tuottanut tulosta vaan ratkaisu jouduttiin hakemaan voittolaukauskilpailusta. Kumpikin maalivahti selvisi jatkoajan ilman torjuntoja.
Voittomaalikilpailussa Michal Kvasnica laukoi tolppaan, Heikki Huttunen onnistui.
Jure Povse veti ohi, Valtteri Sunin veto Petu Lintonen torjui.
Mika Huhtasalo onnistui ja Petu torjui rankkarispesialtisti Arttu Rämön joten tilanne oli tasan. Seuraavassa parissa Niclas Tenhovuori onnistui ja Miks Tumanovs laittoi ohi joten Miku Ronkaisella oli paikka ratkaista. Miku ei kuitenkaan onnistunut joten voiton pääsi ratkaisemaan Petrus Lintonen torjumalla Jere-Matias Alasen yrityksen. Palloseuralle siis 3-4 VL voitto ja kaksi pistettä Rovaniemeltä mukaan!

Petrus Lintonen torjui ottelussa 30 kertaa, Cody Porter kotijoukkueen maalilla 13 kertaa, näistä 9 ensimmäisessä erässä!

Eemeli Parikka Palloseuran valmennuksesta kommentoi ottelua lyhyesti : Tänään hyvä ilme ja peli. Kolmannessa passivoiduttiin, mutta tyytyväinen pitää olla kahteen vieraspisteeseen. Huomenna jatketaan samalla ilmeellä.

Palloseura palasi ottelun jälkeen takaisin Ouluun, josta jatkaa huomenna Kokkolaan. Ottelu Hermes vs FPS alkaa klo.17:00.

Teksti: FPS Mediaryhmä / Timppa