Mestis kausi 22-23 pyörähti Palloseuran ja Heinolan Peliittojen osalta käyntiin Heinolan Versowood Areenalla.

Avauserä mentiin suht tasaisissa merkeissä, molemmilla oli muutama maalipaikka jotka maalivahdit selvittivät. Palloseuran parhaat paikat olivat Erkki Laiholla ja Mika Huhtasalolla mutta kiekkoa ei Riku Räihän ohitse saatu. Erän ainoa jäähy tuomittiin viimeisellä minuutilla Palloseuralle väärästä vaihdosta. Toiseen erään jatkunut Peliittojen yv ei tuottanut tulosta.

Peliitoilla oli pari hyvää paikkaa toisen erän alkupuolella, mutta Petrus Lintonen torjui loistavasti ja sai apua myös uhrautuvasti heittäytyviltä kenttäpelaajilta. Mm. Erkki Laiho pelasti varmalta näyttäneen maalin. Erän puolivälissä Peliittojen maalivahti Riku Räihä venyi hienoon torjuntaan Kasperi Lehtosen yläkulmalaukauksen edessä ja tilanne säilyi maalittomana. Peliitat pääsivät pariin otteeseen yrittämään ylivoimalla. mutta Palloseuran alivoima oli Lintosen johdolla rautaa.

Ottelun avausmaali syntyi kun ottelua oli pelattu 35:36. Miku Ronkainen syötti maalin kulmalta siniviivalta nousseelle Joona Talalle, jonka laukauksen Riku Räihä torjui, mutta irtokiekossa oli Michal Kvasnica joka laukoi uransa ensimmäisen Mestis maalin.

2 ja puoliminuuttia myöhemmin Palloseura pääsi ensimmäisen kerran ylivoimalle kun Niko Somppi taklasi selästä Erkki Laihoa. Palloseuran ylivoima tuotti tulosta , Kasperi Lehtonen syötti viivasta Eppu Varjamolle joka jatkoi poikittaissyötön ja Michal Kvasnica pääsi tykittämään illan toisen maalinsa ajassa 39:16, tilanne 0-2. Tämäkään ei vielä riittänyt vaan Palloseura teki vielä kolmannen maalin. Eetu Moberg katkoi Juuso Arolan avauksen ja laukoi kiekon yläkulmaan ohi Räihän ajassa 39:38.

Kolmannessa erässä Palloseura jäädytti peliä ja Peliitat haki yritteliäästi kavennusta. Toki myös Palloseuralle avautui vastahyökkäyksistä maalipaikkoja. Erkki Laiho tuli hienosti läpi puolustuksen, mutta kiekkoa ei maaliin asti saatu melkoisesta härdellistä huolimatta. Lopussa Peliitat yritti kavennusta ilman maalivahtia, Topi Hägg laukoi ensin ohi, mutta Michal Kvasnica taisteli kiekon kulmasta ja syötti Häggille joka pääsi viimeistelemään loppunumeroiksi 0-4.  Petrus Lintonen torjui kaikki Peliittojen 38 laukausta (kolmannessa erässä 16 kertaa) joten avausvoitto lähti mukavalla nollapelillä Forssaan.

Sekä Palloseuran yli- että alivoima peli onnistuivat Heinolassa 100% !

Eemeli Parikka Palloseuran valmennuksesta kommentoi ottelua lyhyesti näin : Tänään hyvä erikoistilannepeli ja maalivahtipeli voiton tae. Hyvä lähtö kauteen ja lähdetään parantamaan huomiseen kotiavaukseen.

Kuva ja teksti : FPS Media Timppa