Palloseuran vuoden 2024 ensimmäinen ottelu pelataan Loppiaisena 6.1 Kokkolassa Hermeksen vieraana.

Palloseuran on tällä kaudella kertaalleen kohdannut Hermeksen, lokakuun puolivälissä Forssassa. Tiukka ottelu päättyi Palloseuran 2-1 voittoon voittolaukausten jälkeen. Hermes on viime aikoina ollut hyvässä vireessä ja on kaatanut viime aikoina mm. Ketterän 3-0. Joukkueen sijoitus sarjassa on tällä hetkellä seitsemäs, pisteitä on kertynyt 43. Joukkueen yv % on 21,43 joka oikeuttaa kuudenteen sijaan. Alivoimassa on ollut jonkun verran ongelmia, sijoitus sarjassa yhdestoista prosentilla 73,49.

Hermeksen kultakypärää kantaa Kalle Matikainen tehoin 9+19. Kolmen kärjen täydentävät Sisu Yliniemi 11+15 ja Eero Klintrup 9+14. Palloseurassa pari kautta pelannut Veikka Kärjä on tehnyt pisteet 2+6. Julius Reini, joka kävi pelaamassa Palloseuran paidassa yhden ottelun tällä kaudella HPK-lainana, on tehnyt ”kotiin” paluun jälkeen 0+3 pistettä.

Hermeksen maalivahti kaksikon muodostavat  Mestiksen parhaan torjuntaprosentin (92,35) omaava Jesse Haukka , 13 ottelua (5-4-3) ja Kärppien U20 joukkueesta lainalle tullut Vesa Vedenpää joka on pelannut 6 ottelua (4-0-2) , torjuntaprosentti hänellä on 88,81.

Hermeksen edelliset ottelut: RoKi – Hermes 2-5 , Hermes – RoKi 3-4 (ja), Hermes – Ketterä 3-0, IPK – Hermes 2-3, Hokki – Hermes 2-3 (ja)

Palloseuran koostumus on muuttunut viime viikostakin. Kultakypärää lähes koko kauden kantanut Miro Lehtimäki käytti sopimuksessa olleen ulkomaan option, samoin jo joulutauolla kotimaahansa Ruotsiin jäänyt Joel Ratkovic Berndtsson jatkaa uraansa Ruotsissa.

Puolustukseen saapuu uutena miehenä KOOVEE paidasta Joonas Virtanen. Hyökkäykseen saapuu Juuso Fagerström Jokereista. Lisäksi Forssaan saapuu Kanadalainen Devon Smoleski, mutta hän ei ole vielä tämän viikon ottelussa käytettävissä. HPK-lainana jatkanee puolustaja Miro Karjalainen. Sairasosastolta saadaan mukaan Alex Mäkelä ja Risto Saarinen. Palloseuran yv-prosentti on Mestiksen heikoin , joten siinä on selkeä parantamisen paikka. Yv-maali on syntynyt noin joka kymmenennellä yrityksellä (10,31%). Sen sijaan alivoima peli on sujunut paremmin, 79,03%. Lukema on Mestiksen kuudenneksi paras.

Palloseuran kultakypärä sovitetaan Lehtimäen lähdön jälkeen Viljami Jokirinteen päähän. Puolustajana pelaavan Vilun tehot ovat 3+9. Seuraavana on Risto Saarinen, 4+5 ja kolmantena Justus Ojala jolla on tehot 3+5.

Palloseuran maalilla pelasi viime viikonloppuna Kaj Saarinen kelvollisesti, mutta nyt Alex Mäkelä on toipunut pelikuntoon ja ottanee paikan aloittavana maalivahtina. Ville Viskari jatkanee varavahtina.

Palloseuran edelliset ottelut: Jokerit – FPS 4-1, FPS – TUTO 1-5, FPS – Jokerit 2-12, FPS – Hokki 5-2, KeuPa HT – FPS 7-3

Päävalmentaja Asko Rantanen tuumi kuluvaa viikkoa ja tulevaa Hermes ottelua näin: Eka ehjä, kova harjoitusviikko joukkueella takana. Uuden opettelua, pelin rakenteita käyty läpi. Toivottavasti saadaan näkymään nämä heti lauantain vieraspelissä Hermestä vastaan. Joukkueessa on hyvä asenne ja työmoraali. Lähtökohdat la peliin: Saataisiin ehjä tasapainoinen 60 minuuttinen , haastajana lähdetään mutta yllätysvalmiina ja voitto mielessä.

Poissa vahvuudesta: Malte Hasselgren (alavartalovamma / viikko kerrallaan)